اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری و سرمایه‌گذاری محور گفت‌وگوی مقامات ازبکستان و قزاقستان

معاون نخست وزیر ازبکستان در گفت‌وگو با همتای قزاق خود در نشستی ویدئویی تداوم همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری را بررسی کردند.

همکاری و سرمایه‌گذاری محور گفت‌وگوی مقامات ازبکستان و قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان و «رومان اسکلیاروف» معاون نخست وزیر قزاقستان در نشست ویدئویی تداوم همکاری های سرمایه گذاری اقتصادی و بازرگانی را بررسی کردند.

در این نشست تحکیم همکاری های دوجانبه در زمینه های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه گذاری، حمل و نقلی- لجستیکی و همچنین اقدامات در دست انجام توسط ۲ کشور مبنی بر کاهش پیامدهای اقتصادی بحران جهانی ناشی از کرونا بررسی شد.  

طرفین بر همکاری های موثر برقرار شده بین وزارتخانه ها و  سازمان های ۲ کشور در مسیر گسترش بیش از پیش همکاری های متقابل در زمینه تجارت، تعامل صنعتی و حمل و نقلی، توسعه اقلام و حجم مبادلات بازرگانی تاکید کردند.

طرفین در این زمینه در مورد لزوم تشدید کارهای منظم در تسهیل و هماهنگی موازین و مقررات گمرکی، همگرایی سیستم اطلاع رسانی سازمان های گمرکی اشتراک نظر داشتند.

در این نشست همچنین بر پایبندی ۲ کشور برای تشدید تلاش ها جهت حفظ مبادلات بازرگانی پایدار با توجه به انجام اقدامات سریع مبنی بر تامین انتقال بارها از طریق قلمرو دو کشور تاکید شد.

طرفین همچنین تنظیم تعرفه را که امکان افزایش مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قزاقستان را در شرایط فعلی اقتصادی تا 5 میلیارد دلار در سال فراهم می کند، بررسی کردند.  

طرفین در پایان در مورد تشدید روابط روسای وزارتخانه ها و ادارات تخصصی دو کشور از طریق نشست های ویدئویی به توافق رسیدند.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود و مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 10 ماه سال 2018 میلادی به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.

هم اکنون در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان از جمله 192 شرکت مشترک و 37 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران قزاق در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشوررا در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این 2 کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول