اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

فارس من| مطالبه حذف ترم جاری دانشگاه‌ها به دلیل کرونا/ وضع اینترنت رایگان دانشجویی بعد از 2 ماه هم مطلوب نشد

کمپین دانشجویان برای حذف ترم جاری دانشگاه‌ها به دلیل کرونا در سامانه «فارس من» پرامضا شده است. خبرنگاران فارس خواسته دانشجویان در موضوعات مختلف از جمله خوابگاه، دروس عملی و اینترنت را از مسوولان پیگیری کرده اند.

فارس من| مطالبه حذف ترم جاری دانشگاه‌ها به دلیل کرونا/ وضع اینترنت رایگان دانشجویی بعد از 2 ماه هم مطلوب نشد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواستار «حذف ترم جاری دانشگاه‌ها به دلیل کرونا» شده‌اند.

تعداد امضاهای این کمپین از ۱۰ هزار امضا فراتر رفت و خبرنگاران فارس این مطالبه را از مسوولان مربوط پیگیری کرده‌اند. 

*درخواست دانشجویان برای حذف نیم سال

مخاطبان در این کمپین اعلام کرده‌اند که با توجه به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی و کلیه کتابخانه های کشور و نبود ارتباط مناسب بین دانشجویان و اساتید و از طرفی نبود فضای مناسب در خانواده ها جهت ادامه روند تحصیل، ما دانشجویان سراسر کشور تقاضا داریم، تمامی فعالیت های دانشگاهی را لغو کرده و ترم تحصیلی جاری را به طور کامل حذف کنید.

نتیجه این پیگیری در خبری با عنوان «فارس من| پیگیری خبرنگاران از مطالبه ۱۰ هزار نفر در سامانه فارس من/ درخواست دانشجویان برای حذف ترم جاری دانشگاه‌» منتشر شد.

*خوابگاه‌، جنبه دیگر درخواست دانشجوها برای حذف نیم‌سال

درخواست این دسته از دانشجویان برای لغو تمامی فعالیت های دانشگاهی و حذف کامل ترم تحصیلی جاری غیر از موضوع کلاس‌های آموزش ابعاد دیگری هم دارد، از جمله موضوع خوابگاه‌ها و دروس عملی.

خبرنگار فارس موضوع تعیین تکلیف اجاره خوابگاه‌های دانشجویی در نیم‌سالی که اغلب غیرحضوری بود را هم پیگیری کرد و نتیجه پیگیری در خبری با عنوان «فارس من| اجاره خوابگاه‌های دانشجویی بابت تعطیلی‌های نیم‌سال جاری بازگردانده می‌شود» منتشر شد.

*وضع دروس عملی در درخواست دانشجوها برای حذف نیم‌سال

موضوعی دیگری که در درخواست دانشجوها برای حذف نیم‌سال جاری بررسی شد وضع دروس عملی بود که نتیجه آن در خبری با عنوان «فارس من| مطالبه حذف ترم جاری دانشگاه‌ها/ تعیین تکلیف دروس عملی ترم‌ کرونایی» اعلام شد.

*و سرانجام تکلیف اینترنت در نیم‌سالی که متقاضی حذف دارد

موضوع دیگر که مرتبط با این سوژه بررسی و پیگیری می شود، وضع اینترنت دانشجویان و دانشگاه‌ها در ترمی است که دانشجویان خواهان حذف آن هستند.

خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع هم به سراغ دانشجوها و مسوولان رفته است.

*دانشجویان درباره اینترنت کلاس های مجازی چه مطالبه ای دارند؟

صابر دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف از مهلت محدود استفاده رایگان از سامانه های آموزشی دانشگاه و نحوه اطلاع رسانی به دانشجویان درباره اینترنت رایگان گلایه دارد.

وی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: ابتدا محاسبه هزینه اینترنت سامانه های آموزشی دانشگاه نیم بها بود که سپس به رایگان تغییر کرد؛ اما اکنون گفته اند که این طرح تا پایان اردیبهشت ۹۹ برقرار است و تعطیلی ها هم فعلا تا پایان اردیبهشت ماه است که احتمالا ترم جاری ۲ تا ۳ هفته تمدید می شود. بنابراین با این حساب اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کرد اینترنت رایگان هم ادامه می یابد؟ مسئله  مهم تر این است که دانشجوها یا نماینده دانشجوها باید بررسی کنند تا ببینند کدام سرویس دهنده، اینترنت را رایگان کرده است، این طور نیست که هر دانشجویی از هر شرکتی اینترنت گرفت اینترنت سامانه ها برایش رایگان باشد، برای مثال برخی دانشجوها گفته اند که هنگام استفاده از سامانه های مجاز هم از شارژ اینترنت آنها کم می شود و وقتی پیگیری کرده اند بعضی شرکت ها گفته اند در صورت حساب آخر ماه این مصارف رایگان محاسبه خواهد شد. چرا وحدت رویه ای در این باره وجود ندارد که دانشجو سردرگم نشود؟ علاوه بر این، با اینکه رایگان شدن سامانه آموزش به درستی و به صورت کامل انجام شود اقدام خوبی است با این حال باید این نکته را هم بگویم که در کنار محتواهایی که به صورت رسمی در سامانه ارائه می شود، دانشجو کلی محتوا و فایل دیگر را هم در اینترنت استفاده می کند یا مجبور است فایل هایی را در شبکه های اجتماعی جابه جا کند که اینترنت این کارها دیگر رایگان نیست و برای دانشجو هزینه اینترنت دارد.

*چه کاری برای وضعیت اینترنت کلاس های مجازی شده است؟

قبل از پایان سال ۹۸ هم فهرستی آماده و ارسال شد و فهرست مشخصات فنی دانشگاه ها به طور مرتب به روز و برای وزارت ارتباطات ارسال می شود و این به روز رسانی و ارسال فهرست ادامه دارد.

در حال حاضر به گفته ستار هاشمی معاون وزیر ارتباطات، اینترنت ۷۵ سامانه مربوط به مراکز آموزشی اعلام شده توسط وزارت علوم، رایگان شده است که ۵۵ سامانه دانشگاهی بوده اند. همچنین اینترنت ۷۲ سامانه مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم رایگان شده است.

خبرنگار فارس درباره آخرین اقدام وزارت علوم برای اینترنت کلاس های مجازی سراغ مسوول مربوطه رفته است.

سید علی اکبر صفوی رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این باره به خبرنگار فارس گفت: بحث اینترنت رایگان برای دانشجویان تا حد خوبی عملیاتی شده است و فهرست اسامی به روز شده دانشگاه ها برای رایگان شدن اینترنت تا پایان فروردین ۹۹ به وزارت ارتباطات ارسال شد. با توجه ارسال فهرست جدید، وزارت ارتباطات هم رایگان کردن اینترنت را به اپراتورها ابلاغ می کند. این نامه سومی است که وزارت ارتباطات به اپراتورها ابلاغ می کند. مشخصات فنی دانشگاه ها روزانه دریافت و به روز می شود و هر چند روز یکبار در اختیار وزارت ارتباطات قرار می گیرد.

*در عمل وضعیت اینترنت کلاس های مجازی چگونه است؟

سرانجام همان طور هم معاون وزیر ارتباطات گفته: «لیستی که به اپراتورها ابلاغ شده، به صورت تدریجی تکمیل می‌شود»، در عمل می بینیم که همین اتفاق رخ داده و حتی برای لیست هایی که مورد تایید دو طرف (وزارت علوم و وزارت ارتباطات) است هم نحوه و میزان اجرا توسط شرکت های اینترنت یکسان نبوده است. 

برای مثال هاشمی مدیر دفتر آموزش های آزاد دانشگاه تربیت مدرس هم اعلام کرد که سرورهای اختصاصی آموزش های الکترونیکی این دانشگاه هم مشمول اینترنت رایگان هستند و اگر دانشجویان و اساتید هنگام استفاده از این سرورها از اواسط این هفته با کاهش ترافیک‌ اینترنت مواجه شدند موضوع را برای پیگیری به دفتر آموزش های آزاد گزارش کنند.

*گیر کار اینترنت دانشجویی کجاست؟

رئیس کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه دانشجوها چه طور باید از رایگان بودن اینترنت سامانه های آموزشی دانشگاه خود مطلع شوند، گفت: در این باره مشکلاتی وجود دارد؛ برخی شرکت های اینترنتی رایگان کردن اینترنت سامانه های آموزشی را اعلام کرده اند و در نتیجه ما هم از این بابت مطلع هستیم و اطمینان داریم و در مقابل برخی شرکت ها هم رایگان شدن اینترنت سامانه آموزشی را اعلام نکرده اند و در نتیجه ما هم بی اطلاعیم. اکنون دانشجوها و اساتید به طور دقیق و شفاف نمی دانند که اینترنت کدام شرکت رایگان است و کدام شرکت رایگان نیست. بهتر است شرکت ها در این باره به طور شفاف اطلاع رسانی کنند که دانشجو و استاد تکلیف خود را روشن بداند.

به طور کلی با وجود اقدامات خوبی که برای نخستین بار برای رایگان کردن اینترنت برخی سامانه های آموزشی انجام شد، اما در مجموع هنوز این وعده به طور کامل محقق نشده تا رضایت جامعه دانشگاهی را جلب کند. از جلمه اینکه سعید حبییا معاون دانشجویی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار ما، گفت: در نتیجه شرایط ایجاد شده در کشور و در جهان، همه دانشگاه‌ ها ناگزیر به ارائه آموزش های مجازی شده اند و شاید حتی این مدل آموزش تا مدت نامعلومی هم ادامه داشته باشد. بنابر این در این شرایط که چاره ای جز آموزش مجازی نیست و همه جامعه دانشگاهی برای نخستین بار در این سطح وسیع برای پیشبرد آموزش مجازی و ارتقاء کیفیت آموزش مجازی آن هم در این سطح فراگیر تلاش می‌کنند، نیاز است که دیگر سازمان ها و شرکت ها هم در این هدف با جامعه دانشگاهی‌ همکاری کنند. اگرچه در این اقدمات خوبی برای رایگان کردن اینترنت سامانه های آموزشی توسط شرکت های اینترنتی انجام شده اما در واقع وعده ‌ها به طور کامل محقق نشده است. علاوه بر موضوع اینترنت، موضوع سخت افزار مورد نیاز دانشجویان هم مطرح است که همه واقف هستند که دانشجوها از نظر میزان دسترسی به ابزارهای آموزش مجازی در شرایط مختلفی قرار دارند. همچنین شرایط ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا در کشور لزوم ایجاد تغییراتی در زیرساخت‌ آموزش مجازی کشور را هم نمایان کرد که آمادگی برای این تغییرات گریز ناپذیر است.

در این باره این ویدئو را ببنید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول