اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ساعتی با مجاهدان گمنام جبهه سلامت، در دیار «آقامهدی باکری» + فیلم و عکس

کارکنان مراکز بهداشت شهری و روستایی، مجاهدان گمنام عرصه سلامت هستند که این روزها و در اوج مبارزه با بحران کرونا، مردم کمتر در جریان اقدامات و ایثارگری‌های آنان قرار می‌گیرند.

ساعتی با مجاهدان گمنام جبهه سلامت، در دیار «آقامهدی باکری» + فیلم و عکس

خبرگزاری فارس، ارومیه - کارکنان مراکز بهداشت و خانه های بهداشت روستایی، مجاهدان گمنام و کمتر شناخته شده خط مقدم مبارزه با کروناویروس هستند و مردم کمتر در جریان اقدامات و ایثارگری این مدافعان سلامت قرار می‌گیرند.

ضدعفونی معابر شهری و روستایی، تهیه بسته های معیشتی، ضدعفونی منازل افراد مبتلا به کرونا، دفن زباله‌های بیماران کرونایی، قرنطینه افراد مشکوک و یا مبتلا به کرونا و ارتباط‌گیری و آموزش خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن به بیماری کرونا مبتلا هستند و تب‌سنجی افراد در ورودی شهرها، بخشی از اقدامات این مجاهدان سلامت است.

برای به تصویر کشیدن مجاهدت کارکنان مراکز بهداشت ارومیه، به یکی از این مرکز مراجعه کردیم.

 آنچه در بدو ورود به محوطه این مرکز جلب توجه می‌کرد، آمبولانس حمل کرونایی‌ها و ضدعفونی منازل افراد مبتلا به کرونا بود.

در بین این مدافعان سلامت، جانباز شیمیایی و فردی با بیماری زمینه‌ای نیز وجود داشت، ولی همچنان برای کاهش شیوع بیماری کرونا تلاش می‌کردند.

روحیه امیدوار و خستگی ناپذیر این کارکنان در شرایط موجود سبب شد تا روحیه مضاعفی از این مدافعان سلامت بگیریم و بارقه امید در دلمان روشن شود.

غربالگری بیش از 800 هزار نفر در سامانه سیب

در این بازدید، گفت‌وگویی که با معاون حوزه شمال مرکز بهداشت ارومیه داشتیم، وی از نحوه  پیشگیری، آموزش، پیگیری و نمونه‌گیری بیماران کرونایی توسط کارکنان مراکز بهداشتی استان صحبت کرد.

دکتر حسین جدید در این باره گفت: با تلاش کارکنان این مراکز بهداشت، بیش از 800 هزار نفر در سامانه غربالگری سیب ثبت‌نام کردند.

وی به قرنطینه افراد مشکوک به کرونا اشاره کرد و افزود: مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا تا ۱۴ روز در قرنطینه و تحت کنترل قرار می‌گیرند؛ به طوری که همکاران مراکز بهداشت در این ایام بیماران مبتلا به کرونا را تنها نگذاشته و نسبت به سرکشی از این بیماران، ضدعفونی منازل و تهیه جیره غذایی این خانواده‌ها اقدام می کنند.

معاون حوزه شمال مرکز بهداشت آذربایجان‌غربی، آموزش به خانواده‌های افراد مبتلا به کرونا را از دیگر اقدامات مراکز بهداشت ارومیه عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی سامانه ۳۱۳۳ برای پاسخگویی به سوالات همشهریان در راستای کاهش مراجعات به بیمارستان‌ها نیز از دیگر اقدامات اجرایی در این مرکز است.

جدید از سه زبانه بودن این سامانه خبر داد و گفت: با توجه به تنوع قومیتی در استان، تلاش شده تا پاسخی روشن و قابل درک برای تمام اقشار جامعه ارایه شود.

وی راه‌اندازی سامانه روانشناسی۴۰۳۰ را از دیگر اقدامات در راستای مدیریت جو روانی جامعه برشمرد و افزود: از طریق این سامانه سعی در بهبود وضعیت روانی افراد داریم.

ساماندهی داوطلبان سلامت در ارومیه

مدیر روابط عمومی مرکز بهداشت ارومیه گفت: در اقدامی ابتکاری، نسبت به ساماندهی داوطلبان سلامت در ارومیه اقدام کرده‌ایم به طوری که گروه‌هایی از بسیج محلات، روحانیان، معتمدان و هیات امنای مساجد محلات مختلف ارومیه در قالب پویش داوطلبان سلامت ساماندهی شدند.

رسول صالحی با بیان اینکه بلندگوی مساجد نیز در اختیار مراکز بهداشت قرار داده شده است، ادامه داد: از طریق بلندگوی مساجد نسبت به آموزش در محلات اقدام کرده‌ایم.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت بسیج، افزود: حضور فعال بسیجیان در محلات نیز سبب شده در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بیش از پیش فعالیت کنیم به‌طوری‌که بسیجیان به واحدهای صنفی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، هشدار داده و آموزش‌های لازم جهت پیشگیری از کرونا را ارائه می‌دهند.

وی به نفوذ کلام روحانیون در محلات اشاره کرد و گفت: هیات امنای مساجد هر محله به زبان و گویش غالب بر آن منطقه، آموزش‌ها را ارائه می‌دهند.

صالحی خرید متمرکز خانواده‌های درگیر کرونا را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: با این افراد تماس گرفته می‌شود و اقلام مورد نیاز آن‌ها در قالب خریدهای متمرکز تهیه و تحویل داده می‌شود.

 

 

دفن بهداشتی زباله‌های منازل بیماران کونایی

وی با اشاره به اهمیت دفن بهداشتی زباله‌های مربوط به بیماران کرونایی گفت: یکی دیگر از اقدامات این مراکز دفن زباله‌های مربوط به منازل بیماران کرونایی است که به صورت کاملا بهداشتی توسط اکیپ مراکز بهداشت در این باره اقدام می‌شود.

صالحی در پایان با تشکر از مجاهدت مدافعان سلامت در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت از مردم درخواست کرد تا با همکاری و همدلی با نیروهای بهداشتی و رعایت موارد بهداشتی یاریگر خدمت‌گذاران خود در عرصه سلامت باشند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول