اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

باید برای مقابله با بحران آماده بود/ 26 حادثه استان قزوین را تهدید می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: استان قزوین از مجموع ۳۵ حادثه تهدید کننده در کشور با ۲۵ حادثه روبرو است که اگر ویروس کرونا را هم به آن اضافه کنیم در حال حاضر ۲۶ حادثه استان را تهدید می‌کند که باید برای مقابله با آنها همواره آماده باشیم.

باید برای مقابله با بحران آماده بود/ 26 حادثه استان قزوین را تهدید می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قدرت‌الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استانداری، اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی در اداره مدیریت بحران نداشتن اعتبارات مستقل مورد نیاز در شرایط عادی و در طول سال است و تنها زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد اعتباری برای جبران خسارت‌ها داده می‌شود که برای پرداخت به آسیب دیدگان هزینه می‌شود که این روند منطقی نیست.

وی بیان کرد: اگر این اعتبارات در سطح کلان کشور همه ساله اختصاص داده شود می‌توانیم قبل از حوادث در زمینه آموزش و اقدامات پیشگیرانه هزینه کنیم تا آسیب و خسارات حوادث غیرمترقبه به حداقل کاهش پیدا کند.

مهدی خانی تصریح کرد: استان قزوین از مجموع ۳۵ حادثه تهدید کننده در کشور با ۲۵ حادثه روبرو است که اگر ویروس کرونا را هم به آن اضافه کنیم در حال حاضر ۲۶ حادثه استان را تهدید می‌کند که باید برای مقابله با آنها همواره آماده باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین یادآور شد: در قزوین بیشتر با حوادثی چون سیل، زلزله، رانش زمین، خشکسالی، فرونشست زمین و سرمازدگی مواجهیم که در سال‌های اخیر اقدامات مؤثری برای پیشگیری از برخی رویدادها و مقاوم سازی در برابر سایر حوادث صورت گرفته است.

وی بیان کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی و متولی در زمان مناسب به وظایف خود عمل کنند می‌توانیم بخشی از حوادث را مدیریت کرده و از خسارت‌ها کم کنیم به طوری که امسال در بخش سرمازدگی و سیل با اقدام به موقع توانستیم از بحران جلوگیری کنیم.

مهدیخانی گفت: مصرف بیش از حد از ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی موجب فرونشست زمین در استان شده به طوری که در سال ۹۷ با مصرف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی که سه برابر ظرفیت آن است با چالش‌های مواجه شدیم و اگر نسبت به مسدود شدن چاه‌های غیر مجاز اقدام نمی‌شد با بحران روبرو می‌شدیم.

وی تصریح کرد: سالانه ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر فرونشست زمین در استان رخ می‌دهد که محدوده‌ای معادل ۲۴۱ کیلومتر را شامل می‌شود که بیشتر آن در جنوب استان است که در این مناطق ۱۳۸ روستا با جمعیتی بالغ بر ۹۰ هزار نفر در معرض تهدید هستند.

مهدی خانی اضافه کرد: همچنین ۷۷ کیلومتر خطوط راه آهن و ۳۴۰ کیلومتر از خطوط انتقال برق از محدوده مناطق دارای فرونشست عبور می‌کند که با اقدامات پیشگیرانه لازم است این تهدید را کاهش دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین یادآور شد: در زمینه خشکسالی و اراضی بیابانی هم با چالش‌های مواجهیم و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی در منطقه بویین زهرا کانون ریزگرد است که در حال حاضر شاهد بیابانی شدن ۶۰ هزار هکتار از اراضی در منطقه الله آباد هستیم که تهدیدی برای استان‌های تهران، البرز است.

وی گفت: اگر نتوانیم این منطقه وسیع را کنترل کنیم در سال‌های آینده با بحران جدی و چالش‌های اساسی روبرو خواهیم شد که زندگی هم بر مردم سخت می‌شود.

مهدی خانی بیان کرد: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای نهال کاری و اقدامات پیش گیرانه در مناطق بیابانی استان هزینه‌هایی اختصاص داده شده اما باید کارهای بیشتری را برای کاهش بحران انجام دهیم.

وی اضافه کرد: در حوزه سرمازدگی هم با تهدید مستمر روبرو هستیم که اگر بتوانیم بیمه کشاورزی و آموزش را نهادینه کنیم و آن توسعه دهیم بخشی از این مشکلات حل می‌شود.

مهدی خانی گفت: به دلیل وقوع متعدد و مستمر سرمازدگی به طور متوسط همه ساله حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کشور برای جبران خسارت پرداخت می‌شود که اگر بتوانیم کشاورزان و بهره برداران را به بیمه کردن محصولات خود تشویق کنیم و بیمه نیز شرایط بهتری برای تأمین خسارت‌ها داشته باشد می‌توانیم گام مهمی در جلب رضایت کشاورزان و کاهش آسیب‌ها برداریم.

وی گفت: لایحه بیمه اجباری از سوی دولت به مجلس داده شده که با تصویب آن می‌توان امیدوار بود در این عرصه شاهد اتفاقات خوبی باشیم تا کشاورزان کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول