اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

خدمات درمانی برای بیماران کرونایی چقدر آب می‌خورد؟

این روزها یکی از مباحث مهمی که در جامعه مطرح است، این است که با توجه به اعلام مسؤولان به ویژه وزارت بهداشت و وزیر محترم آیا هزینه درمان بیماران کرونایی رایگان است یا نه.

خدمات درمانی برای بیماران کرونایی چقدر آب می‌خورد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بنا بر آمارهای رسمی ارائه شده تا به امروز 82 هزار و 211 جسم ایرانی با بیماری کووید 19 درگیری سختی داشته‌اند و متاسفانه بر اثر این بیماری 5 هزار و 118 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده‌اند و سهم استان زنجان از این آمار 883 مبتلا و 90 فوتی بوده است. 

اما از همان روزهای نخست دریافت هر گونه هزینه از بیماران کرونایی و خانواده آنها رد و اعلام شد که همه هزینه‌های درمان بیماران کرونایی رایگان است، ادعایی که این روزها برخی بیماران آنرا رد و اعلام می‌کنند که بر خلاف ادعاهای مسؤولان در زمان ترخیص از بیماران هزینه درمان اخذ می‌شود.

یک شهروند زنجانی با ارسال این پیام به خبرگزاری فارس مدعی شد «هزینه بیمارستان را با وجود تبلیغاتی که تو تلویزیون و رسانه‌ها می‌شود و شخص رئیس جمهور هم اذعان کرده بود، اخذ می‌شود و من موقع ترخیص برای یک هفته 220 هزار تومان واریز کردم و وقتی هم معترض شدن نامه‌ای را که آقای نمکی وزیر بهداشت امضا کرده بود نشان دادند و گفتند باید این هزینه اخذ شود.»


این روزها که وزارت بهداشت و درمان و کادر درمانی از همه لحاظ در فشارند و همه توان خود را صرف مقابله با یک بیماری ناشناخته می‌کنند، آنچه که در این میان موجب بروز حواشی شده، انتشار اخباری مبنی بر رایگان بودن ارائه خدمات به بیماران کرونایی است که از صدر یا ذیل مسؤولان آن را چندین بار تکرار شده و در رسانه‌ها هم منعکس شد، اما گویا این موضوع در عمل شکل دیگری به خود گرفته و روال کاری مراکز درمانی به همان شیوه معمول در حال انجام است و دریافت کنندگان خدمت باید مبلغ خدمات دریافتی را پرداخت کنند.

اما وقتی موضوع رایگان بودن خدمات از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود و شنونده‌ این اخبار در حین روبه‌رو شدن با عملی که خلاف تصور ذهنی خود است مواجه می‌شود عکس‌العمل نشان خواهد داد که پیگیری موضوع ساده‌ترین اقدام است به ویژه اینکه مردم عادی روزگار بدی را به لحاظ اقتصادی می‌گذرانند.

از طرف دیگر صحبت کردن از دریافتی که از نظر یک بیمار بسیار به نظر می‌آید و از نظر گردانندگان بیمارستان و البته به لحاظ اقتصادی هزینه اقامت هم نیست به خودی خود ماجرای تضاد منافع واقعی است.

هر چند مبلغ فوق در شرایط عادی و نه کنونی اقتصاد کشور ما اصلا به حساب نمی‌آید، اما همین مبلغ می‌تواند در شرایط اقتصادی مردمی که در شرایط عادی هم عهده‌دار دخل و خرج زندگی خود نیستند گره‌گشا باشد، از طرف دیگر نباید فراموش کرد که ارائه خدمات درمانی به شهروندان یک تکلیف و وظیفه حاکمیتی است.

اما واقعیت اقتصادی کشور ما این است که مبلغ 220 هزار تومان برای یک هفته بستری شدن در بیمارستان و گرفتن خدمات درمانی در واقع نوعی پول گذاشتن در جیب دریافت کنندگان خدمت محسوب می‌شود پس در این میان چه باید کرد، آیا نباید ارائه کنندگان اخبار مربوط به رایگان بودن خدمات مواخذه شوند که چرا فکر نکرده و بدون اتخاذ تصمیم نهایی صحبت کرده و این توقع را در جامعه که به لحاظ اقتصادی بسیار در مضیفه است، ایجاد می‌کنند که دریافت خدمات رایگان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: دریافت فرانشیز از بیماران طبق قوانین تعریف و ابلاغ شده «روستانشینان 5 درصد و شهرنشینان 10 درصدی» در حال انجام است.

دریافت 10 درصدی هزینه از شهروندان و 5 درصدی از روستاییان

علی‌رضا آرمانی‌کیا با بیان اینکه حوزه درمان 50 درصد از درآمدهای خود را به دلیل دستورالعمل‌های به جایی که برای توقف ارائه خدمات در این ایام صادر شده، از دست داده است، افزود: دریافت این مبلغ یک روال قانونی است، هر چند با افرادی که توانایی ندارند به انواع مختلف همکاری شده و به بخش مددکاری معرفی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دخل و خرج مراکز درمانی به هیچ وجه با هم تناسب ندارند، ادامه داد: بدهی دانشگاه به صورت مرتب در حال افزایش است، چرا که هزینه‌ها به روز، ولی دریافتی‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه سلامت اولویت نخست حوزه درمان محسوب می‌شود، افزود: در این شرایط ای کاش بتوان برای رفع مشکلات کمک‌هایی هم انجام داد.

وی با بیان اینکه روند شیوع بیماری کرونا در حال حاضر با ثبات است، تصریح کرد: اگر دو هفته آینده هم به این روال طی شود، شاید بتوان بیماری را کنترل کرد، والا بیماری دوباره هم اوج خواهد گرفت.

انتهای پیام/73004/ق 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول