اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

آشنایی با یک بازی بومیِ جنوبی/تقویت روحیه همکاری با «درا»

خلاف این روزها که اکثر بازی ها به صورت دیجیتالی درآمده و فعالیت بدنی در آنها کمتر به چشم می خورد، بازی های قدیمی و بومی سرشار از تحرک بودند و علاوه بر سرگرمی نوعی ورزش هم محسوب می شدند.

آشنایی با یک بازی بومیِ جنوبی/تقویت روحیه همکاری با «درا»

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، یکی از راه های تخلیه انرژی و داشتن نشاط و شادابی انجام بازی هایی است که می تواند علاوه بر سرگرمی، بدن را به حرکت وا دارد تا در نتیجه این فعالیت ها، علاوه بر بازی نوعی ورزش هم برای تندرستی انجام شود.

بر خلاف این روزها که اکثر بازی ها به صورت دیجیتالی درآمده و فعالیت بدنی در آنها کمتر به چشم می خورد، بازی های قدیمی و بومی سرشار از تحرک بودند و علاوه بر سرگرمی نوعی ورزش هم محسوب می شدند، تا جایی که با پژوهش درباره تاریخچه هر یک از بازی های بومی محلی می فهمیم که طراحی هر کدام از آنها روایتگر یک سنت، فرهنگ و‌ بازی بوده که در دهه های اخیر مغفول مانده است.

آشنایی با یک بازی جنوبی

یکی از این بازی ها «درا» است، این بازی از جمله سرگرمی های قدیمی و بومی استان هرمزگان است که علاوه بر ایجاد صمیمیت بین افراد، به حفظ آئین ها و سنت های اجدادی کمک می کند.

این بازی در قالب دو گروه 5 تا 7 نفره، 2 بازیکن ذخیره، 2 داور و یک کمک‌ داور و در نهایت یک مربی اجرا می‌شود و  سه گروه سنی نوجوان، جوان و بزرگ‌سال می‌توانند در این بازی شرکت کنند.

بهاره جوشعار، کارشناس میراث فرهنگی درباره این بازی می گوید: زمین‌ بازی به عرض 80.7 متر و به طول 10.16 متر شامل پنج ردیف جفت خانه‌ای است که اندازه هر خانه 3 در 5.3 متر و فاصله هر خانه از هر طرف 60 سانتی‌متر است که تمام این فاصله‌ها به یکدیگر راه دارند و این راهروها به گویش محلی «مُشَندَلی» نامیده می‌شوند.

جدول برای 6 بازیکن طراحی‌ شده و بستگی به بازیکنان دارد که با چه تعداد این ورزش را انجام دهند چرا که باید در جلو هر خانه یک یار قرار گیرد، در هر راهرو یا مُشَندَلی که جلو جفت خانه‌ها قرار دارد یک بازیکن از گروه مدافع، پاسداری از این خانه‌ها را به عهده می‌گیرد.

نحوه اجرای بازی

در اجرای هر بازی سربل یا سرگروه بازیکنان مدافع از طریق مشندلی یا راهروها می‌توانند از جلو تمام خانه‌ها یا درها عبور کند تا هم در نگهبانی یاران خود کمک کرده باشد و هم در فرصت‌های مناسب با جهش در بین مشندلی ها و درها بتواند حریفانی که درون خانه‌ها قرار دارند مورد ضربه زدن قرار دهد.

گاهی برای سهولت کار و برای رونق گرفتن بازی، جهت عبور سربل مهاجم به خانه‌های بعدی، سربل مدافع خود را به کنار دیگر دربانان می‌رساند تا اینکه عبور را برای هم‌تراز خود سهل و آسان کند.

یاران دیگر باید به هر طریقی که شده یکی‌یکی وارد خانه‌های بعدی شوند، معمولاً در مقابل هر دربان دو یا چند نفر از مهاجمان قرار می‌گیرند و با سرگرم کردن دربانان خود را به خانه بعدی می‌رسانند، ضمن اینکه باید مراقب باشند که توسط سرگروه و یا دیگر دربانان مورد ضربه قرار نگیرند، چرا که در هر موقع از زمان بازی سربل (سرگروه) مدافع می‌تواند با عبور از راهروها یا همان مشندلی ها از خانه‌ای به خانه دیگر بپرد و یار مهاجم را مورد اصابت با دست انجام دهد.

یاران مهاجم یکی‌یکی سعی می‌کنند که از خانه‌ای به خانه بعدی عبور کنند، هنگامی‌که یاری توانست خود را به خانه آخر برساند با صدای بلند اعلام می‌کند فارسی، فارسی. بازیکنی که در برگشت توانسته خود را به خط پایان یا همان خط شروع اولیه برساند و با صدای بلند اعلام می‌کند فارسی بالا، فارسی بالا برنده نهایی بازی می شود.

هدف از بازی درا چیست؟

حوزه جغرافیایی بازی درا، بندرعباس، رودان و میناب است و هدف اصلی آن آموزش در انسجام و به هم وابسته بودن، تقویت روحیه همکاری، استقامت در مقابل حوادث، پایداری و استواری و صبر و شکیبایی، مهارت در دویدن و خیز برداشتن، ایجاد فرهنگ ایثار و گذشت است.

امروزه با گسترش بازی‌های رایانه‌ای و پر شدن اوقات فراغت افراد با آن‌ها، شهرنشینی و زندگی آپارتمانی و تغییر مؤلفه‌های فرهنگی جامعه، بازی‌های بومی و محلی رو به فراموشی‌ هستند و این شاید خطری باشد که باید آن را جدی گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول