اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

کرونا به افول آمریکا سرعت می‌بخشد/ تفاوت برخورد با این ویروس در ایران و غرب

قائم‌مقام مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی قدس با بیان اینکه ویروس کرونا به افول آمریکا سرعت می‌بخشد، گفت: تجربیاتی که ما در زمینه کرونا به دست می‌آوریم ، در واقع یک رزمایش عمومی است که می‌تواند یک دستاورد باشد. دستاوردی که بلا را به نعمت تبدیل می‌‌کند.

کرونا به افول آمریکا سرعت می‌بخشد/ تفاوت برخورد با این ویروس در ایران و غرب

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی محسنی قائم‌مقام مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی قدس در گفت‌وگو با خبرنگار اندیشه بیان داشت: نسبت به بررسی ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کرونا بحث و بررسی‌های متعددی در حوزه علمیه صورت گرفته که با هماهنگی مدیریت امور اجتماعی، سیاسی حوزه قرار شد کمیته‌ای به نام کمیته اقتصادی، سیاسی اجتماعی کرونا نسبت به بحث و بررسی و ارزیابی امور مبتلابه این قضیه مورد بحث و پژوهش اساتید و پژوهشگران حوزه قرار بگیرد.

کرونا تمام امور زندگی و تمدنی جهان را درگیر کرده است/ تفاوت برخورد با کرونا در ایران و آمریکا

وی افزود: در این راستا ۲ محور اساسی را پیگیری کردیم، یکی بررسی ابعاد اقتصادی کرونا و دیگری محور سیاسی، اجتماعی و امنیتی کرونا که نسبت به پدیده کرونا در جهان و ایران قابل توجه است.

حجت‌الاسلام محسنی با بیان اینکه کرونا کلیه امور زندگی و تمدنی جهان را بهم ریخته و درگیر کرده است، ابراز داشت: اجتماعات، شهرها، حمل و نقل و سبک زندگی دچار اختلال و مشکلاتی شدند. اولین تاثیر این ویروس در جهان شوک بزرگ به مردم و غفلت‌زدگان جهان است که اکنون مشاهده می‌کنیم هر فردی فارغ از دین و آیینی که دارد، خدا را طلب می‌کند، خدا را به مهربانی‌اش درخواست می‌کند و حالت انابه، توبه و برگشت به مسائل معنوی و خداطلبی، مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: فارغ از اینکه کرونا را یک ویروس دست‌ساخته بشری برای جنگ بیوتروریسم بدانیم و یا یک حالت طبیعی و اتفاقی در نظر بگیریم، در برخورد اولیه غرب و مسؤولان و سیاستمداران آمریکایی نسبت به شیوع ویروس کرونا در ایران! گفته می‌شد که این ویروس اقتصاد ایران را از بین می‌برد!

وحشتی که غربیان را به ماسک‌دزدی راهنمایی کرد!

قائم مقام مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی قدس با اشاره به وحشت و ترس موجود در غرب در پی انتشار این ویروس اظهار داشت: ویروس کرونا علاوه بر مسائل فرهنگی و معنوی‌ای که ایجاد کرده، مشکلات اقتصادی و اجتماعی را هم پدید آورده است. مثلاً در کشورهای اروپایی و آمریکایی دزدی ماسک‌ها از کشورهای دیگر یا زدوخوردها و غارت مغازه‌ها را داریم.

کرونا به افول آمریکا سرعت می‌بخشد

وی با بیان اینکه ویروس کرونا، به افول آمریکا سرعت می‌بخشد، گفت: باید تأثیرات جهانی کرونا را فارغ از تأثیرات ملی و مستقل از تأثیرات ملی مشاهده کنیم. در همین زمینه مقایسه تمدن و فرهنگ پوشالی و منحط غربی و به تعبیری غرب وحشی با فرهنگ و زندگی اسلامی که در زندگی دینی و اسلامی قابل تأمل است.

دستاوردی که بلا را به نعمت تبدیل می‌‌کند

حجت‌الاسلام محسنی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه در دل تهدیدهای کرونا باید فرصت‌ها را پیدا کرد، بیان داشت: تجربیاتی که ما در زمینه کرونا به دست می‌آوریم و فعالیتی که مردم و دستگاه‌ها می‌کنند، در واقع یک رزمایش عمومی است که می‌تواند یک دستاورد باشد. دستاوردی که بلا را به نعمت تبدیل می‌‌کند.

وی افزود: هزینه‌های سنگین دولت برای مقابله شیوع و درمان بیماران کرونایی، رکود، تعطیلی بسیاری از اصناف و مشاغل و وضعیت کارگران، هزینه‌های بهداشتی افراد، مشکلات اقتصادی خانواده‌های متوفی بیماران کرونایی  از جمله مشکلات عدیده این روزها است.

راهکار غلبه بر مشکلات کرونا توجه به اقتصاد مقاومتی است

قائم مقام مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی قدس راهکار غلبه بر مشکلات را توجه خاص به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: البته باید فهم صحیحی‌‌ای نسبت به این موضوع داشته باشیم و اجرای آن را توسط دولتمردان، نهادهای انقلابی و آحاد مردمی در دستور کار قرار دهیم. همچنین اتخاذ سیاست‌های حمایتی نسبت به اقشار آسیب‌دیده و اصناف و مردم آسیب‌پذیر، جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری، استفاده از دانش و تخصص اندیشمندان و متخصصان متعدد رشته‌های مختلف به خصوص از شرکت‌‌های دانش‌بنیان، استفاده حداکثری از فضای مجازی برای فعالیت‌های اقتصادی، مقابله با اخلال‌گران اقتصادی زمینه‌های مساعدی را برای گذر از این شرایط فراهم می‌کند.

لزوم فعال‌سازی گروه‌ها در محلات با محوریت مساجد

وی خواستار فعال‌سازی گروه‌ها در محلات شهرها با محوریت مساجد شد و ادامه داد: در بخش سیاسی، اجتماعی و امنیتی کرونا ما علاوه بر اینکه تهدیدهای کرونا را می‌بینیم، می‌توانیم معترض افزایش ناامیدی، شکاف اجتماعی و احساس تبعیض، تشدید دوگانه‌های علم و دین، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، تعطیلی بقاع متبرکه و مساجد و جماعات هم باشیم.

برکات کرونا در جامعه ایرانی

حجت‌الاسلام محسنی با بیان اینکه در کنار این تهدیدها شاهد روحیه جهادی مردم هستیم، خاطرنشان کرد: واقعاً مشاهده می‌کنیم که روحیه جهادی در بین مردم و اقشار مختلف تقویت شده است،‌ دشمن‌شناسی مردم بالا رفته است، سرمایه اجتماعی و اعتمادی عمومی مردم به مسؤولان افزایش پیدا کرده است، شکاف ملت و حاکمیت به نسبت به قبل ترمیم شده و هوشیاری بیشتری نسبت به جنگ‌های اقلیمی و بیوتروریسم در بین مردم به وجود آمده است.

وی گفت: در این شرایط می‌توانیم برنامه‌های مردمی، حرکت‌های مسؤولان و نهادها را در قالب رزمایش پدافند غیرعامل تعریف کنیم و آن‌ها را فعال کنیم و از همه اینها مهم‌تر آن حالت معنویت و توجه به مبدا و معاد و مسیر دعا، فرصت‌های پیش‌روی ما خواهد بود.

قائم مقام مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی قدس با اشاره به طرح اخیر رهبر انقلاب درباره «مساوات» تصریح کرد: در اثر این طرح اخوت دینی و توجه به معنویت، ایثار و ازخودگذشتگی در بین مردم بالا خواهد رفت و دستگیری و مددجویی جلوه تازه‌ای پیدا می‌کند. البته مساوات را نه فقط در مسائل معیشتی و اقتصادی و مادی نباید تعریف کنیم، بلکه در همه امور فرهنگی، تبلیغی و آن روابط دینی و انسانی خودمان باید ساری و جاری کنیم.

وی با بیان اینکه پیگیر‌ی‌های متعدد و همکاری‌های متعدد طلاب و روحانیت در بخش‌های مختلف رسیدگی به کرونا صورت گرفته است، افزود: علاوه بر حضور آن‌ها در بیمارستان‌ها و کارهای خدماتی و بهداشتی همراه با تشکیل قرارگاه جهادگران سلامت، فعالیت‌های متعدد امدادی نسبت به خانوارهای متعدد آسیب‌دیدگان، بیماران و متوفیان کرونا انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول