اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

هدف‌گذاری دانش‌بنیان‌ها در تحقق صادرات یک میلیارد دلاری در سال جهش تولید

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است در سال جهش تولید به جزء ارتقاء صادرات محصولات دانش‌بنیان افزایش صادرات غیر نفتی کشور با هدف گسترش دیپلماسی فناوری به ویژه در کشورهای همسایه و منطقه را نیز هدف‌گذاری کند.

هدف‌گذاری دانش‌بنیان‌ها در تحقق صادرات یک میلیارد دلاری در سال جهش تولید

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، صحبت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، شرکت‌هایی که شاید بعد از گذشت چندین سال هنوز خیلی‌ها با آن آشنا نیستند و خبر از همت مضاعف و روزافزون این نخبگان کشور در راستای ساختن ایرانی با صلابت ندارند، ایرانی که بعد از پشت سر گذاشتن ۸ سال جنگ تحمیلی به دست جوانان و نخبگان ایران به عرصه سازندگی رسید و حال این نخبگان روز به روز بر غیرت و تلاش‌ خود می‌افزایند تا ایرانی آباد و آبادتر داشته باشیم؛ خوشبختانه اقدامات و حرکت‌های خوبی از سوی تولیدکنندگان بخش خصوصی و دولتی به خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور آغاز شده تا بتوانیم در مقابله با تحریم‌ها سربلند بیرون بیاییم.  

در شرایط بحرانی که کشور با تحریم‌ها و ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند شرکت‌های دانش‌بنیان  آستین همت بالا زدند و در عرصه‌های مختلف علمی و  پژوهشی خوش درخشیدند به طوری که با اتکا و تلاش این تلاش‌گران روز به روز شاهد رشد و تعالی این غیورمردان در عرصه جهش تولید هستیم تا بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی به خوبی ظاهر شویم. 

در این راستا خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در رابطه با نامگذاری سال به نام جهش تولید و تاکید مقام معظم رهبری بر این موضوع و نقش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت‌وگویی با چند نفر از مسؤولان کشور داشت که در زیر می‌خوانید.

صیانت از بازارهای داخلی و عرصه بین‌المللی 

اسماعیل قادری فر رئیس مرکز فناوی‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از برنامه‌های محوری که معاونت علمی در برنامه‌های هشت‌گانه خود برای جهش تولید در نظر گرفته را موضوع توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: رفع‌گلوگاه‌های اقتصادی صنعتی ملی، صیانت از بازار داخلی و ارتقاء بازار خارجی، بهبود محیط کسب‌وکار، افزایش نقش‌آفرینی کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در تعامل با بنگاه‌های اقتصادی، افزایش اشتغال سرمایه انسانی تحت ارتقاء  فرهنگ کارآفرینی و از جمله برنامه‌های کلیدی است که یکی از این برنامه‌ها بحث صیانت از بازار داخلی و خارجی است و مقام معظم رهبری نیز در بیاناتشان به موضوع مهم بازار محصولات دانش‌بنیان اشاره مستقیم داشتند. 

وی معتقد است: در حوزه ‌آسیای جنوب غربی، آسیای مرکز و قفقاز با یک بازار ۸۰۰ میلیون نفری مواجه هستیم و اگر در این حوزه‌ها به خوبی کار کنیم قطعا صادرات محصولات دانش‌بنیان‌ها به عنوان برنامه‌های کلیدی یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود و از این طرق مرکز توسعه تعاملات بین‌الملل معاونت علمی و فناوری برنامه‌های جامعی را هدف‌‌گذاری کرده است تا امسال شاهد تحقق صادرات یک میلیارد دلاری محصولات دانش‌بنیان‌ها باشیم. 

قادری‌فر اضافه می‌کند: در تلاش هستیم در سال جهش تولید به جزء ارتقاء صادرات محصولات دانش‌بنیان افزایش صادرات غیرنفتی کشور با هدف گسترش دیپلماسی فناوری به ویژه در کشورهای همسایه و منطقه را نیز هدف‌گذاری کنیم که برای تحقق این اهداف برنامه‌‌ریزی‌های خوبی انجام شده و خواهد شد و ارائه تسهیلات ویژه ایجاد خط تولید شرکت‌های دانش‌بنیان پیشگام صادرات است به طوری که ایجاد پایگاه‌های صادراتی در کشورهای هدف یا اعطای تسهیلات توسعه صادرات که به عنوان برنامه‌های محوری در معاونت علمی دنبال خواهد شد. 

راه‌اندازی دانش‌بنیان‌ها برمبنای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی

از سوی دیگر محسن کارگر مدیرعامل یک شرکت دانش‌‌بنیان می‌گوید: مجموعه‌های دانش‌بنیان یا شاخه‌های صنعتی که برمبنای تحقیقات بومی شکل گرفته‌اند در طول سال‌ها به صورت کار پژوهشی و توسعه و تحقیقاتی یک مجموعه راه‌اندازی شده‌اند و با توجه به اینکه دانش فنی در اختیار مجموعه مهندسی و متخصصین قرار دارد قطعا جهش تولید در چنین مجموعه‌هایی از ظرفیت بالاتری برخوردار است؛ درواقع می‌توان به دانشی که توسعه پیدا کرده شتاب، انگیزه و انرژی بیشتری داد. 

وی معتقد است: فرصت‌های بازار بسیار بزرگ و عالی هستند و اگر در سال جهش تولید دست‌اندرکاران دولتی یک مقدار انرژی و باوری که در کلام مقام معظم رهبری نهفته است را در پیش بگیرند در این شاخه به ظرفیت‌های بزرگی دست خواهند یافت که البته بخشی از این ظرفیت در ایام کرونایی خودنمایی کرده و می‌تواند بیشتر و گسترد‌تر بروز کند. 

هدف‌گذاری شفاف و دقیق در تحقق جهش تولید

در ادامه سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رمز موفقیت جهش تولید را در توسعه فعالیت‌های شرکت‌‌های دانش‌بنیان می‌داند و می‌گوید: در این رابطه دو استراتژی عمودی و افقی را می‌توان دنبال کرد. در استراتژی عمودی باید محصولاتی که به صورت روتین و مرسوم تولید می‌شده را افزایش تولید بدهیم که این امر با افزایش بهره‌وری و تلاش بیشتر محقق می‌شود که در گروه تاثیر فناوری در صنایع موجود است و با بکارگیری فناوری‌هایی مثل نانو، ICT بتوانیم ظرفیت تولید را به بهره‌وری بالاتر برسانیم. 

وی معتقد است: در راستای جهش تولید باید شاخص‌ها را از طریق عدد و رقم مشخص کنیم و به طور شفاف بدانیم در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف چه میزان تولید سالانه داشته‌ایم به طور مثال باید به صورت شفاف  و هدف‌گذاری مشخص کنیم امسال باید ۳۰ درصد جهش تولید داشته باشیم و مشخص شود که درصد افزایش تولید یا جهش تولید با چه مکانیزم‌هایی بدست آمده اگر عدد و رقم شفاف شود می‌توان مسؤولین را در این زمینه پاسخگو دانست ولی اگر به شعار تبدیل نشود به جایی نخواهیم نرسید.

هیچ تولیدی بدون نیاز بازار معنا پیدا نمی‌کند

وی می‌گوید: محصولاتی بوده که به دلیل نداشتن ظرفیت یا فناوری در کشور تولید نمی‌‌کردیم و در توسعه فناوری و تمرکز آن حوزه‌ها وابسته بودیم. باید محصولاتی از قبیل تجهیزات صنعتی، تجهیزات پزشکی و دارو که مورد استفاده صنایع است را با توسعه تکنولوژی در کشور پایه‌گذاری کنیم و تولید محصولات جدید داشته باشیم که در این زمینه جهش تولید به خوبی اتفاق خواهد افتاد به طوری که اگر جهش تولید در دو دسته‌بندی عمودی و افقی رخ دهد طبیعتاً هیچ تولیدی بدون نیاز بازار معنا پیدا نمی‌کند. 

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری می‌گوید: اگر محصولی تولید یا جهشی در تولید ایجاد شود و در این بین بازاری برای این محصولات وجود نداشته باشد، قطعا دچار ضرر خواهد شد و سرمایه‌گذاری در انبار به خواب می‌رود که چنین کاری منطقی نیست به طوری که متوجه می‌شویم موتور کششی تولید بازار است. باید همزمان روی جهش تولید، افزایش تولید و کشش بازار تمرکز و کار کنیم  و بازار هم به داخلی و عرصه‌ بین‌المللی تقسیم می‌شود. باید تمرکز ویژه‌ای بر عرصه بین‌المللی داشته باشم به طوری که بازار داخلی ظرفیتی دارد و به صورت تصنعی نمی‌توانیم این بازار را افزایش دهیم.

راه رسیدن به ارزش افزوده ایده‌آل توجه به توسعه محصولات هایتک است

وی معتقد است: باید تمرکز بیشتری روی صادرات داشته باشیم و برای بدست آوردن ارزش افزوده ایده‌آل باید به عرصه توسعه محصولات هایتک توجه کنیم به طوری که کشش بازار در عرصه‌ بین‌المللی وجود دارد و عرصه رقابت، عرصه بسیار خوبی است. با توجه به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و پتانسلی که در کشور دارند ظرفیت فوق‌العاده‌ای در این عرصه بوجود آمده؛ باید بر توسعه بازار تمرکز بیشتری کنیم به طوری که دنیا ما را در عرصه هایتک به رسمیت نمی‌شناسد و فکر می‌کنند ایران یک کشور سنتی و وابسته به نفت است؛ بنابراین با پیدا کردن مسؤولیت جهانی می‌توانیم بازار خوبی در عرصه‌ بین‌المللی بدست آوریم.

 

به گزارش فارس، برای اینکه دنیا به قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و محصولات تولیدی کشورمان آشنایی پیدا کند باید سرمایه‌گذاری و اطلاع‌رسانی خوبی روی استانداردهای محصولات‌مان داشته باشیم و محصولات بی‌کیفیت در بازارهای بین‌المللی عرضه نکنیم تا باعث تخریب برند‌های ایرانی شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول