اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

زباله‌گردی در خاوران پایان یافت؟/ معرفی ۲۰ سوداگر طلای کثیف به مراجع قضایی

تجارت ۱۵ ساله زباله در بخش خاوران در عملیات پاکسازی کلونی‌های شهرستان ری پایان یافت و ۲۰ سوداگر زباله به مراجع قضایی معرفی شدند.

زباله‌گردی در خاوران پایان یافت؟/ معرفی ۲۰ سوداگر طلای کثیف به مراجع قضایی

خبرگزاری فارس از شهرری؛ نیاز گلی: زباله‌گردی یکی از معضلات شهری است که نان زندگی‌ افراد بسیاری از آن بیرون می‌آید و روزبه‌روز شاهد افزایش این معضل در کلانشهرها هستیم.

داستان زباله‌گرد‌ها تازه نیست و خم شدن آن‌ها تا کمر در سطل زباله که در حال جستجو هستند برای همه ما تصویری آشنا است که درآمد روزانه حدود ۶۰هزار تومانی و البته بسیاری دلایل دیگر، موجب شده جمع آوری زباله از سطل‌های حاشیه خیابان‌ها کسب و‌کار عده‌ زیادی شود.

معمولا زباله‌گردها به صورت فردی کار نمی‌کنند و روش کار آن‌ها به این صورت است که یک نفر به عنوان کارفرما تعدادی زیردست دارد که در طول روز زباله‌ها را جمع‌آوری و به مکان مشخصی منتقل و در آن‌جا پلاستیک و کاغذ و سایر زباله‌ها را تفکیک و به فروش می‌رسانند.

محمودآباد در بخش خاوران شهرستان ری یکی از روستاهایی است که پیمانکارن زباله در آن‌جا مکان‌هایی را برای تفکیک زباله اجاره کرده‌اند و به صورت غیرقانونی و غیربهداشتی و با بکارگیری اتباع غیرمجاز از این طلای کثیف کسب روزی می‌کنند.

بیش از ۱۵ سال است که زباله‌گرد‌ها در خاوران به تفکیک پسماند مشغول هستند و در این مدت بارها این مراکز توسط عوامل ذی‌ربط جمع‌آوری شده است اما زباله‌گردها که راه خاوران را خوب یاد گرفته و با زباله مأنوس شده‌اند پس از مدتی و به مرور، دوباره در زمین‌ها و مکان‌های دیگر تجارت طلای کثیف را از سر می‌گیرند.

سال گذشته ۳۷ مرکز غیرمجاز تفکیک پسماند در بخش خاوران جمع‌آوری شد اما با سرگیری این فعالیت اکنون حدود هزار نفر در ۲۰ مرکز غیرمجاز در سطح بخش به دپو و تفکیک زباله مشغول هستند که این بار به دلیل مقابله با شیوع کرونا بحث جمع‌آوری با جدیت دنبال می‌شود و پس از چندین مرحله اخطاریه و تذکر، روز گذشته بزرگترین عملیات پاکسازی کلونی‌های جمع‌آوری و تفکیک غیرقانونی ضایعات در روستای محمودآباد با حضور رئیس حوزه قضایی بخش خاوران، رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری، بخشدار خاوران و مسؤولان مربوطه انجام شد.

صبح آخرین روز فروردین‌ماه تعداد زیادی خودرو به سمت محمودآباد بخش خاوران که در شرق شهرستان ری قرار دارد حرکت می‌کنند و وقتی مقابل بزرگترین مرکز تفکیک غیرمجاز زباله می‌رسند مسؤولان ذی‌ربط برای جمع‌آوری پسماندها پیاده می‌شوند و به دنبال آن‌ها ۲ دستگاه لودر و هشت دستگاه کامیون وارد محوطه می‌شوند.

از مسیری که پر از نخاله ساختمانی است خود را به داخل مرکز می‌رسانیم، یک چهاردیواری بسیار بزرگ که تا چشم کار می‌کند زباله است و در گوشه‌ای از محوطه چندین اتاق در کنار هم با نمای سیمانی به چشم می‌خورد که به نظر می‌آید محل زندگی زباله‌گردها باشد.

حدود ۳۰ کارگر سیه چُرده که همگی از اتباع خارجی و بیشتر آن‌ها غیرمجاز هستند با دیدن مسؤولان و ماشین‌ها می‌فهمند که قرار است چه اتفاقی بیفتد. هیاهویی ایجاد می‌شود و همگی به تکاپو می‌افتند و نمی‌دانند باید چه کنند. می‌خواهند زباله‌ها را بردارند و فرار کنند اما مجالی نیست.

تعدادی بر بالای تپه زباله‌ها نشسته و با حسرت سرمایه‌هایی که ساعت‌ها با فرو بردن سر در سطل‌های زباله به دست آورده‌اند و حالا از دستشان می‌رود را تماشا می‌کنند، تعدادی هم که تازه وارد هستند و ترسیده‌اند فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و از بالای دیوار به بیرون محوطه می‌پرند و یکی از آن‌ها جلو آمده و التماس می‌کند که این بارها را نبرید بابت آن‌ها پول داده‌ام.

به سمت چند نفری می‌روم که بالای انباشتی از زباله نشسته‌اند تا از وضع کارشان بپرسم و وقتی نزدیک می‌شوم فرار می‌کنند. در سمت دیگر دو نفر ایستاده‌اند و راجع به تخریب آلونک‌هایشان صحبت می‌کنند؛ جلو می‌روم و می پرسم جای دیگری برای سکونت ندارید که پاسخ می دهند اگر اینجا را تخریب کنند کسانی که فامیل دارند به منزل آن‌ها می‌روند اما اکثر ما که کسی را نداریم باید برویم در چاله بخوابیم. (یکی از جوانان زباله‌گردها به فضایی روبه‌روی این مکان اشاره می‌کند که گود مانند است و بین خودشان به چاله معروف است)

در مورد بیماری کرونا در ببین زباله گردها می‌پرسم که با خوشحالی می‌گویند شکر خدا تاکنون کسی از بچه‌های اینجا مبتلا نشده است.

کودکی ۱۰ساله که به نظر می‌رسید تازه به این مرکز آمده توجهم را جلب می‌کند اما هرچه می‌خواهم با او صحبت کنم از حرف زدن خجالت می‌کشد و تنها چیزی که می‌گوید این است که «کسی را ندارم» و فرار می‌کند حتی عکاسان نیز موفق نمی‌شوند عکسی از چهره معصوم و چشمان زیبایش بگیرند.

معرفی ۲۰ نفر از سودجویان حوزه پسماند به دادگاه

در آن‌سوی محوطه لودرها همچنان مشغول جمع آوری زباله‌ها هستند. به سمت مسؤولان می‌روم تا مصاحبه بگیرم و از میثم یاری رئیس حوزه قضایی بخش خاوران در مورد تخریب اتاقک‌ها می پرسم که می‌گوید:«کاری به محل سکونت‌شان نداریم و قرار نیست هیچ اتاقی تخریب شود ما فقط زباله‌ها را جمع آوری خواهیم کرد.»

این خبر که به گوش زباله‌گردها می‌رسد همگی خوشحال می‌شوند و به سمت اتاقک‌هایشان می‌روند البته چند کیسه زباله نیز با خود می‌برند تا از حمله لودرها در امان بماند.

رئیس حوزه قضایی بخش خاوران در ادامه به لزوم جمع‌آوری مراکز تفکیک غیرمجاز پسماند در بخش خاوران اشاره کرد و گفت: مراکز غیرمجاز تفکیک پسماند همواره با چندین دغدغه و معضل از جمله مشکلات محیط زیستی و آلودگی، تجمع اتباع بیگانه، محلی برای تبادل اموال مسروقه و تهدید علیه بهداشت همراه است.

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه فصل گرما قرار داریم که زمینه‌ساز شیوع انواع بیماری‌ها خواهد بود، لذا تصمیم‌گیری کلی و در سطح کلان در بخش خاوران که یکی از کانون‌های جمع آوری پسماند غیرمجاز است، گرفته شد.

رئیس حوزه قضایی بخش خاوران ادامه داد: زباله گردها در همین محل سکونت دارند و هر روز برای جمع‌آوری پسماند به داخل شهرها تردد می‌کنند که منجر به انتقال بیشتر انواع آلودگی می‌شود.

یاری تصریح کرد: مراکز غیرمجاز تفکیک زباله به صورت غیرمجاز و شبکه‌ای در بخش خاوران در حال گسترش بودند لذا از انفعال دوری کردیم و اقدام به جمع‌آوری این مراکز صورت گرفت و پس از این عملیات دهیاران باید نظارت و تمرکز بیشتری بر عدم ایجاد مراکز این‌چنینی داشته باشند.

وی با اشاره به برخورد قانونی با متخلفان و سودجویان بیان کرد: در قانون مدیریت پسماند مشخص شده که تمامی زباله‌ها باید در مرکز پسماند آرادکوه تفکیک شود لذا تمامی تخلفات و اعمال صورت گرفته در این مراکز دارای عنصر قانونی بوده و مجازات‌هایی برای آن پیش‌بینی شده است.

رئیس حوزه قضایی بخش خاوران تأکید کرد: مالکان این مراکز غیرمجاز و کارفرمایان زباله گردها شناسایی و به منظور اعمال مجازات به دادگاه خوانده می‌شوند و به موجب ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی در خصوص اعمال تهدید آمیز علیه بهداشت جزای نقدی و حبس به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

یاری عنوان کرد: مبارزه با این گونه معضلات نیاز به نظارت و مقابله مستمر و دغدغه‌مندی همه مسؤولان دارد که در حال حاضر حسب اعلام دهیاران در روستاهای محمود آباد، قاسم آباد، لپه زنک و عباس آباد علاقبند چندین مرکز غیرمجاز تفکیک  پسماند شناسایی و در حدود ۲۰ نفر برای اعمال قانون به دادگاه معرفی شدند.

فعالیت هزار اتباع خارجی در مراکز دپوی ضایعات

اسماعیل شعبان زاده بخشدار خاوران نیز با اشاره به مشکلات این مراکز اظهار کرد: مراکز غیرمجاز تفکیک پسماند معضلات فراوانی در سطح بخش ایجاد کرده بود که با همکاری رئیس مرکز قضایی بخش خاوران تصمیم بر جمع‌آوری تمامی مراکز غیرمجاز گرفته شد.

وی افزود: یکی از معضلات بخش خاوران وجود مراکز متعدد تفکیک زباله و پسماند غیرمجاز است که در حال حاضر تعداد آن‌ها به ۲۰ مرکز می‌رسد.

بخشدار خاوران در ادامه گفت: در این راستا در چندین مرحله اخطار و تذکرات  قانونی و حقوقی لازم ابلاغ شده و امروز نیز با دستور مقام قضایی نسبت به جمع‌آوری مراکز غیرمجاز اقدام شد که زباله‌های موجود به مرکز آرادکوه منتقل می‌شود.

شعبان زاده تصریح کرد: تذکرات لازم برای برخورد با متخلفان و‌متعرضان به دهیاران داده شده که در صورت لزوم نسبت به شکل‌گیری مجدد این کانون‌ها برخورد شود.

وی بیان کرد: بیش از ۱۵ سال است که سودجویان در مراکز غیرمجاز تفکیک پسماند بخش خاوران فعالیت دارند که با به کارگیری اتباع غیرمجاز بیش از ۱۰۰۰ نفر از اتباع در این مراکز مشغول به فعالیت هستند.

مراکز غیرمجاز تفکیک زباله منشأ آلودگی زیست محیطی

زهره عبادتی رئیس محیط زیست شهرستان ری نیز در این رابطه اظهار داشت: تعدادی واحدهای تفکیک زباله غیرمجاز در بخش خاوران وجود دارد که زباله‌ها را عمدتاً از سطح شهر تهران و حتی از شهرستان‌های اطراف جمع‌آوری می‌کنند و در اینجا کاملاً به صورت غیراصولی و غیرمجاز دپو و اقدام به تفکیک می‌کنند.

وی افزود: این موضوع هم بحث آلودگی خاک را به همراه دارد و هم در شرایط بارندگی می‌تواند آلودگی آب و آب‌های زیرزمینی را به دنبال داشته باشد و باتوجه به اینکه عمدتاً در مقاطع شبانگاهی اقدام به پسماندسوزی نیز می‌کنند آلودگی هوا نیز ایجاد می‌شود.

رئیس محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه اکثر این ملک‌ها به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده و باعث بروز مشکلات میشوند، گفت: با تشکیل چنین مراکز غیرمجازی همزمان آلودگی آب، خاک و هوا را داریم که تهدید علیه بهداشت عمومی است.

عبادتی در ادامه تصریح کرد: با شناسایی که از بهمن‌ماه سال گذشته انجام و اخطاریه‌هایی که ابلاغ شد، مالکان تمکین نکردند و نهایتاً با همکاری حوزه قضایی و بخشداری خاوران با دستور قضایی در مرحله اول انشعابات برق قطع و در مرحله بعد برای جمع‌آوری پسماند و انتقال به آرادکوه اقدامات لازم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۳۷مورد از این واحدهای غیرمجاز را در خاوران جمع آوری کردیم، گفت: مجدداً در زمین‌های دیگر فعالیت خود را شکل دادند که به محض دریافت گزارش، موارد را شناسایی و بررسی کرده و اخطاریه دادیم که در نهایت همه مراکز غیرمجاز جمع‌آوری شدند.

پس از حدود یک ساعت، جمع‌آوری زباله‌ها تمام شد و کامیون‌ها پشت سرهم راهی آرادکوه شدند تا این زباله‌ها را در مرکز دفن پسماند تخلیه کنند و لودرها و مسؤولان نیز سراغ مرکز بعدی رفتند تا عملیات پاکسازی ضایعات را در تمام ۲۰ مرکز بخش خاوران انجام دهند. کارگران این مرکز نیز شاید پس از این عملیات این مکان را ترک کنند و کار و بار دیگری آغاز کنند و شاید پس از مدتی دوباره همین کار را از سر بگیرند...نمی‌دانم؛ شاید هم ادامه فعالیت زباله‌گردها به نحوه عملکرد شهرداری بستگی داشته باشد.

انتهای پیام/ ۶۷۰۶۲/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول