اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

صدوق:مواد اولیه جهش تولید در دانشگاه ها استاد و دانشجو هستند/ تولید برتر متکی بر دانش

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دانشگاه زیر بنای تولید است، گفت:آن چیزی که امروز دردنیا به آن می گوییم تولید برتر متکی بر دانش است.

صدوق:مواد اولیه جهش تولید در دانشگاه ها استاد و دانشجو هستند/ تولید برتر متکی بر دانش

سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که بخش تولید چه کمکی در جهش تولید دارد، با بیان اینکه انتقاد موجود در مورد اینکه مقالات دانشگاه‌ها کمیت‌گرا شده وارد است ،گفت: در پذیرش دانشجو و توسعه مؤسسات آموزش عالی که حدود ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰  مؤسسه هستند کمیت‌گرایی دیده می شود.

وی با بیان اینکه کمیت گرایی در همه زمینه‌ها از جمله مقاله ها و پایان نامه ها آسیب‌ وارد کرده است، یادآور شد:از یک طرف می‌گوییم تولید علم داریم و جهش تولید علمی ما خوب و در حد جهانی است اما وقتی که اینها می‌خواهد در تولید علمی، صنعتی و سه بخش توسعه، صنعت، کشاورزی و خدمات چکیده شود می‌بینیم چنین اتفاقی نیفتاده است.

صدوق خاطر نشان کرد: عدم باور مسؤولان امر به مسئله علم در کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبول دارم. این گونه وضعیتی وجود دارد. اگر قرار باشد این مسأله عینیت پیدا کند باید در تولید ما خودش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان دهد. زمانی در دانشگاه می‌گفتیم ژاپن ۸ درصد تولید علمی جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و ۸ درصد تولید صنعتی در بخش توسعه اقتصادی برای ژاپن است. اگر چنین چیزی را ما نداریم رابطه علت و معلولی با هم دارد. اگر این درصد درست است این مقالات به دیگران خدمت می‌کند آیا این مقالات در خدمت دیگران قرار می‌گیرد.

*دانشگاه زیر بنای تولید است‌‌‌

وی تاکید کرد: دانشگاه زیربنای تولید است. آن چیزی که امروز ما در دنیا به آن می‌گوییم تولید برتر متکی بر دانش است. 

 

*تولیدات بسیاری از کشورها بر اساس تولید دانش بنیان است

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: بعضی از کشورها در تولید دست برتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند چرا که تولیدات آنها مبنای علمی دارد و پیش قراول هستند. یعنی حرکت‌های توسعه‌ای انجام می‌دهند و درواقع تولیدات آنها بر اساس تولید دانش بنیان است. می‌توان امیدوار بود اما باید تولید را در نسبیت ببینیم، نباید خودمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فریب دهیم. 

*گذراندن دوره های دکتری و ارشد سایه سنگینی بر دانشگاه های ما انداخته است

صدوق در پاسخ به این سوال که دانشگاه‌ها و دانشجویان چه کارهایی در جهت جهش تولید انجام دادند؟ اظهار داشت: مشکل ما بنیادی‌تر است. اشتیاق به گذراندن دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد سایه سنگینی بر دانشگاه‌ها انداخته است و همچنین یک سری مسائل محتوایی نیز در دانشگاه داریم که متأسفانه اساتید هم به نوعی از آن استقبال می‌کنند، چون برای آنها بازده‌های مالی دارد.

اساتید برای راهنمایی پایان نامه های دکتری و ارشد به ازای هر واحد پول می‌گیرند، به همین دلیل اساتید سعی می کنند تعداد دانشجوی ارشد و دکتری که سهمیه یک هیات علمی در گروه آموزشی است را داشته باشند و همیشه یک رقابت در دانشگاه‌ها برای این موضوع وجود دارد. این مسائل ذهن استاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از کیفی کردن پایان‌نامه ها  دور می کند.

وی افزود:برای جهش تولید اساتید باید از ابتدا دانشجو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مکلف کنند پروپوزال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت نیازهای جامعه و خدمات و کشاورزی ببرد، اگر تز دکتری و پایان‌نامه ارشد نیازمحور تعریف شود بسیاری از مساله ها و از جمله جهش تولید نیز حل خواهد شد.

‌*مواد اولیه جهش تولید دانشگاه، استاد و دانشجو است

صدوق با تاکید بر اینکه مواد اولیه جهش تولید دانشگاه، استاد و دانشجو و آزمایشگاه است،خاطر نشان کرد: اما این اتفاق نمی‌افتد. تعداد دانشجویان دکتری بسیار بالاست. ما مقداری دچار خودشیفتگی و ذوق زدگی بی مبنا شدیم. مسؤولیت وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی به جدیت در این موضوع باید این باشد که تعداد دانشجو ها در مقاطع مختلف محدود شود و رساله‌ها و پایان‌نامه‌های ارشد و تزهای دکتری نیازمحور و در چارچوب صنعت و بخش‌های دیگر اقتصادی تعریف شود و یک پایه کار همان بخش‌ها باشند.

وی تاکید کرد:دانشگاه‌ها که باید محل جهش تولید باشند استاد یا دانشجوی رساله‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب می‌کنند که بر اساس آن مقاله استخراج شود. چرا که استخراج مقاله باعث ارتقاء استاد می‌شود. ارتقاء از استادیار به دانشیار و دانشیار به استاد. باید عکس این صحبت وجود داشته باشد. کار علمی آن است که ما به طور طبیعی پژوهش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در چارچوب نیازها انجام دهیم. اگر مقاله‌ای استخراج و در مجلات پژوهشی خارجی و پایگاه‌های استنادی علمی اینها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چاپ و قبول کردند بسیار عالی است، اما اگر پذیرفته نشد این نباید هدف غایی باشد. مهم این بوده است که با این پژوهش مسأله‌ای از کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کردیم و در بخش صنعت، پزشکی و... کافی است.

صدوق در پایان یادآور شد:اگر پژوهشی در ترازی باشد که دنیا هم بپذیرد که مقاله آن در یکی از گریدهای بسیار عالی چاپ شود بسیار خوب است. اگر این کار انجام نشد در مجلات علمی کشور آن مقاله‌ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر می‌کنیم. ما در علوم انسانی و علوم پایه وارونه عمل می‌کنیم، اول پسند مقالات خارجی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر می‌گیریم. 

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول