اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چوب واردات لای چرخ صعنت دوچرخه/ زمزمه فروش ماشین‌آلات «آساک» به گوش می‌رسد

وجود یک خلاء قانونی در واردات قطعات دوچرخه مسیر تولید دوچرخه در کشور را به مونتاژ دوچرخه منحرف کرده و این صنعت را به سمت تعطیلی دائم سوق می‌دهد. آساک بزرگترین قربانی این خلاء قانونی است.

چوب واردات لای چرخ صعنت دوچرخه/ زمزمه فروش ماشین‌آلات «آساک» به گوش می‌رسد

به گزارش گروه سایر رسانه های فارس در شرایطی که سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید نام گرفته است و ارکان اجرایی کشور موظف به پیگیری امور در همین راستا هستند اما صنعت دوچرخه کشور با معضل واردات بی رویه دست و پنجه نرم می‌کند و حرکتی در مسیر جهش تولید در این صنعت به چشم نمی‌خورد.

باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی این مسئله پرداخته است که در ادامه مهمترین بخش‌های آن آمده است.

صنعت  دوچرخه در حال حاضر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه است تا جایی که برخی کارخانه‌های تولید این وسیله در سراشیبی مشکلات افتاده و حتی تعطیل شده‌اند. کار در این صنعت به جایی رسیده است که قطعات دوچرخه را از چپن وارد و به نام تولید در ایران مونتاژ می‌کنند.

مصطفی صفرخانی رییس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت گفت: در تهران کارخانه ای برای ساخت دوچرخه وجود ندارد و تنها یک کارخانه در قوچاق موجود است که بعید می‌دانم هم اکنون در حال فعالیت باشد. زمانی در کشور دوچرخه‌هایی با کیفیت بالا و با ظاهری شیک تولید می‌شد که شاید در صورت ادامه تولید دیگر نیازی به واردات این حجم از دوچرخه به ایران وجود نداشت.

او بیان کرد: با وجود اینکه دوچرخه وسیله ای برای حمل و نقل بوده و جزو حمل و نقل پاک به شمار می آید، اما از آن حمایت نمی‌شود. این صنعت به شدت نیاز به حمایت دولت دارد. در حال حاضر دوچرخه هایی که در بازار موجود است وارداتی بوده و هم اکنون به اندازه کافی وارد شده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت با بیان اینکه تولیدکنندگان در کشور دچار تحریم داخلی هستند، گفت: این تحریم‌ها شامل سنگ اندازی‌های دارایی، بیمه، مالیات، بانک می‌شود.

صفرخوانی با بیان اینکه با حمایت می توان به داخلی سازی دوچرخه رسید، گفت: با توجه به اینکه دوچرخه وسیله‌ای ساده است و تمام قطعات آن از جمله فولاد در داخل کشور موجود است، با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توان آن را در داخل کشور به بهترین شکل تولید کرد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه واردات دوچرخه به صورت مونتاژ شده به کشور ممنوع است، اما واردات قطعات آن ممنوع نبوده و دارای تعرفه اندکی است در نتیجه بسیاری از افراد اقدام به واردات قطعات دوچرخه از چین و سرهم بندی آن در داخل می‌کنند و شاید بتوان گفت ۹۵ درصد دوچرخه‌های موجود در بازار ایران به این شکل تولید می‌شوند.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد هم با اشاره به توان داخلی سازی کشور در تولید دوچرخه و وجود مواد اولیه آن در کشور، گفت:  فولاد نقش زیادی در تولید یک دوچرخه دارد و خوشبختانه در داخل کشور این کالا به خوبی یافت می‌شود.

حمیدرضا رستگار افزود: با توجه به اینکه فولاد جزء کالای استراتژیک در دنیا محسوب می‌شود و میزان مصرف آن در کشور‌ها نشان از توسعه یافتگی است می‌توان با جلوگیری از خام فروشی، از این کالای مهم در صنایعی چون خودروسازی، موتورسیکلت و دوچرخه استفاده و با اتکاء به صنعت داخلی از خروج میلیار‌ها ارز جلوگیری کنیم.

از سوی دیگر عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه با بیان اینکه در داخل کشور توان داخلی سازی قطعات دوچرخه وجود دارد،گفت: خوشبختانه بیشتر شرکت‌های تولید کننده قطعات دوچرخه در ایران، قطعات و لوازم مورد نیاز دوچرخه را تولید کرده و آن را به عنوان قطعات یدکی به بازار ارائه می‌دهند اما با این حال این صنعت نیاز به حمایت دارد چرا که سرمایه‌گذاران، سرمایه گذاری در آن را یک ریسک می‌دانند.
صادق زاده یکی از دلایل عدم توفیق در حوزه دوچرخه سازی را تنوع بالای دوچرخه‌های امروزی دانست و گفت: تولید دوچرخه‌های روز دنیا نیاز به دستگاه‌های جدید دارد، به عنوان مثال اگر بخواهیم بدنه دوچرخه را تولید کنیم باید چند دستگاه جدید و خط رنگ به کارگاه اضافه کنیم و این امر نیاز به سرمایه هنگفتی دارد و در شرایط کنونی تامین آن برای تولید کننده داخلی امکان‌پذیر نیست.
وی تاکید کرد: تنها کارخانه تولید دوچرخه در ایران، کارخانه آسا‌ک دوچرخ در شهر قوچان بود، کارخانه‌ای بسیار بزرگ و مجهز که قابلیت تولید ۳۰ تا ۴۰ مدل دوچرخه را داراست. متاسفانه این کارخانه در جریان خصوصی سازی به فرد نالایقی سپرده شد که با سوء مدیریت کارخانه را به تعطیلی کشاند. حتی این روز‌ها حرف‌های بسیاری بر سر فروش ماشین‌آلات کارخانه و پرداخت حقوق‌های معوقه کارگران مطرح است.
عضو سندیکای تولید کنندگان قطعات دوچرخه تصریح کرد: برخی از تولید کننده‌ها اجزا و قطعات را از چین وارد کرده و بدنه را می‌سازند و مغازه‌داران این بدنه‌ها را خریداری کرده و خودشان آن‌ها را مونتاژ و تبدیل به یک دوچرخه می‌کنند. تولید داخل در بهترین حالت ۵ درصد نیاز بازار را جواب می‌دهد و ۹۵ درصد مابقی به دلیل ممنوع بودن واردات دوچرخه از طریق واردات قطعات با تعرفه از چین و سر هم بندی در داخل صورت می‌گیرد.
حال انتظار می رود با توجه به نیاز کشور به این وسیله حمل و نقل پاک و وجود مواد اولیه در داخل کشور، دولت از این صنعت حمایت کند تا شاهد داخلی سازی این کالا در کشور باشیم.
 
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول