اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

راه‌حل حاشیه شهر در روستا است/ ساخت اردوگاه ۸۰۰ نفری برای معتادان متجاهر در مشهد

فرمانده سپاه امام رضا(ع) یکی از راه‌حل‌های معضل حاشیه‌نشینی در مشهد را در جای دیگری به‌نام روستا دانست و گفت: خیلی از ساکنان حاشیه شهر از روستاها آمدند زیرا گرفتاری روستاها در حوزه اشتغال، معیشت و خدمات را نتوانستیم حل کنیم پس مهاجرت کردند.

راه‌حل حاشیه شهر در روستا است/ ساخت اردوگاه ۸۰۰ نفری برای معتادان متجاهر در مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سردار یعقوبعلی نظری ظهر امروز در نشست خبری که به‌ مناسبت تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: به فرمان حضرت امام در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شد و مناسبت این جلسه خوب است چون این روز هم خیلی مظلوم بوده و کمتر دیده می‌شود.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) سپاه را دارای دو خصوصیت اصلی دانست و بیان کرد: ما از یک زاویه سپاه را بر مبنای دو مؤلفه قدرت می‌شناسیم، یکی قدرت اعتقادی و معنوی که مجرای این قدرت و محل اتصالش از طریق ولی‌فقیه برقرار است، یعنی سپاه در اتصال به امام حاضر خودش که ولی‌فقیه باشد مستمرا در حال کسب قدرت معنوی و بهینه‌سازی قدرت معنوی است که در هدایت و بخش‌های دیگر تجلی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: مؤلفه دوم قدرت سپاه قدرت مردمی است، یعنی در اتصال پیوسته مردم، سپاه توانمند است و وقتی این دو قدرت معنوی و مردمی در یک تشکیلات جمع شود ذیل هدایت معنوی ولایت فقیه، هم جهت را پیدا می‌کند هم توان لازم برای حرکت دارد.

سردار نظری با تاکید بر اینکه این از خصوصیات جدی سپاه است، یادآور شد: امام راحل با افق بلند و روشنی که می‌دید فرمان تشکیل این نهاد را داد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) بیان کرد: انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در جغرافیای کشور صرفا محدود نیست و مربوط به همه بشریت، امت اسلامی و ایران است که خواستگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به رسالت سپاه، مأموریت‌های این نیرو را متنوع دانست و توضیح داد: در هر عرصه‌ای دشمن حضور پیدا کند و بخواهد به نظام و دستاوردها تعرض داشته باشد، سپاه مکلف به دفاع است.

سردار نظری ادامه داد: یکی از عرصه‌های وظیفه ما مسائل اجتماعی است، در شرایط فعلی و مقاطع مختلف دشمنان بر مردم از زاویه اقتصادی بسیار سخت گرفتند و الآن تحت تحریم و در حال مبارزه اقتصادی هستیم و ان‌شاءالله دیری نخواهد شد در آن با سربلندی به پیروزی می‌رسیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) مردم را در بطن مبارزه دانست و خاطرنشان کرد: در جریان مبارزه عده‌ای ضعیف‌تر هستند و آسیب می‌بینند، در حوزه نبرد اقتصادی کسانی که ضعیف‌تر هستند باید کمک شوند و سپاه وظیفه دارد در این میدان به کمک مردم به‌خصوص کسانی که بیشتر نظام و انقلاب مدیونشان است و مستضعفین و محرومان بشتابد و انجام وظیفه کند.

وی افزود: این خدمت‌رسانی در ارتباط با مردم و مناطق مورد نیاز بیشتر از طریق بسیج سازندگی انجام می‌شود و خدمت‌رسانی در قالب‌های مختلف از جمله پروژه‌های عمرانی در نقاط دور دست، اشتغالزایی، کمک معیشتی، مسکن معصرین و عناوین متعدد است که تحت عنوان پروژه‌های خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در خراسان رضوی اجرا می‌کنیم.

سردار نظری توزیع بسته‌های معیشتی از ابتدای کرونا تا کنون را ۵۲ هزار مورد ذکر و تصریح کرد: این بسته‌ها توسط بسیج سازندگی در سطح استان توزیع شده و تلاش می‌کنیم روز پنجشنبه یک رزمایش یا برنامه در ارتباط با این موضوع داشته باشیم و ۴۳ هزار بسته معیشتی دیگر در استان توزیع کنیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) ۳۰ هزار بسته را مربوط به مشهد دانست و گفت: رزمایش کمک مؤمنانه در غالب قرارگاه مواسات است که آیت‌الله علم‌الهدی هدایت آن را برعهده دارد.

وی خدمت دیگر سپاه را تأسیس ۱۳۵۰ صندوق قرض‌الحسنه ذکر و خاطرنشان کرد: ما پولی ندادیم ولی خدمات تخصصی توسط بسیج سازندگی داده شده و ما بانی شدیم تا توسط خود مردم این صندوق‌ها راه‌اندازی شود.

سردار نظری افزود: در یک سال ۷ میلیارد و ۶۳۱ میلیون تومان ذخیره مالی صندوق‌ها از پول مردم است که برای وام و اشتغال‌زایی استفاده می‌شود.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) در تشریح خدمات دیگر گفت: در حوزه اشتغال ایجاد کارگاه اقتصاد مقاومتی که کارگاه کوچک زودبازده است، ارائه تسهیلات، آموزش و در اختیار قرار دادن تجهیزات از جمله اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه مصادیق خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی زیاد است، ابراز کرد: یکی از مصادیق جهیزیه است که فقط در حاشیه شهر مشهد ۲۲۱ مورد بوده است و مرتبه دیگر نیز ۵۸۴ مورد جهیزیه توزیع کرده‌ایم.

سردار نظری گفت: در ارتباط با پروژه سیل خراسان رضوی ۴۲۰ منزل را بسیج سازندگی ساختند و ۱۶۷ مورد هم منازل مرمتی در شهرستان گنبد و نیز شهرستان بردسکن بوده است و خارج از سیل نیز در حوزه مسکن ۱۲۸ مورد مرمت مسکن در حاشیه شهر مشهد داشته‌ایم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) یکی از مباحث سپاه را پشتیبانی از پژوهش‌ها و نوآوری‌های علمی ذکر و توضیح داد: بخش علمی بسیج پایگاه‌های علمی، خانه نخبگان و جشنواره علمی دارد تا کسانی که استعداد دارند بین مردم و بسیجیان شناسایی کنند.

وی در توضیح رسالت دوم بخش علمی گفت: کسانی که پروژه پژوهشی و اختراعات دارند را تحت حمایت قرار می‌دهند، مثلاً در سال ۹۸ این بخش ۴۰ طرح را تحت حمایت قرار دادند که در حوزه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و اختراعات بوده‌اند.

سردار نظری عنوان کرد: ما خیلی روی پرتابل‌سازی نیاز روستاییان مخصوصا در صنایع تبدیلی اصرار داریم، به عنوان مثال زرشک، زعفران یا انگور از محصولاتی است که صاحبانش قدرت نگهداری ندارند پس باید کمک کنیم تبدیل به محصولات فرآوری شده کنند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) موضوع حاشیه شهر مشهد را چند وجهی برشمرد و خاطرنشان کرد: دلیل تشکیل و ایجاد حاشیه شهر، مسکن است چون آنجا نظارت نیست و دستگاه حکومتی حضور ندارند و مسکن به‌دلیل بی‌ضابطه‌ای و متراژ کم، ارزان است و در زمان مناسب مسؤولان برای رسیدگی به این مسئله حضور نداشتند پس حاشیه شهر به‌وجود آمده است.

وی تاکید کرد: وقتی حاشیه شکل گرفت مبتنی بر حواشی مسائل اجتماعی هم زمینه شکل‌گیری دارند.

سردار نظری با بیان اینکه این حاشیه در بستر طولانی زمان شکل می‌گیرد، تصریح کرد: در مشهد بدیهی است اگر بخواهد مشکلات حل شود بازه زمانی مناسب با فعالیت جامع نیاز است و این مسئله ابعاد زیادی دارد.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) یکی از راه‌حل‌های این معضل را در جای دیگری به‌نام روستا دانست و گفت: خیلی از ساکنان حاشیه شهر از روستاها آمدند زیرا گرفتاری روستاها در حوزه اشتغال، معیشت و خدمات را نتوانستیم حل کنیم پس مهاجرت کردند.

وی با تاکید بر اینکه اگر ظرفیت راکد روستاها را فعال کنیم یا در روستاها دستگاه‌های مربوطه وظایف را انجام دهند در حاشیه مشهد تاثیر مثبت دارد، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه را نمونه این مسئله دانست.

سردار نظری مخاطب این قرارگاه را روستاهای محروم با ضریب هفت و هشت دانست و اظهار کرد: در روستاهایی مثل کرات تایباد، تجن سرخس، جنت‌آباد تربت جام و پساکوی کلات مردم دست به‌کار شدند ما حتی سرمایه‌گذاری نکردیم و با کارهایی مثل احیای قنات در سال گذشته ۵۹ قنات احیا شد و یک هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت را افزایش یافت.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) این اقدام را باعث تثبیت و رونق شغل‌های فعلی روستا ذکر و بیان کرد: تثبیت اشتغال در روستا باعث ایجاد ظرفیت می‌شود و کسانی که به‌دلیل نبودن شغل و امکان امرار معاش رفته بودند برمی‌گردند و سال گذشته ۲۵۰ خانوار بدون برنامه‌ریزی از جانب ما مهاجرت معکوس کردند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مؤلفه‌ها این است که به حل مشکل در جای دیگر هم بپردازیم، گفت: این مسئله جلوی گسترش حاشیه شهر را می‌گیرد و  مردم نیز به روستاها برمی‌گردند.

سردار نظری تامین امکانات، خدمات و نیازمندی اولیه را مهم برشمرد و بیان کرد: یکی از نیازمندی‌های اولیه امنیت است، بعضی مواقع امنیت حاشیه‌شهر دچار نوسان می‌شود اما زمان شهرداری آقای مرتضوی حتی پاکبانان جرأت کار نداشتند و خانواده‌های متعددی می‌گفتند می‌ترسیم رفت و آمد کنیم ولی امروز معضلات به آن شکل نداریم، البته که بروز و ظهورهایی داریم و باید امنیت موجود را به امنیت پایدار تبدیل کنیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) ادامه داد: اگر زورگیری و سرقت در حاشیه شهر داریم باید کسب و کار و معیشت حل شود تا کاهش پیدا کند.

وی معتادان را یک واقعیت اجتماعی دانست و متذکر شد: باید آن‌ها را درمان یا نگهداری کنیم و رها بودن آن‌ها در جامعه آسیب روانی به جامعه می‌زند و در این ایام کرونا که رهاسازی‌هایی صورت گرفته بود آسیب روانی به جامعه زد که الآن مسؤولان دنبال برگرداندن شرایط به قبل این وضعیت هستند.

سردار نظری با بیان اینکه معتادان متجاهر به راحتی قابل درمان نیستند، متذکر شد: در حال ساخت اردوگاه ۸۰۰ نفره با شهرداری هستیم که در آن معتادین متجاهر را حداقل یک سال نگهداری کرده همراه با آموزش‌های کار و زمینه‌سازی برای برگشت به خانواده که در این یک سال از نظر روانی تحت درمان و از نظر تأمین معیشت توانمند می‌شوند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) افزود: برخی معتادان هم در داخل کمپ درمان می‌شوند البته بخشی را هم شاید نتوانیم درمان کنیم و باید دستگاه‌های مسؤول آن‌ها را برای سلامت جامعه نگهداری کنند.

وی از جمله کارهای مورد نیاز برای حاشیه شهر را گسترش خدمات عمومی و خدمات عمرانی مثل پارک‌ها دانست و ابراز کرد: خیلی کارها صورت گرفته اما کسانی درک می‌کنند که خارج از مشهد هستند هرچند باید خدمات عمومی را توسعه بدهیم.

سردار نظری رسیدگی به کال کشف رود را از جمله موارد موجود در دستور کار ذکر و بیان کرد: این مکان معضل است، پهنه‌هایی تعریف شده و تقسیم‌بندی در ارتباط با این محل‌ها صورت گرفته و مردمی که در کال خانه ساختند خودشان هم راضی نیستند اما کرونا ما را درگیر کرد و البته یکی از محل‌هایی که بچه‌های ما مشغول به‌کار هستند، اسماعیل‌آباد بود.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) موضوع حاشیه شهر را در دستور کار جدی دستگاه‌ها و سپاه ذکر و تصریح کرد: ما توان زیرساختی نداریم، همین الان یک هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز را در چهار مدرسه تحت برنامه آموزشی رایگان قرار دادیم که در برون سپاری آموزش‌وپرورش این مدارس را تحت حمایت گرفتیم.

وی ادامه داد: مهدکودک‌هایی که دو سال قبل شروع شده دارند کار می‌کنند، مرمت مساجد و مرمت خانه‌های معسرین ادامه دارد و گروه جهادی فعال هستند و اشتغال، کارگاه‌ها، مشاغل خانگی و مباحث فرهنگی از جمله موارد در حال پیگیری است.

سردار نظری با تاکید بر اینکه معضلات حاشیه شهر خیلی زیاد است و حتما باید اقدامات جامع انجام دهیم، گفت: اقدامات زیرساختی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لازم است تا در یک بازه زمانی بتوانیم آن‌ها را برگردانیم، بعضی مشکلات باید مهار و بعد رفع شود.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) اقدامات مورد نیاز در رابطه با کرونا را دو بخش دانست و تصریح کرد: یک بخش تخصصی بهداشت و درمان و بخش دیگر شامل اقدامات عمومی است.

وی در حوزه تخصصی چهار محور را دارای نقش عمده خواند و گفت: اولین مسئله بهداشت است، بهداشت فردی، خانوادگی، محلات و بهداشت عمومی در حمل‌ونقل، معابر و مراکز تجمع که خروجی بهداشت کند کردن سرعت شیوع و مقاوم‌سازی افراد و جامعه است که ما در این بخش خیلی فعال هستیم.

سردار نظری متذکر شد: یک هزار و ۳۶۳ گروه جهادی در سطح استان مشغول فعالیت مرتبط با کرونا هستند که از ابتدا جلودار بودند تا در حوزه بهداشت کار شود و در رزمایش‌ها این مسئله را دیدید.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) محور دوم را غربالگری ذکر و بیان کرد: بیمارها و آلودگان شناسایی و تعیین تکلیف می‌شوند، پایه غربالگری با همکاری بسیج است.

وی شناسایی و رسیدگی به وضعیت منابع آلوده و منابع انتشار را محور بعدی دانست و گفت: این موارد باید معین شوند و بسیج جامعه پزشکی این مسؤولیت را به‌عهده گرفته است.

سردار نظری افزود: برای مدیریت این موضوع وقتی شناسایی کردیم باید تعیین تکلیف شوند تا شخصی که شناسایی شده اگر حاد است به بیمارستان فرستاده شود و اگر حاد نیست با توجه به اینکه منبع انتشار است کنترل شود تا دیگران را آلوده نکند.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) توضیح داد: اگر شرایط منزل طوری است که در منزل نگهداری شوند تحت نظارت و کنترل و مدیریت پزشکی قرار گیرند که این مسئله انجام می‌شود در غیر این صورت فرد برای رسیدگی به زائرشهر معرفی می‌شود که از امروز حضور در زائرشهر شروع شده است.

وی محور چهارم را بحث درمان دانست و گفت: بنا به وضعیت و نیاز علوم پزشکی اعلام آمادگی کردیم امکانات خودمان را در اختیار قرار دهیم.

سردار نظری اقدامات در حوزه غیرتخصصی بسیار زیاد دانست و یادآور شد: به محض اینکه کرونا شروع شد بسیج سازندگی ۳۱۳ کارگاه را برای تولید ماسک آماده کرد این‌ها روزانه ۲۸۳ هزار و ۲۰۰ ظرفیت تولید داشتند و تا الان ۲۵ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۱۰۰ ماسک تولید و توزیع شده است.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به یک هزار و ۳۰۰ گروه جهادی فعال در سطح استان گفت: فعالیت‌های بهداشتی، کمک معیشتی یا حتی در رابطه با مشاوره اقداماتی است که اغلب این گروه‌ها انجام می‌دهند.

وی با اشاره به کمک‌های مردمی برای تأمین بسته‌های معیشتی و اقلام مورد نیاز تصریح کرد: یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی اهدا شده به نواحی و پایگاه‌های بسیج در سرتاسر استان بوده است. 

سردار نظری با تاکید بر اینکه سپاه فقط در مسائل دفاعی سیاست مستقل دارد، خاطرنشان کرد: سپاه برای اقدامات خودش در همه بخش‌ها سیاست مستقلی ندارد به‌خصوص در بخش‌های مربوط به مسائل اجتماعی و عمرانی که مستقل از سیاست دفاعی است و سیاست ما این است بارهای بر زمین مانده را برداریم تا به دستگاه‌هایی که نیاز دارند کمک شود، ما خود را متولی بخش‌های دیگر نمی‌دانیم و در صورت نیاز ورود می‌کنیم.

فرمانده سپاه امام رضا(ع) با اشاره به کارگران فصلی و ساختمانی بیکار شده و آسیب دیده گفت: باید کمک کنیم آسیب و مشکلاتی که به‌وجود آمده کم شود.

وی با اشاره به پهنه جغرافیایی شهرستان‌ها گفت: در شهرستان مشکلات کار جهادی کمتر است، در مشهد هم قرارگاه جهادی دانشجویی تشکیل شده تا همه گروه‌های مشهدی در آنجا با هم کار کنند و از پتانسیل‌ها بهینه استفاده شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول