اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

۷۰ درصد جمعیت کردستان کمبود ویتامین D دارند

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت کردستان گفت: ۷۰ در صد از جمعیت این استان با کمبود «ویتامین D» مواجه هستند.

۷۰ درصد جمعیت کردستان کمبود ویتامین D دارند

امین امینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه «ویتامین D» یکی از  ویتامین‌های محلول در چربی است، اظهار کرد: این ویتامین نقش‌های متعددی را در بدن انسان از جمله حفظ غلظت کلسیم و فسفر بدن برای انجام فرایندهای سلولی، کارکرد عصبی عضلانی و تشکیل استخوان به عهده دارد.

وی افزود: در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت هیچ گونه توصیه جدیدی مبنی بر مصرف مکمل ویتامین D به منظور پیشگیری از بیماری‌های تنفسی ارائه نکرده است، اما  آخرین متاآنالیزهای انجام شده حاکی از آن است که مصرف این ویتامین در پیشگیری و کنترل عفونت‌های حاد تنفسی موثر است و این تاثیر در افرادی که سطح سرم ویتامین D آنها کمتر از ۲۵ نانومول بر لیتر باشد بیشتر مشهود است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان عنوان کرد:  تجویز این ویتامین در دوزهای بالا تاثیر کمتری به همراه داشته حتی بعضا مسمومیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

امینی در خصوص برخی از شایعات در مصرف بی‌رویه  ویتامین D نیز گفت: در صورت مصرف نادرست و بیش از حد مجاز این ویتامین به صورت سهوی یا عمدی، بروز عوارضی مانند ضعف، سردرد، یبوست، خستگی، خواب‌آلودگی، پرنوشی، کاهش اشتها، خشکی دهان، طعم آهن در دهان، تهوع و از دست دادن اشتها، تکرر ادرار و کاهش وزن و استفراغ نیز گزارش شده است. 

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان با اعلام اینکه ۷۰ در صد از جمعیت استان کردستان با کمبود «ویتامین D» مواجه هستند، بیان کرد: با توجه به نقش مهم این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیمارهای حاد تنفسی بخصوص در شرایط کنونی اپیدمی بیماری کرونا، تداوم اجرای مکمل یاری با ویتامین D، در گروه‌های سنی مختلف بر اساس برنامه مکمل‌یاری در کشور ضروری است.

امینی با اشاره به مصرف مورد نیاز ویتامین D در گروه‌های مختلف سنی و عدم اندازه‌گیری سطح سرمی این ویتامین در زمان شیوه بیمار کرونا، بیان کرد: برای جبران کمبود ویتامین D وجود مصرف دوز پیشگیری ماهی یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ضروری است.

وی ضمن بیان اینکه ویتامین D لازم صرفا از طریق مواد غذایی تامین نمی‌شود، اظهار داشت: قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و مصرف مکمل‌ها بر اساس پروتکل‌های کشوری می‌توان کمبود مقدار مورد نیاز بدن را  جبران نمود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت استان کردستان اذعان داشت: طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته در استان شیوع کمبود ویتامین D از ۳۰ درصد در کودکان ۱۵  تا ۲۳ ماهه تا ۷۸ در صد از مادران باردار و نوجوانان متغیر است.

امینی با عنوان اینکه مکمل‌های تجویز شده از طریق پروتکل کشوری تامین‌کننده فقط بخشی از نیاز افراد است، گفت: مابقی باید از طریق نور خورشید و مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم (شیر و لبنیات، انواع کلم، حبوبات و ...) و ویتامین D (ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم مرغ و ...) تامین شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول