علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

سیاره ای که بعد از دوازده سال سیارک از آب درآمد

ستاره شناسان می گویند شی که از سال ها قبل یک سیاره تلقی می شد، در عمل یک سیارک است و برداشت های محققان از تصاویر تلسکوپ فضایی هابل در این زمینه غلط بوده است.

سیاره ای که بعد از دوازده سال سیارک از آب درآمد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، تلسکوپ فضایی هابل موجب کشف هزاران سیاره و ستاره در نقاط مختلف جهان شده، اما در یک مورد خاص ستاره شناسان را برای دوازده سال به غلط انداخته است.

سیاره مورد بحث Fomalhaut b نام دارد و به دور ستاره ای می چرخد که ۲۵ سال نوری از کره زمین فاصله دارد. این سیاره در سال ۲۰۰۸ کشف شد، اما وقوع برخی رخدادها و از جمله کم نور شدن تدریجی و سپس غیب شدن ناگهانی ستاره شناسان را در مورد ماهیت واقعی Fomalhaut b دچار تردید کرده بود.

در نهایت محققان دانشگاه آریزونا بعد از بررسی دقیق تر اطلاعات و تصاویر به دست آمده از تلسکوپ هابل به این نتیجه رسیده اند که Fomalhaut b یک سیارک بزرگ و نه یک سیاره در حال گردش به دور ستاره ای دیگر است.

عامل دیگری که باعث تردید در مورد ماهیت این سیاره شد، درخشش بیش از حد آن بود که برای یک سیاره زیاد بود و همین موضوع محققان را به شک انداخت. در حال حاضر، بررسی ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سیارک ادامه دارد.