اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کاهش 75درصدی اهدای خون در کشورهای پیشرفته/ جزئیات تحویل سانتریفیوژهای تولید داخل

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: یک شرکت دانش‌بنیان داخلی در این خصوص فعالیت می کنند پیشنهاد ساخت آن را ارائه دادند؛ تفاهم نامه امضا شده است و قرار شد 50 سانتریفیوژ برای سازمان انتقال خون بسازند. اولین سانتریفیوژ در روزهای آینده تحویل ما داده می‌شود.

کاهش 75درصدی اهدای خون در کشورهای پیشرفته/ جزئیات تحویل سانتریفیوژهای تولید داخل

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد اظهار داشت: بیماران کرونا مانند سایر بیماران سطح کشور با همه گروه‌های خونی هستند، مقالات منتشر شده اعتبار علمی ندارند که بخواهیم اطلاع رسانی کنیم و توزیع بیماران خونی سطح جامعه همان توزیع بیماران مبتلا به کرونا است.

وی گفت: بخش خصوصی اظهار آمادگی کرد به ما کمک کند، بخش خصوصی در فعالیت ساختاری و حاکمیتی هیچ دخالتی نداشته است بلکه در بحث تحقیقات فعال است.

*جمع آوری پلاسما به بخش خصوصی واگذار نشده

عشقی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه جمع آوری پلاسمای خون برای درمان بیماران کرونا گفت: جمع آوری پلاسما به بخش خصوصی واگذار نشده است، بلکه در یک کارآزمایی بالینی بخش خصوصی اظهار آمادگی کرده است، در پروژه ملی جمع آوری فقط سازمان انتقال خون فعال است و این وظیفه ما است که خون و فراورده خونی مورد نیاز مراکز درمانی را جمع آوری کنیم و تنها متولی این کار ما هستیم، از آنجا که ممکن است پلاسما نقش خوبی در بهبود بیماران داشته باشد این اقدام در حال انجام است.

 مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: کمبود خون در مقطعی در کشور پیش آمد، در تمام دنیا این اتفاق افتاد ولی بحرانی نشد ذخایر در حد قابل قبولی است و روزانه ذخایر رصد می‌شود، با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان نیاز به ادامه همکاری و اقبال ملت برای اهدای خون وجود دارد.

*ذخایر خون کشور در سطح قابل قبول است

وی افزود: طی بحران کرونا در همه دنیا درخواست خون کاهش پیدا کرد و اهدای خون بیشتر کاهش پیدا کرد. به طوری که در ایام نوروز میزان درخواست خون ما نسبت به نوروز سال گذشته حدود 5 درصد کاهش پیدا کرد. در صورتی که اهدای خون 20 درصد کاهش پیدا کرده بود. اما در بعضی کشورهای پیشرفته دنیا اهدای خون تا 75 درصد کاهش پیدا کرد. تا جایی که استانداردهای پذیرش اهدا کننده را پایین آوردند و امنیت را در خطر قرار دادند اما ما با همان استاندارد جلو رفتیم. ذخایر خونی کشور ما ثابت ماند. الان در میزان شاخص‌های اهدا در کشور ما به این صورت است که ذخایر خون ما قابل قبول و 6 روز است.

*بهبود یافتگان کرونا می‌توانند خون اهدا کنند

وی درباره زمانی که بهبود یافتگان کرونا می‌توانند پلاسما اهدا کنند، افزود: بر اساس استانداردهایی که اکنون در بانک خون‌های معتبر جهان در مورد کرونا مورد تایید است، سخت گیرانه استاندارد را ما در ایران انتخاب کرده‌ایم. استاندارد دیگری می‌گوید کسانی که 28 روز از بهبود علائم بالینی آنها گذشته و حال او خوب شده و اگر بستری بوده مرخص شده یا اگر در منزل مورد مراقبت بوده و بهبود یافته، آخرین روزی که فرد به یاد می‌آورد که بهبود یافته ملاک قرار می‌گیرد و 28 روز پس از آن از فرد سوال می‌شود. بر اساس استانداردهای موجود، در این شرایط دیگر فرد به تست هم نیاز ندارد و می‌تواند اهدای خون انجام بدهد. حالا ما از بیماران می‌خواهیم که خون اهدا نکنند و پلاسما اهدا کنند. بهبود یافتگان کرونا می‌توانند به 14 مرکز در سراسر کشور برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

*تحویل خون رایگان به مراکز درمانی

وی در پاسخ به پرسشی درباره دریافت هزینه از مراکز درمانی توسط سازمان انتقال خون گفت: در قبال اهدای خون مبلغی به اهداکنندگان پرداخت نمی‌شود و اهدای خون به سازمان ما بدون چشمداشت است، خون کامل رایگان است و در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد، عمده فراورده‌های مصرفی خون کامل نیست بلکه جداسازی صورت گرفته است. 15 نوع فراورده خونی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، این فراورده‌ها با تایید شورای عالی بیمه تعرفه دارد و در قبال تحویل خون باید مبلغی به سازمان انتقال خون پرداخت شود، این مبلغ سودآوری ندارد و فقط تامین جبران منابع را می‌کند و باعث مدیریت مصرف خون در بیمارستان می‌شود.

عشقی افزود: سختگیرانه ترین استانداردها را برای اهدای پلاسمای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفتیم، یعنی 28 روز پس از بهبود. اما در یکی از کشورها 14 روز را در نظر گرفته‌اند اما برای حفظ سلامت بیماران سختگیری بیشتری انجام دادیم. ما حتی خون این افراد را نمی‌خواهیم بلکه پلاسمای این افراد دریافت می‌شود و گلبول قرمز به بیمار بر می‌گردد این یک کار روتین در دنیا است. ما در گرفتن پلاسما مجرب‌ترین کشور منطقه هستیم، خطر ویژه‌ای نداریم 500 سی سی پلاسما زیر نظر پزشک دریافت می‌شود.

*تحویل سانتریفیوژ به سازمان انتقال خون طی روزهای آینده

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آخرین وضعیت دریافت 50 سانتریفیوژ از یک شرکت داخلی گفت: یک شرکت دانش‌بنیان داخلی  در این خصوص فعالیت می کنند پیشنهاد ساخت آن را ارائه دادند؛ تفاهم نامه امضا شده است و قرار شد 50 سانتریفیوژ برای سازمان انتقال خون بسازند. اولین سانتریفیوژ در روزهای آینده تحویل ما داده می‌شود، کیفیت این سانتریفیوژهای یخچال‌دار به صورت سختگیرانه توسط کارشناسان ما ارزیابی می‌شوند، اگر واحد کیفی این یک عدد را تایید کردند بقیه سانتریفیوژها دریافت می‌شود؛ همچنین برای تامین و دریافت این اقلام، تامین مالی صورت گرفته است.

*ماجرای واگذاری زمین برای ساخت پالایشگاه

عشقی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ساخت پالایشگاه انتقال خون گفت: مسئله زمین حقوقی است و وزارت بهداشت از مجموعه دولت نسبت به تقدم و تاخر انجام وظیفه شرکت پالایش پژوهش پلاسما در تصاحب زمین اعتراض جدی کرد و در دوره‌ای گفتند واگذاری صورت گرفته و قرارداد نوشته شده شرکت پالایش پلاسما تعهد خود را ایفا نکرده و طالب این است که سند را دریافت کند تا بتواند تعهدات خود را ارائه دهد، این درخواست از نظر کارشناسی منطقی نیست. پالایشگاه ساخته شود، تجهیز شود و تولیدات در حد صنعتی به جامعه تحویل شود و کارشناسان اعلام کنند که پالایشگاه راه افتاده آن زمان باید در مورد تحویل زمین بحث کرد، من روزهای اول اعلام کردم باید پالایشگاه را ببینم و وارد بنگاه معاملات املاک نشده‌ایم. باید مصالح حقوقی و حق دولت و ملت رعایت شود. درحال حاضر سند در اختیار دولت است و به بخش خصوصی واگذار نشده است.

*اهدای خون بانوان ایرانی 4.5 درصد است

وی افزود: باید به اهدای خون بانوان توجه داشته باشیم، در نرم افزار موبایلی نیز به این موضوع توجه می‌کنیم با اهدای خون بانوان هر خانه یک پایشگاه انتقال خون می‌شود و باید در این زمینه فرهنگسازی صورت گیرد به دلیل اینکه جامعه ایرانی خانواده محور است، اهدای خون از بانوان در کشور ما 4.5 درصد است اما در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس 14 درصد و در کشورهای اروپایی 45 درصد است.

عشقی بیان کرد: یکی از اقدامات ما این بود که سامانه نوبت دهی اینترنتی که از قبل فعالیت می‌کرد را در این ایام فعال‌تر کردیم تا این سامانه در همه مراکز استانی فعال باشد. البته برخی کشورهای غربی این کار را کرده بودند که اگر کسی نوبت اینترنتی نگرفته، نمی‌تواند خون اهدا کند، اما در ایران این طور نیست.

*اهدای خون سالانه بیش از دو میلیون نفر

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: سالانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کنند که از دو میلیون و صد هزار نفر خون گرفته می‌شود و شرمنده ۴۰۰ هزار نفر دیگر می‌شویم. این خون نگرفتن باعث سلامت اهدا کننده و گیرنده خون است.

به گفته عشقی تاکنون 400 نفر از بهبود یافتگان برای اهدای پلاسما اقدام کرده‌اند و این موضوع درحالی است که ایران جزو کشورهای پیشرو در زینه آغاز این روش درمانی بوده است.

*پلاسما درمانی پر هزینه نیست

وی ادامه داد: در فضای مجازی اعلام کردند که پلاسما درمانی روش پرهزینه و سختی است اما یک تیم اقتصاد درمان برای بررسی این وضعیت تخصیص داده شد تا از یک سوزن مورد استفاده در این روش تا سایر هزینه ها را بررسی کنند، این هفته در شورای پژوهشی مورد بحث قرار خواهد گرفت و رقم آن کار اعلام می‌شود، این روش درمان ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش است و تهیه این پلایما برای ما آسان است تجهیزات و پرسنل کافی برای آموزش به سایر کشورها نیز وجود دارد اگر این روش پرهزینه بود در دنیا گسترش پیدا نمی‌کرد. فرانسه ایتالیا انگلستان و چین این روش را انجام داده‌اند. این روش ساده و در دسترس است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول