اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

اضافه دریافت برخی دفاتر پیشخوان دولت از متقاضیان بورس

در حالی که برخی دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک، برای دریافت کد سجام پول بیش‌تری به این دفاتر پرداخت کرده‌اند، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: برخی از این دفاتر تخلف کردند و باید پول مردم را برگردانند.

اضافه دریافت برخی دفاتر پیشخوان دولت از متقاضیان بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها که مردم به سرمایه‌گذاری در بازار بورس روی آورده و این بازار برای مردم جذاب شده است، برای مشارکت در عرضه اولیه سهام شرکت‌های ارزنده مانند شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که روز چهارشنبه گذشته انجام شد و نیز عرضه اولیه سرمایه‌گذاری صباتامین تعداد زیادی از مردم برای اولین بار قصد سرمایه‌گذاری در بورس داشتند، در نتیجه ملزم به دریافت کد معاملاتی بورس و ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان بورسی، سجام شدند.

پس از مراجعه تعداد زیادی از مشتریان متقاضی کد بورسی و کد سجام به دفاتر پیشخوان دفتر الکترونیک و در شرایط کرونایی، در حالی که قبلا مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان متولی سامانه سجام، اعلام کرده برای ثبت‌نام در سامانه سجام از طریق اینترنت می‌توان اقدام کرد و فقط برای احراز هویت فرد متقاضی یک بار باید به دفاتر پیشخوان الکترونیک یا کارگزاری‌ها مراجعه کنند و هزینه احراز هویت فقط ۵ هزار تومان است، اما با مراجعه مردم به این دفاتر، برخی از آنها علاوه بر ۵ هزار تومان قانونی، اقدام به دریافت ۱۰ هزار تومان دیگر از مشتریان کرده‌اند.

یعنی با وجود اینکه کل فرایند ثبت‌نام در سامانه سجام باید ۱۵ هزار تومان باشد، اما برای برخی از متقاضیان ۲۵ هزار تومان هزینه برداشته است، که شامل ۱۰ هزار تومان پرداخت اینترنتی به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه همچنین ۵ هزار تومان برای احراز هویت در دفاتر پیشخوان بعلاوه ۱۰ هزار تومان کارمزد دفتر پیشخوان دفتر الکترونیک است که از برخی مشتریان دریافت شده است که ظاهرا این ۱۰ هزار تومان دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک غیرقانونی بوده است.

در این زمینه حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با بیان اینکه در پی شکایت برخی مشتریان و متقاضیان بورسی برای دریافت کد سامانه سجام، بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم برخی دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک، هزینه اضافی از مشتریان دریافت کرده‌اند که ما با متخلفان برخورد می‌کنیم یا آن دفاتر متخلف پیشخوان را از ارائه خدمات سجام، محروم می‌کنیم و یا اینکه اگر اقدام غیرقانونی باشد آنها را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.

وی تاکید کرد:گزارش‌هایی از مردم دریافت کردیم که برخی از این گزارش‌ها واقعیت داشته و به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک اعلام کرده‌ایم وجه اضافه از مردم را باید برگردانند وگرنه به مراجع قضایی شکایت می‌کنیم. 

مدیرعامل سمات در پاسخ به اینکه مردم چگونه شکایات خود را ثبت کنند،‌گفت:‌ می‌توانند به سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات مراجعه کنند و با مدرک شکایت خود را مطرح کنند. همچنین از طریق تلفن می‌توانند اطلاع رسانی کنند و ما پیگیری می‌کنیم تا وجوه اضافه دریافت از مشتریان به آنها برگردد.

همچنین علی فلاح دبیرکل کانون دفاتر پیشخوان دولت نیز در این برنامه زنده از طریق شبکه خبر گفت: تعدادی از دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک گفته‌اند خدماتی به تعدادی از مشتریان ارائه کرده‌اند که جزو وظایف مصوب آنها نیست.مثلا چون پیش ثبت‌نام برای دفاتر الزامی نیست اگر مشتری درخواست پیش ثبت نام کنند باید کارمزد جداگانه‌ای به دفتر بدهد یا اینکه قبلا در منزل از طریق اینترنت پیش ثبت نام در سامانه سجام را انجام دهد. 

وی گفت: اگر یک دفتر پیشخوان دولت برای خدمات تخصصی و مصوب هزینه بیشتری گرفته باشد باید برگرداند.

همچنین فهیمی در ادامه گفت: ما برای اینکه مردم به راحتی بتوانند به بازار سرمایه دسترسی داشته و در این بازار خرید و فروش کنند گفته‌ایم برای جلوگیری از مسافرت مردم و تحمیل هزینه به آنها می‌توانند از طریق اینترنت در سامانه سجام ثبت نام کنند و برای احراز هویت فقط یک بار و با پرداخت فقط 5 هزار تومان در دفاتر دولت الکترونیک اقدام کنند و پس از آن می‌توانند از طریق یکی از کارگزاری‌های رسمی بورس اوراق بهادار کد بورسی دریافت کرده و به راحتی معاملات بورس را انجام دهند.

به گزارش فارس، در آخرین عرضه اولیه بورس اوراق بهادار تهران که ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، شستا ارائه شد رکورد مشتریان بورس شکسته شد و برای اولین بار دو میلیون و ۷۰ هزار نفر ایرانی در این عرضه اولیه شرکت کرده و سهام آن را خریداری کردند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول