اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تقویت سیستم ایمنی بدن با شیرین‌بیان

شیرین‌بیان تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن بوده و برای سرماخوردگی، سرفه و آنفلوآنزا اثرات مفیدی دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با شیرین‌بیان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، گیاه دارویی شیرین‌بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در اکثر نقاط کشور ایران می‌روید، شیرین‌بیان گیاهی چند ساله و دارای ساقه‌ای به طول یک متر است که در نواحی معتدل تا ارتفاع 2 متر می‌رسد.

ریشه شیرین بیان به طور خیلی عمیق در زمین فرو می‌رود. پوسته ریشه گیاه شیرین‌بیان قهوه‌ای سیر و سیاه است و مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته به انواع مختلف تغییر می‌کند.

شیرین‌بیان برای سلول‌های سرطانی اثر مهارکنندگی دارد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. همچنین برای درمان سرماخوردگی، سرفه و آنفلوآنزا اثرات مفیدی دارد.

مهم‌ترین بخش مورد استفاده این گیاه ریشه آن است که در پاییز سال سوم برداشت می‌شود، شیرین‌بیان به دلیل وجود مواد شیمیایی خاص خاصیت مشابه اثر هورمون آدرنالین در بدن دارد.

درمان زخم اثنی‌عشر و معده با ریشه شیرین‌بیان

ریشه شیرین‌بیان برای درمان زخم اثنی‌عشر و معده اثرات مفیدی دارد، برای برطرف کردن سنگینی معده و هضم غذا بعد از غذا یک فنجان از جوشانده شیرین‌بیان میل شود. شیرین‌بیان ورم معده را برطرف می‌کند تنگی نفس را تسکین می‌دهد و برای درمان سوء هاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.

این گیاه ضد سم، نیروبخش، نرم کننده سینه است. این گیاه برای ناراحتی‌های طحال، جراحت گلو، درمان جوش و کورک و ناراحتی‌های پوستی به صورت استعمال خارجی اثرات بهبودی مفیدی از خود نشان می‌دهد. برای درمان تب، بیماری‌های کبدی، ضد افزایش کلسترول خون، مشکلات کلیوی، نفریت، درد مثانه، عفونت ادراری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، زخم دهان را ترمیم کرده و باعث مرطوب شدن دهان و رفع عطش می‌شود.

رفع گرفتگی صدا و خشونت حلق با شیرین‌بیان

در موارد گرفتگی صدا و خشونت حلق نیز می‌توان از دم کرده ریشه شیرین‌بیان استفاده کرد، شیرین‌بیان ضد سم قوی بوده برای درمان مشکلات ناشی از ترمیم زخم، کاهش حساسیت، آرتریت و رماتیسم از آن استفاده می‌شود.

شیرین‌بیان صفرا‌آور، ضد تهوع بوده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کرده و در تقویت اعصاب موثر است. مخلوط پودر شیرین‌بیان با رازیانه و شکر اگر روزانه به مدت ۷ تا ۱۰ روز مصرف شود برای درمان نفخ معده، باز شدن رنگ چهره و رفع سردرد مفید خواهد بود.

معجزه شیرین‌بیان برای درمان استرس

شیرین‌بیان در جلوگیری از نقص عملکرد غده‌ها و هورمون‌های بدن بسیار مؤثر است؛ مصرف این ماده می‌تواند هورمون استرس را در فرد کنترل کند.

چه کسانی باید از مصرف شیرین بیان خودداری کنند؟

* کسانی که فشار خون دارند از خوردن شیرین‌بیان خودداری کنند.

* برای بیماران دیابتی شیرین‌بیان ممنوع است.

* کسانی که بحران‌های کبدی دارند من جمله صفرا و سیروز کبدی نباید استفاده کنند.

 * مدت استفاده شیرین‌بیان نباید بیش از 3 هفته باشد.

تهیه دم کرده شیرین‌بیان

برای درست کردن دم کرده شیرین‌بیان باید 50 گرم ریشه شیرین‌بیان بدون پوست را آسیاب کنید و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد، برای درست کردن جوشانده شیرین‌بیان نیز باید 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در 100 گرم آب بریزید و آنقدر بجوشانید که دو سوم آن باقی بماند.

تهیه جوشانده شیرین‌بیان برای رفع نفخ، ریفلاکس و ترشی معده

به این منظور ریشه شیرین‌بیان را کوبیده و به میزان دو قاشق سوپ‌خوری به همراه یک قاشق نعناع پودر شده، یک قاشق بابونه، یک قاشق پونه و یک قاشق زیره سبز مخلوط کرده و بعد از هر وعده غذا، یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را با یک لیوان آب جوش 10 دقیقه دم کرده به جای چای بنوشید.

دمنوش ریشه شیرین بیان

امروزه استفاده از برگ‌های خشک و خردشده‌ی گیاه شیرین‌بیان به‌صورت دمنوش طرفدار دارد. می‌توانید این نوع دمنوش‌ها را در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی خریداری کنید.

از دمنوش شیرین‌بیان برای بهبود سلامت دستگاه گوارشی، تنفسی و غدد فوق کلیوی استفاده می‌شود. معمولا در دمنوش‌های موجود برای سلامت سیستم نایژه‌ای و تنفسی و پاک‌سازی و سم‌زدایی، شکلی از شیرین‌بیان وجود دارد. برای درمان گلودرد نیز می‌توانید با ترکیب‌کردن ریشه گل‌ختمی، ریشه شیرین‌بیان و پوست درخت نارون دمنوش تهیه کنید. البته مصرف بیش از ۲۵۰ گرم دمنوش شیرین بیان در روز توصیه نمی‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول