اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واشنگتن پست: مقامات آمریکایی و سازمان جهانی بهداشت با یکدیگر دیدار داشته‌اند

همزمان که ترامپ و مشاوران وی در کنگره به پرونده‌سازی علیه سازمان جهانی بهداشت مشغول بوده‌اند، شواهد جدیدی نشان می‌دهد که آمریکا و مقامات سازمان‌ جهانی بهداشت در چین و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا با یکدیگر پیوسته دیدار داشته‌اند.

واشنگتن پست: مقامات آمریکایی و سازمان جهانی بهداشت با یکدیگر دیدار داشته‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کارمندان سفارت‌خانه آمریکا در پکن در ماه ژانویه؛ زمانی که ویروس کرونا در حال گسترش به نقاط مختلف جهان بوده به طور پیوسته با مقامات سازمان جهانی بهداشت دیدار داشته‌اند.

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست»، دیدار مقامات آمریکایی و سازمان جهانی بهداشت در زمانی اتفاق افتاد که ترامپ این سازمان را به تبانی با چین در پنهان خطرات ویروس کرونا متهم کرد. افرادی که از این موضوع باخبر بوده‌اند، به شرط فاش نشدن نام آنها به روزنامه «واشنگتن پست» گفتند که مقامات آمریکایی در پکن حداقل 10 تماس تلفنی یا دیدار حضوری با مقامات سازمان جهانی بهداشت در ماه ژانویه داشته‌اند.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، مقامات وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و نهاد‌های ملی بهداشتی در این کشور، در میان کسانی بودند که دو بار در هفته اول، سه بار در هفته دوم، سه بار در هفته سوم و دوبار در هفته آخر ماه ژانویه با مقامات سازمان بهداشت جهانی دیدار داشتند. علاوه بر این، این مقامات در پکن با یکدیگر تماس‌های غیر‌رسمی نیز برقرار کردند و دیدار‌‌‌های این مقامات تا ماه‌های فوریه و مارس نیز ادامه پیدا کرد. دیدار مقامات آمریکایی با «تدروس ادهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت و «مایکل رایان»، مدیر برنامه‌های اضطراری این سازمان در ماه فوریه انجام شد.

سه نفر از خبرنگاران مطرح روزنامه «واشنگتن پست» تأیید کرده‌اند که مقامات آمریکایی در مقر سازمان جهانی بهداشت در شهر ژنو تمام وقت در حال فعالیت بوده و اطلاعات را به دولت ترامپ مخابره کرده‌اند.

«واشنگتن پست» در ادامه نوشت، ترامپ از سازمان بهداشت جهانی به عنوان سپر بلایی استفاده کرده تا انتقاد‌هایی که از عملکرد وی در مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا شده‌ است را کمتر کند.

ترامپ هفته گذشته اعلام کرده بود که کمک‌های مالی آمریکا را به سازمان جهانی بهداشت را به بهانه «سوءمدیریت و پنهان‌کاری» این سازمان در بحران ناشی از شیوع کرونا، به مدت ۶۰ تا ۹۰ روز به حالت تعلیق درمی‌آورد تا بررسی‌های لازم در این زمینه را صورت دهد.

«واشنگتن پست» با اشاره به اینکه انتقاد‌ به سازمان جهانی بهداشت برای اقدام آن در تمجید کشور چین وارد است نوشت، منطقی است که انتقاد ترامپ به اقدام سازمان جهانی بهداشت در تمجید افراط‌آمیز واکنش چین در مقابل ویروس کرونا، را قبول کنیم اما دیدار‌ها، تماس‌ها و همکاری‌ بین مقامات آمریکایی و این سازمان نشان می‌دهد که اتهام ترامپ به سازمان جهانی بهداشت مبنی بر «پنهان‌کاری شیوع ویروس کرونا» یا «عدم گسترش اطلاعات به موقع و به صورت شفاف» از سوی این سازمان احمقانه بود.

«واشنگتن پست» همچنین نوشت برخی جمهوری‌خواهان در کنگره نیز تلاش کردند به پرونده سازی‌ ترامپ علیه سازمان جهانی بهداشت کمک کنند. جمهوری‌خواهان در کمیته اصلاحات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا گفته‌اند سازمان جهان بهداشت «گسترش بیماری کرونا را کم اهمیت جلوه داد» و «به پکن کمک کرد تبلیغات خود را گسترش دهد». حتی رئیس کمیته مالی سنا نیز خواستار اطلاعاتی از سازمان جهانی بهداشت شده بود. این مقامات ادعا کرده‌اند که سازمان جهانی بهداشت در ارائه اطلاعات در مورد ویروس کرونا، به صورت شفاف کوتاهی کرده است.

طبق نوشته «واشنگتن پست» دیدار‌هایی که مقامات آمریکایی و سازمان جهانی بهداشت با یکدیگر داشتند با پنهان کردن اطلاعات از سوی این سازمان همخوانی ندارد.

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت، وزارت خارجه آمریکا به پرسش‌های خبرنگار «واشنگتن پست» درباره این مسائل، پاسخ نداد اما نمی‌توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که مشکل کمبود اطلاعات در مورد ویروس کرونا نبوده، بلکه رئیس جمهور آمریکا در اقدامات خود در این باره کوتاهی کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول