اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دولت وفاق ملی لیبی: صحبت از آتش‌بس بی فایده است

وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی در واکنش به درخواست سازمان ملل برای ایجاد آتش‌بس در لیبی در ماه مبارک رمضان گفت که صحبت از آتش‌بس در سایه ادامه حملات حفتر بی فایده است.

دولت وفاق ملی لیبی: صحبت از آتش‌بس بی فایده است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی معادلات میدانی در غرب لیبی را به دنبال پیشروی‌های روزهای اخیر نیروهایشان در این منطقه تغییر یافته خواند.

«محمد القبلاوی» در گفت وگو با شبکه «المیادین» تاکید کرد: «نیروهای ما قدرت ابتکار عمل را در دست دارند و ما با گام‌هایی ثابت رو به جلو پیش می‌رویم».

این مقام دولت وفاق ملی لیبی همچنین تاکید کرد که نیروهای حفتر از امارات سلاح می‌گیرند و شبه نظامیان سودانی از میان نیروهای موسوم به «جنجوید» در صف آنها هستند.

القبلاوی صحبت از مذاکرات و آتش‌بس را در شرایطی که حملات نیروهای حفتر ادامه دارد، بیهوده توصیف کرد.

هیأت سازمان ملل در لیبی امروز با ابراز نگرانی از تشدید درگیری‌ها در طرابلس، خواستار برقراری آتش‌بس در ماه رمضان در این کشور شد.

نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» پس از آزادسازی چند شهر از جمله صبراته و صرمان از اشغال نیروهای تحت امر حفتر، در حال پیشروی به سمت ترهونه هستند.

شبه نظامیان حفتر در 21 مارس گذشته از موافقت با آتش بس برای تمرکز بر تلاش ها در مبارزه با کرونا در لیبی خبر دادند اما باز به حملات خود برای تسلط بر پایتخت لیبی مقر دولت وفاق ملی که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است ادامه دادند.

دولت وفاق ملی لیبی در واکنش به نقض آتش‌بس توسط نیروهای حفتر در 26 مارس گذشته عملیات طوفان صلح را علیه این نیروهای متجاوز آغاز کرد و در هفته گذشته شش شهر و دو منطقه راهبردی که مهم‌ترینشان «صبراته» و «صرمان» هستند، آزاد کردند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.                 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول