اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

راه کار وزارت علوم برای مواد غذایی بلا استفاده در انبار دانشگاه ها/ بسیاری دانشگاه ها انبارها را تعیین تکلیف کردند

معاون صندوق رفاه دانشجویان گفت: بسیاری از دانشگاه ها مشکل مواد غذایی در انبار مانده را ندارند و در پایان سال 98 انبارهای غذایی را کنترل کرده و مواد غذایی با تاریخ مصرف نزدیک را تعیین تکلیف کردند؛ برای باقی دانشگاه ها راه کارهایی اتخاذ شده است.

راه کار وزارت علوم برای مواد غذایی بلا استفاده در انبار دانشگاه ها/ بسیاری دانشگاه ها انبارها را تعیین  تکلیف کردند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، بعد از تعطیل شدن کلاس های حضوری دانشگاه ها، طبیعی است که سایر فضاهای دانشجویی از جمله خوابگاه و رستوران ها هم تعطیل شدند.

پس از گذشت 2 ماه از تعطیلی دانشگاه ها و تداوم این تعطیلی ها، نگرانی هایی بابت اتلاف منابع غذایی در رستوران های دانشگاه ها مطرح شد.

رستوران های دانشگاه ها به چند روش دولتی و خودگردان هستند و در 3 نوبت غذای دانشجویان را تامین می کنند.

درباره وضعیت موادغذایی رستوران های دانشگاه ها که بلا استفاده مانده و راه کار وزارت علوم برای تعیین تکلیف این موضوع با مسوولان مربوطه گفت وگو کرده ایم.

*اغلب دانشگاه ها طبق تجربه راسا اقدام به خرید مواد غذایی نمی کنند

منیری معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان دراین باره به خبرنگار فارس، گفت: چندین حالت در بحث غذا وجود دارد، از جمله اینکه پیمانکاران به صورت هفتگی خرید می کنند یا دانشگاه اقلام را تهیه می کند و در اختیار پیمانکاران قرار می دهد که اغلب دانشگاه ها مستقیم اقدام به خرید نمی کنند.

وی گفت: درباره دانشگاه هایی که خودشان اقلام تهیه کرده بودند بسیاری از دانشگاه ها در پایان سال 98 کنترل کرده بودند و مواد غذایی که تاریخ مصرف نزدیک داشته اند را تعیین تکلیف کرده اند. 

 

*وزارت علوم درباره کنترل تکلیف مواد غذایی به دانشگاه ها بخشنامه زد

به گفته وی، در باره دانشگاه هایی که این کار را نکرده اند به دانشگاه ها بخش نامه کرده ایم که اگر مواد غذایی دارید که تاریخ مصرف آنها نزدیک است اعلام کنند تا با ستاد تنظیم بازار و سازمان صنعت و معدن برای توزیع آنها هماهنگ کرده ایم. 

*در دانشگاه های بزرگ و در تهران مشکل چندانی با موادغذایی در انبار نداریم

وی در پاسخ به این سوال که آیا حجم مواد غذایی باقی مانده در دانشگاه ها زیاد تخمین زده می شود، گفت: معمولا دانشگاه ها در این موضوعات تجربه دارند و خودشان حواسشان هست و مدیریت می کنند و نمی گذارند که به این مرحله برسد.

 


* برخی دانشگاه ها قبل از پایان سال به موضوع مواد غذایی رسیدگی کردند

وی گفت: با این حال داریم برخی دانشگاه ها را به ویژه دانشگاه های کوچک یا دانشگاه های در شهرهای دورتر که این مشکل را داشته اند که به آنها راهنمایی لازم را کرده ایم و بخشی از آنها قبل از عید تصمیم گیری کرده اند و برخی هم اکنون در حال تصمیم گیری هستند. اما در تهران در این زمینه مشکل چندانی ندارند و مشکلی در استان های دیگر باشد از طریق مراکز استانی موضوع حل و فصل می شود.

*راهکار مواد غذایی بلا استفاده دانشگاه 

منیری گفت: برخی نهادها وجود دارند که مواد غذایی را سریع تر مصرف می  کنند و از این رو امکان جایگزینی مواد دیده شده است. همچنین دیده شده که مواد غذایی مانند گوشت یا برنجی که دراختیارشان هست و مهلت دارند هم با موادی که تاریخ بیشتری دارند برای روزهای نزدیک به بازگشایی دانشگاه ها تعویض شوند.

*2 هفته آینده درباره مواد غذایی دانشگاه ها جمع بندی می شود

این مقام مسوول گفت: در حال احصا اطلاعات هستیم که با وزارت صمت هماهنگی لازم را داشته باشیم و باید اطلاعات را دریافت کنیم و 2 هفته آینده در این باره جمع بندی می کنیم.

همچنین خبرنگار فارس برای پیگیری این موضوع به سراغ دانشگاه در استانی غیر از تهران رفت. یعقوب محمدی رییس دانشگاه بوعلی سینا در این باره به خبرنگار فارس، گفت: اغلب دانشگاه ها در این باره مشکلی ندارند، زیرا دانشگاه ها به 3 روش درباره غذای دانشجویی عمل می کنند. نخست اینکه مواد را خریداری می کنند و در اختیار پیمانکار می گذارند، دوم، خودشان سلف را اداره می کنند و سوم تمام امور سلف را برون سپاری و خودشان نظارت می کنند که اغلب دانشگاه ها از این نوع هستند. ما هم در این باره به روش سوم عمل کرده ایم و مشکلی نداشته ایم.

وی گفت: همچنین از سوی وزارت علوم پیشنهادی هم برای دانشگاه هایی که با این مشکل مواجه بودند مطرح شده که موادی از جمله گوشت که توسط امور دام وزارت جهاد به دانشگاه ها داده می شد را در این ایام به فروش برسانند و با پول آن مواد غذایی تازه تر برای روزهای نزدیک به بازگشایی دانشگاه خریداری کنند. 

همچنین رحمت صادقی رییس دانشگاه کردستان هم در این باره به خبرنگار فارس، گفت: اغلب دانشگاه ها موضوع رستوران ها را برگزاری مناقصه به پیمانکاران برون سپاری کرده اند و در واقع غذا را به صورت پرسی از رستوران می خرند. بنابراین در ایام تعطیلی دانشگاه ها، ما مشکل مواد غذایی نداشته ایم. رستوران ها هم با توجه به ادامه تعطیلی ها موضوع مواد غذایی را مدیریت کرده اند و راه کارهایی هم در این باره به آنها اعلام شده است.

همچنین مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویی گفته بود: انبارهای آذوقه به دلیل استفاده نشدن در ۲ ماه گذشته، پر هستند و تاریخ مصرف محدودی دارند که باید بلافاصله جایگزین و تبدیل به احسن شوند.

اصغر مطیعی رییس صندوق رفاه دانشجویان هم گفته: وضعیت دانشگاه ها در استان های مختلف متفاوت است و با ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت رایزنی داشته ایم تا راهکار مناسب برای رفع مشکل را ارائه کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول