اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

تعداد بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی، از مرز 4 هزار نفر گذشت/ از وضعیت قرمز اهر و میانه تا افزایش کرونا با شیب ملایم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه دو شهر اهر و میانه بیشترین بیماران مبتلا به کرونا را نسبت به جمعیت دارندٰ گفت: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان‌شرقی به 4 هزار و 73 نفر افزایش یافت.

تعداد بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی، از مرز 4 هزار نفر گذشت/  از  وضعیت قرمز  اهر و میانه  تا  افزایش کرونا با شیب ملایم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، امروز در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان‌شرقی به مناسبت هفته سلامت اظهار کرد: هفته اول اردیبهشت، هفته اول سلامت نامیده می‌شود و به نام حمایت همگانی از مدافعان سلامت نام گرفته شده است.

وی با بیان اینکه همه روزهای هفته سلامت به موضوعی مرتبط با مبارزه با کرونا مزین شده است، تصریح کرد: درست است که ما متولی سلامت هستیم ولی ۲۵ درصد امکانات در دست ما است زیرا کرونا نشان داد که ۷۵ درصد دیگر که اقشار مختلف جامعه را تشکیل می‌دهد در کنار ما بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان اشاره کرد و گفت: ساختار مناسب خدمت‌رسانی در حوزه سلامت یک موضوع پرافتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است زیرا ما بیش از ۴۰ است که در این خصوص تلاش کرده‌ایم به طوریکه از مرکز بهداشت روستایی و شهری گرفته تا بیمارستان و مراکز درمانی در حال توسعه هستیم.

وجود خانه بهداشت در ۱۰۴۱ خانه بهداشت در روستاهای استان

وی با بیان اینکه یک هزار و ۴۱ روستا خانه بهداشت داریم، گفت: ۲۷۰ مرکز در حال فعالیت هستند که بعد از کرونا ۴۰ مرکز از مراکز عادی به مراکز ۱۶ ساعته تبدیل شد.

صومی با اشاره بر اینکه ۲۴ مرکز ۲۴ ساعته در استان وجود دارد و سرجمع ۶۴ مرکز ۱۶ و ۲۴ ساعته در حال ارائه خدمات است، افزود: البته تمام کلینیک‌ها نیز در صورت نیاز ارائه خدمات داده‌اند و وظیفه معاینه و اخذ نمونه مشکوک‌ها را بر عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد:  ۶۰۰ هزار پزشک،  ۱۱۳۰ مراقب سلامت و ۱۷۴۱ بهورز  و ۳۰۰ کارشناس بهداشت محیط در حال فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه یکی از کارهایی که از روز اول پیگیر بودیم، راه‌اندازی آزمایشگاه است، گفت: به طوریکه اگر کشورهای همسایه را نگاه کنید متوجه خواهید شد که ویروس وارد کشورشان شده بود ولی آزمایشگاهی برای تشخیص نداشتند.

افزایش آزمایشگاه‌ها از یک به ۵ آزمایشگاه

وی با اشاره بر اینکه در دهم دی ماه سال ۹۸ کرونا در چین معرفی شد از این‌رو کنترل مرزها در اولویت اصلی قرار گرفت، ادامه داد: گسترش آزمایشگاه‌ها از اقدامات اصلی علوم پزشکی تبریز بود چراکه در روزهای نخست فقط یک آزمایشگاه داشتیم ولی الان به ۵ آزمایشگاه رسیده‌ایم.

صومی با تاکید بر اینکه در کرونا ویروس بهتر است که هفتگی توضیح دهیم، افزود: زیرا دوره کمون بیماری ۱۴ روزه است و اگر روزانه گزارش ارائه دهیم با تناقضات روبرو خواهیم شد.

وی ابراز داشت: در حال حاضر ۷۰۰ نفر در بخش‌های مختلف بستری هستند که از بین آنها افرادی است که یک ماه بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۸۰ نفر در تهویه مکانیکی هستند.

وی توضیح داد: برای نمونه یک روز ما اعلام کردیم که یک نفر کرونایی در اهر فوت شد ولی رسانه‌ها نوشته بودند که ۴ نفر در اثر کرونا امروز دفن شد که با پیگیری متوجه شدیم که دو نفر از آنها چند روزی بود که در سردخانه بودند.

صومی خاطرنشان کرد:  ۵۲ نفر از تعداد مثبت‌های فوت شده جزو افرادی هستند که کمتر از ۵ ساعت در بیمارستان بوده‌اند و دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی اذعان داشت: ما الان اصرار داریم این روزها هر کسی که فوت می‌کند را کرونایی تلقی کنیم از این‌رو انگ کرونا را باید در جامعه بزداییم زیرا اگر فرد سالم را کرونایی تلقی کنیم، هیچ ضرری نکردیم ولی اگر فرد مبتلا را کرونایی تلقی نکنیم و دفن شود و حتی یک هزارم هم منجر به ابتلای یک فرد دیگر شود، ما مقصر هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در ۶۴ مرکز نمونه‌گیری کرونا انجام می‌گیرد که از این میان حدود بین ۱۷ تا ۳۰ درصد نمونه‌گیری‌ها مثبت است.

وی تصریح کرد: از رسانه‌ها خواهشمندیم تا در صورت علامت‌دار بودن به مراکز مراجعه کنند.

صومی افزود:  هر چقدر بتوان افراد کم علامت را شناسایی و ایزوله کنیم قطعا می‌توان جلوی مرگ و میر را گرفت.

وی با تاکید بر اینکه دو شهر اهر و میانه از جمله شهرهایی هستند که بیشترین میزان آلودگی را به نسبت جمعیت دارد، افزود: اینکه وزارت بهداشت علاقه‌ای به اعلام آمار توسط استان‌‌ها ندارد به خاطر سوءبرداشت مردم از کم و زیاد شدن ارقام است زیرا تا مادامی که اعلام کردند تعداد مبتلایان در مازندران کاهش یافته است همه سوار خودرو شده و گاز ماشین را گرفته و به شمال کشور سفر کردند.

آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان‌شرقی ۴ هزار و ۷۳ نفر

وی اعلام کرد: تاکنون( سوم اردیبهشت)،  ۴ هزار و ۷۳ نفر  مبتلا به کرونا و ۳۲۰ نفر فوتی در استان داریم.

صومی متذکر شد: در اهر به ازای ۱۰ هزار نفر جمعیت ۲۰ نفر و در تبریز ۱۱ نفر مبتلا به کویید ۱۹ وجود دارد.  

وی خاطرنشان کرد: سهم ابتلا اطرافیان بیماران از کل موارد ابتلا در یک خانه ۱۱ درصد می‌باشد.

فاز دوم غربالگری با گروه هدف مشخص

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد: غربالگری در فاز اول به صورت همگانی بود ولی در حال حاضر فاز بعدی با گروه هدف اعم از افراد بالای ۱۵ سال و افراد با سابقه بیماری انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بعد از غربالگری، به ۲۷ هزار نفر اعلام کردیم که حتما در خانه بنشینند و بیش از ۹۵ درصد افراد با ما همکاری کردند.

صومی گفت: بیشترین تعداد ثبت شده مراکز ۱۶ ساعته برای آذربایجان‌شرقی با ۳۵ هزار نفر است.

وی توضیح داد: ۹ هزار و ۸۸۸ بازدید، آموزش ۹۹ هزار نفر، تعداد شاغلان پسماند دو و هزار و ۳۰۰ نفر است.

وی به بحث روانی کرونا در جامعه اشاره کرد و گفت: متوفیان به صورت مظلومانه دفن می‌شوند و این عقده‌ای برای بازماندگان ایجاد می‌کند از اینرو از اول جای مخصوصی برای دفن متوفیان کرونا تعیین نشده و هر جا بخواهند دفن می‌شوند  ولی با رعایت نکات بهداشتی مردم باید با بیماری کنار بیایند.

وی یادآور شد: سه نفر در حوزه سلامت را از دست داده‌ایم که دو نفر پزشک و یک پرستار بود.

افزایش کرونا با شیب ملایم

وی با اشاره بر اینکه اولین مشاهده مبتلا به کرونا در استان در ۷ اسفند بود، ادامه داد: روند بیماری در ۷ روز هفته چهارم(۲۳ فروردین تا سوم اردیبهشت) با شیب ملایم در حال افزایش است در حالیکه انتقال بیماری  یک فرد مبتلا به ۱/۲۵ است که تلاش داریم این را به زیر یک برسانیم.

وی بیان داشت: بیماری در استان در حال کنترل است ما الان مبتلا به زیر یک سال هم داریم و مسن‌ترین فرد مبتلا هم ۹۵ سال است ولی در کل بیشترین فوتی در بین ۶۰ تا ۸۰ سال است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول