اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

دانشجوی میهمان برای ترم آینده همچنان مجاز است/ تکلیف دانشجویان میهمان و انتقالی در صورت تداوم کرونا

این نیم سال تحصیلی دانشگاه ها، اغلب به صورت مجازی سپری شد و دانشجوها در منزل بودند. برای ترم بعدی امکان انتقالی و میهمان برای دانشجویان مجاز است و تدابیری هم برای دانشجویان متقاضی جابه جایی در صورت ادامه بیماری کرونا دیده شده است.

دانشجوی میهمان برای ترم آینده همچنان مجاز است/ تکلیف دانشجویان میهمان و انتقالی در صورت تداوم کرونا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، هر سال ماه اردیبهشت ماه زمان تکاپوی دانشجویان برای درخواست میهمانی و انتقالی است.

اما امسال شرایط نسبت به سال های قبل متفاوت است. از آخرین ماه سال ۹۸ تا پایان اولین ماه سال ۹۹، دانشگاه ها ۲ ماه تعطیل بوده اند و هنوز هم زمان بازگشت به دانشگاه ها مشخص نیست. هر چند گمانه زنی هایی از بازگشایی دوباره دانشگاه ها در خرداد در صورت نبود پیک دوباره کرونا در کشور شنیده می شود اما از سوی دیگر صحبت بر سر بازگشایی دانشگاه ها و مدارس در اولویت آخر به عنوان کانون شیوع ویروس جدی است.

با این حال طبق رویکرد وزارت علوم مبنی بر پیش برد تقویم زمانی آموزش عالی به نظر می رسد بهترین تصمیم درباره میهمان و انتقالی دانشجویان هم عمل به برنامه هر ساله باشد.

*اجرای بدون تغییر تقویم هر ساله آموزش عالی درباره دانشجویان میهمان و انتقالی

دانشجویان مقطع کارشناسی هر سال تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارند که درخواست خود را برای میهمانی و انتقالی ارائه دهند و تا دانشگاه مبدا از اول خرداد تا ۱۵ تیر درخواست ها را بررسی و در صورت امکان با آنها موافقت می کند و دانشگاه مقصد هم از ۱۶ تیر تا ۳۱ مرداد درخواست هایی که از سوی دانشگاه مبدا مورد موافقت قرار گرفته را بررسی می کند و در نهایت نتیجه به دانشجو اعلام می شود. کل فرآیند کار با سازمان امور دانشجویان است. امسال هم همین روال دنبال می شود.

*تکلیف دانشجوی میهمان و انتقالی در شرایط کرونایی چیست؟

بنابر گفته جاماسب نوذری مدیرکل امور دانشجویان سازمان امور دانشجویان، هرگونه سیاست کلان در مورد مهمانی و انتقال در صورت عادی شدن شرایط و شروع به فعالیت موسسات و دانشگاه های کشور تابع آیین نامه نقل و انتقال و موافقت دانشگاه مبدا و مقصد است و امکان نقل و انتقال در صورت داشتن ظرفیت و مهیا بودن شرایط در دانشگاه مقصد و موافقت دانشگاه مبدا امکان پذیر است. در صورت تداوم وضعیت بیماری، میهمانی و انتقال دانشجویان تحت شرایط موجود خواهد بود و تعیین زمان و ادامه تعطیلی یا آغاز آموزش حضوری در مؤسسات آموزشی و دانشگاه‌ها با ستاد ملّی مبارزه با کرونا است.

*برنامه وزارت علوم درباره دانشجویان متقاضی میهمان در شرایط شیوع کرونا چیست؟

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برنامه وزارت علوم برای دانشجویان متقاضی میهمان و انتقالی با شرایط کرونا به خبرنگار فارس، گفت: به دانشگاه‌ها توصیه شده که درباره میهمان شدن دانشجوها تا حد امکان مساعدت شود و مقرر شد دانشگاه‌ها یک بازه زمانی را تعیین و اعلام کنند که در همان بازه زمانی مهمان شدن دانشجویان به دانشگاه محل زندگی مجاز خواهد بود. توصیه شده که اگر دانشگاه مبدأ دانشجو با مهمان شدن موافقت کرد، دانشگاه مقصد هم تا جایی که برایش امکان دارد درخواست دانشجو را برای مهمان شدن بپذیرد و تاکید می‌شود که البته این موضوع برای دانشگاه‌هایی به جز دانشگاه‌های تهران است.

*دانشجوی مهمان آزاد در شرایط کرونا، تدبیر وزارت علوم برای سهولت در میهمان شدن دانشجو در شهر‌ خود 

وزارت علوم در توصیه نامه ای  ۲۰ بندی راه کارهایی را برای ادامه آموزش مجازی در شرایط کرونایی برای دانشگاه ها پیش بینی کرده که یکی از موارد آن به تسهیل میهمان شدن دانشجویان در شهر‌های محل زندگی خود است.

به این ترتیب دیده شده که با توجه به عدم امکان جابه جایی تعدادی از دانشجویان برای استفاده از امکانات آموزش حضوری یا غیرحضوری دانشگاه مبدأ، این عده از دانشجویان با اطلاع و موافقت دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی مبدأ می‌توانند از امکانات آموزشی دانشگاه‌های محل زندگی یا استقرار خود به عنوان دانشجوی مهمان آزاد استفاده کنند. در همین ارتباط وزارت علوم از تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مقصد و مبدأ انتظار دارد که در صورت امکان، به تشخیص معاون آموزشی دانشگاه، همکاری و مساعدت لازم را با این عده از دانشجویان معمول دارند.

*دانشجوی میهمان برای ترم آینده همچنان مجاز است

یعقوب محمدی رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت وگو با خبرنگار فارس، گفت: این ترم هم مطابق سال های قبل امکان ثبت درخواست دانشجویان متقاضی میهمانی و انتقال در سامانه سجاد فراهم است و پاسخ درخواست ها هم تا نیمه خردادماه مشخص می شود. این ترم که به صورت مجازی بود و دانشجوها در منزل بودند.

وی همچنین درباره میزان امکان عملیاتی شدن راهکار استفاده دانشجویان از امکانات آموزشی دانشگاه‌های محل زندگی یا استقرار خود به عنوان دانشجوی مهمان آزاد و برگزاری امتحان در شهر محل زندگی دانشجو، گفت: اگرچه بسیاری از نظریه ها و برنامه ها زیباست اما در واقعیت بسیاری از برنامه های آموزشی دانشگاه ها از نظر ترم بندی و محتوای برنامه درسی با هم متفاوت است. اگرچه مکانیزم هایی حتی در نشست مجازی روساهای دانشگاه ها با وزیر علوم پیشنهاد شده است اما هنوز روش اجرا برای این پیشنهاد به طور دقیق مشخص نشده است و باید روی روش های اجرا بیشتر فکر کرد. برای مثال در این زمینه می توان با تعریف مکانیزمی، امکانی را فراهم کرد که اساتید سوالات امتحانی را برای دانشگاه مقصد ارسال کنند و دانشگاه مقصد فراخوان اعلام کند و در روز معین اعلام شده ای امتحان دانشجو را با رعایت پروتکل ها برگزار کند که البته این کار هم بسیار دشوار است زیرا دانشجوها در کشور پخش شده اند و کشور هم بزرگ است.

*تصمیم گیری درباره وضعیت آموزشی دانشجوی مهمان با دانشگاه مبدا است

همچنین در پیگیری خبرنگار فارس از دانشگاه تهران اعلام شد که بررسی مجدد تمدید مهمانی دانشجویان برای نیم سال بعد (پاییز) مانند سایر متقاضیان جدید است و دانشجو باید در سامانه سجاد ثبت درخواست کند و شرایط لازم را داشته باشد.

همچنین دانشگاه شهید بهشتی هم اعلام کرد که در شرایط فعلی حذف ترم یا حذف درس یا دروس دانشجویان مهمان کامل بر عهده دانشگاه مبداء است. 

آدرس پورتال ثبت درخواست برای نقل و انتقال دانشجویان https://portal.saorg.ir است.

در این باره ویدئوی زیر را ببنید:

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول