اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

تاکید وزرای خارجه ایران، روسیه و‌ ترکیه بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه

وزرای خارجه ایران، روسیه و‌ ترکیه امروز در نشستی سه جانبه با تاکید بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و حل و فصل سیاسی این بحران و جداسازی تروریست‌ها از معارضان، بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند.

تاکید وزرای خارجه ایران، روسیه و‌ ترکیه بر حل و فصل سیاسی بحران سوریه

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نشست سه جانبه وزرای امور خارجه کشورهای ضامن روند آستانه ( ایران، ترکیه و روسیه ) امروز (چهارشنبه) سوم اردیبهشت ماه به صورت « تله کنفرانس » برگزار شد.

در این جلسه که به منظور رایزنی پیرامون آخرین تحولات سوریه و منطقه برگزار شد، محمدجواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاورف درباره آخرین تحولات مربوطه از جمله آخرین وضعیت ادلب، کمیته قانون اساسی، لزوم لغو تحریم‌های یکجانبه به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا، وضعیت بشردوستانه و بازگشت آوارگان رایزنی و تبادل نظر کردند.

وزرای امور خارجه سه کشور بر لزوم تداوم رایزنی‌ها و هماهنگی در عالی‌ترین سطح بین سه کشور ضامن روند آستانه به عنوان مهمترین و موثرترین روند حل و فصل بحران سوریه تاکید داشتند.

طرفین همچنین با تاکید بر احترام به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز حل و فصل سیاسی بحران سوریه و جداسازی تروریست‌ها از معارضان، بر تداوم مبارزه با تروریسم توافق کردند.

*ظریف چه گفت؟

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که پیش از این به منظور بررسی آخرین تحولات و رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه به این کشور سفر کرده بود، در این گفتگوی سه جانبه با اشاره به تحولات اخیر در ادلب، بر لزوم گسترش حاکمیت دولت بر تمامیت ارضی این کشور و تداوم مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

 

 

ظریف با اشاره به رایزنی‌های اخیر خود با پدرسون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه از تلاش‌های وی در تسهیل گفتگوهای سوری - سوری در چارچوب کمیته قانون اساسی حمایت کرد و حفظ استقلال این کمیته و عدم دخالت خارجی در روند فعالیت‌های آن را ضروری خواند.

وی با اشاره به فراگیری معضل کرونا، تحریم‌های یکجانبه را مانعی جدی برای مقابله با این ویروس خواند و بر مسئولیت جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در رفع تحریم‌ها و کاهش آلام مردم سوریه و توجه ویژه به وضعیت آوارگان مستقر در اردوگاه‌های تحت اشغال آمریکا تاکید کرد. 

وزیر امور خارجه ایران همچنین تسریع در بازگشت آوارگان سوری و اهتمام جامعه جهانی به ارائه کمک‌های بشردوستانه را گامی مهم در راستای تحقق این امر و بازگشت امید و ثبات به جامعه سوریه برشمرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین به تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به سوریه اشاره و این تجاوزات را ناقض حاکمیت ملی سوریه و تهدید کننده صلح و ثبات منطقه و خلاف قوانین بین‌المللی خواند.

به گزارش فارس، وزرای خارجه سه کشور بر لزوم استمرار مشورت‌های سه جانبه در تمامی سطوح و از جمله برگزاری ششمین اجلاس سران روند آستانه در جمهوری اسلامی ایران پس از عادی شدن شرایط مربوط به ویروس کرونا تاکید کردند.

قرار بود نشست سران روند آستانه اسفند ماه در تهران برگزار شود که در پی شیوع کرونا این نشست به تعویق افتاد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه به منظور رایزنی و گفتگو با مقامات سوری و در رأس هیأتی به دمشق سفر و با بشار الاسد رئیس جمهور و ولید المعلم وزیر خارجه سوریه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ و همچنین وضعیت میدانی و سیاسی سوریه به رایزنی پرداخت.(جزییات بیشتر)

بشار اسد نیز در این دیدار بر نقش بی بدیل سپهبد شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم در سوریه تأکید کرد.(اینجا بخوانید)

گفتنی است، «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ در تماسی تلفنی با «سرگئی ورشنین» معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه درباره اوضاع منطقه از جمله آخرین تحولات در صحنه میدانی و سیاسی سوریه گفتگو کرده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول