اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

عدم تناسب دستورکار مجلس با شرایط روز صدای نمایندگان را درآورد

برخی نمایندگان مجلس نسبت به دستور کارهای جلسات اخیر مجلس انتقاد و اعتراض کردند؛ چرا که معتقدند تناسبی با شرایط، نیازها و مشکلات کشور ندارد.

عدم تناسب دستورکار مجلس با شرایط روز صدای نمایندگان را درآورد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و هشدار ستاد ملی مبارزه با این ویروس، بسیاری از مراکز عمومی و ادارات تعطیل شدند.

*درخواست ستاد ملی کرونا برای تعطیلی مجلس

اما با شیوع این ویروس بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ستاد ملی کرونا طی جلسه‌ای که با هیأت رئیسه و رئیس مجلس داشت، خواست تا مجلس نیز تعطیل شود.

گفتنی است آخرین نشست علنی مجلس شورای اسلامی در سال 98 سه‌شنبه 6 اسفندماه تشکیل شد و به منظور تعیین تکلیف بودجه سال 99 پایان یافت و نمایندگان پس از  آن به مدت سه‌ هفته به حوزه‌های انتخابیه رفتند.

*تعطیلات سه هفته‌ای مجلس برای بررسی بودجه

اما پس از تصمیم ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، مجلس پس از تعطیلات سه‌هفته‌ای جلسه علنی نداشت تا اینکه هیأت رئیسه تصمیم به برگزاری جلسات به صورت مجازی دو سویه کرد.

 برخی نمایندگان به اینترنت متصل نشدند و مجموعه‌ای از مشکلات دست به دست هم داد تا ما به لحاظ عددی به نصاب لازم برای اینکه جلسه  را به صورت دیجیتالی  اداره کنیم و اطمینان حاصل شود که برای رای گیری ها و تصمیم گیری های کلان را داریم، فراهم نشد

 

نهایتا در هفته اول فروردین ماه 99 جلسه مجازی مجلس برگزار شد که البته برخی نمایندگان نسبت به نحوه برگزاری این جلسات نقدهای جدی داشتند.

*اختلال و عدم حضور نمایندگان مجلس در جلسات مجازی

در همین رابطه محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره ایرادات برگزاری جلسات علنی مجلس به صورت مجازی، به دلایل به حدنصاب نرسیدن جلسات مجازی پرداخت و گفت: برخی نمایندگان به اینترنت متصل نشدند و مجموعه‌ای از مشکلات دست به دست هم داد تا ما به لحاظ عددی به نصاب لازم برای اینکه جلسه  را به صورت دیجیتالی  اداره کنیم و اطمینان حاصل شود که برای رای گیری ها و تصمیم گیری های کلان را داریم، فراهم نشد؛ این عوامل دست به دست هم داد تا تصمیم گرفته شود هفته نشست علنی و حضوری داشته باشیم.

 

*آغاز جلسه علنی مجلس پس از شیوع کرونا

نهایتا نخستین نشست علنی مجلس شورای اسلامی پس شیوع ویروس کرونا، صبح سه‌شنبه (19 فروردین ماه 99) به ریاست مسعود پزشکیان آغاز شد.

 

این جلسات علنی به مدت سه هفته تداوم داشت اما بسیاری از نمایندگان نسبت به دستور این جلسات نقد جدی داشتند و معتقد بودند این دستورها متناسب با شرایط فعلی جامعه نیست؛ دستورهایی همچون رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزود، طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات و بررسی گزارش کمیسیون مشترک در مورد بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها.

*تعداد جلسات علنی مجلس بیشتر شود

در همین رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی نسبت به تعطیلی این هفته مجلس انتقاد کرد و گفت: انتظار داریم تعداد جلسات علنی مجلس در هفته بیشتر شود و یا اینکه در این چهار هفته که از عمر مجلس دهم باقی مانده است، تعطیلی نداشته باشیم.

وی افزود: برخی طرح‌ها و لوایح، مراحل پایانی خود را طی می‌کنند در صورتی که تعداد جلسات علنی مجلس افزایش یابد و یا اینکه مجلس تعطیلی نداشته باشد، به اتمام می‌رسد.

*طرّاحان اصلاح قانون انتخابات چه جوابی برای گرفتاران کرونا دارند؟

همچنین احمدامیرآبادی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار داشت: طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات شامل یک تبصره الحاقی بود، اما کمیسیون شورا‌ها این تبصره الحاقی را به قانونی مطول تبدیل کرد که بررسی آن چندین جلسه صحن علنی را خواهد گرفت این در حالی است که طرح‌ها و لوایح مهمتری در دستور کار صحن علنی قرار دارد.

وی خطاب به طراحان این طرح، تصریح کرد: شما برای مردمی که گرفتار مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا هستند چه پاسخی دارید؟ بیش از این تیر خلاص بر مجلس دهم نزنید.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: شما فکر می‌کنید در صورت تصویب نهایی این طرح، شورای نگهبان به وظیفه خود عمل نخواهد کرد؟ خیر، شورای نگهبان از طریق گزارش‌های مردمی به وظیفه خود عمل می‌کند، اما مراجع چهار گانه، مسلوب الاختیار خواهند شد.

شما برای مردمی که گرفتار مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا هستند چه پاسخی دارید؟ بیش از این تیر خلاص بر مجلس دهم نزنید

*انتقاد نمایندگان به دستور جلسات علنی مجلس

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اصلی اینجاست که شورای نگهبان به خاطر گزارش‌های وسیعی که به این شورا واصل می‌شود و تعداد زیاد داوطلبان انتخابات مجلس زمان کافی برای رسیدگی به گزارش‌ها ندارد، باید فرآیند بررسی صلاحیت و فرآیند انتخابات از هم جدا شود تا حداقل یک سال به شورای نگهبان فرصت به رسیدگی به صلاحیت‌ها داده شود.

*مجلس باید عزم خود را متناسب با شرایط بحرانی کشور به کار می‌گرفت 

در عین حال برخی نسبت به شیوه برگزاری جلسات مجلس و البته دستورکارهای آن نقدهای جدی داشتند و معتقدند دستور کارهای جلسات علنی مجلس شورای اسلامی متناسب با اقتضائات و شرایط فعلی جامعه نیست.

در همین رابطه محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: در شرایطی که مجلس باید موضوعات اقتصادی پس از شیوع کرونا و مسائل کسب و کارهای خرد و کلان را بررسی کند اما متاسفانه مواردی همچون خصوصی سازی باشگاه‌های ورزشی و طرح‌های سیاسی همچون اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار قرار داد.
وی افزود: در این شرایط مجلس باید تمام تلاش و عزم خود را در برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم و افرادی که پس از شیوع کرونا آسیب دیدند، به کار گیرد.

* مجلس باید بیشتر از اینها به مسائل روز اهمیت می‌داد
احمد بیگدلی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به فارس گفت: در این ایام تعدادی از نمایندگان مبتلا و درگیر کرونا بودند و تعدادی نیز در معرض بودند صحن علنی هم فضای عادی نداشت.

وی افزود: فکر می‌کنم مجلس در این ایام باید قوی تر از این  عمل می‌کرد اما یکی از ایرداتی که وجود داشته و دارد جابجایی مجالس و دولت‌ها است که همیشه مشکل ساز بوده و هست چرا که عده‌ای دنبال رایزنی برای کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه هستند و عده‌ای هم که رای نیاوردند کمی کم انگیزه‌تر هستند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: نمایندگان در این ایام  حتما ورود کرده‌اند اما باید بیشتر از اینها به مسائل و اقتضائات روز اهمیت داده می‌شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول