اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

«شاد»حاجی میرزایی را به مجلس کشاند/ آیا همه والدین می‌توانند تلفن همراه هوشمند بخرند؟

21 فروردین امسال، خبر ایجاد شبکه آموزشی دانش‌آموز(شاد) اعلام شد و به رغم اجبار همه مدارس به حضور در این شبکه، از آن زمان تا کنون 9.5 میلیون دانش‌آموز به «شاد» وارد شدند؛ امروز هم گلایه خانواده‌ها در خصوص «شاد» در مجلس مطرح شد.

«شاد»حاجی میرزایی را به مجلس کشاند/ آیا همه والدین می‌توانند تلفن همراه هوشمند بخرند؟

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: تعطیلی طولانی مدت مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا موجب شد که آموزش و پرورش به دنبال روش‌های جایگزین برود؛ اولین اقدام آموزش و پرورش در این مسیر، آموزش‌های تلویزیونی بود که از دهم اسفند سال گذشته به طور رسمی شروع شد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص آموزش‌های تلویزیونی گفت: «اولین تدبیر بعد از تعطیلی مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، استفاده از ظرفیت تلویزیون بود که رسانه ملی در فاصله کمتر از یک هفته به کمک آموزش ‌و پرورش آمد اما اگر بخواهیم کل دروس را پوشش دهیم نیاز به 12 شبکه تلویزیونی داشتیم چون ۱۲ پایه و بیش از ۲۵۰ درس داریم و تنها با ظرفیت تلویزیون آموزش تمام محتوای آموزشی قابل تأمین نبود».

وی با اشاره به برخی ضعف‌های آموزش از طریق تلویزیون، ادامه داد: «آموزش از طریق تلویزیون یک ارتباط تعاملی نیست و یک‌سویه است بنابراین به معلمان گفته شد که از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند و به هر طریق ممکن است آموزش را ادامه دهید لذا معلمان به میدان آموزش مجازی آمدند و کارهای خلاقانه زیادی انجام دادند که در رسانه‌ها پخش شد و به شکل‌های مختلفی این کار ادامه پیدا کرد».

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه نمی‌توانستیم اطمینان پیدا کنیم پوشش آموزش‌های مجازی چقدر و چگونه بوده است، اظهار کرد: «نیازمند اقدام سراسری و هماهنگی بودیم و برای این اقدام بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا وقتی آموزش حضوری امکان‌پذیر نیست باید روی آموزش از راه دور و آموزش مجازی فکر می‌کردیم. همچنین مهم‌ترین ظرفیتی که برای آموزش مجازی وجود دارد، بستر اینترنت و آموزش الکترونیکی است».

هرچند که موضوع ایجاد پلتفرم شاد از اواسط اسفند سال 98 مطرح شد اما در نهایت 21 فروردین امسال، شبکه آموزشی دانش‌آموزی رونمایی شد؛ وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ خود اعلام کرد: «ضمن تبریک میلاد خجسته قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف، به استحضار می‌رساند با پیگیری‌های مستمر وزیر آموزش و پرورش و همکاری وزارت ارتباطات، دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، مساعدت دانشگاه صنعتی شریف و تلاش شبانه روزی تیم فنی، اجرایی و حقوقی پلتفرم اختصاصی آموزش و پرورش به نام SHADAP  با مالکیت و مدیریت وزارت متبوع، در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است».

با رونمایی از شبکه «شاد»، دستورالعمل‌های نصب شاد منتشر شد و نحوه ورود مدیران، معلمان و دانش‌آموزان اعلام شد و تاکنون بنا برگفته مسؤولان آموزش و پرورش، تا امروز 11 میلیون و 36 هزار و 587 بار شبکه آموزش دانش‌آموزی نصب‌ شده است که از این تعداد، اطلاعات بیش از 9 میلیون دانش‌آموز و 585 هزار معلم در شبکه شاد ثبت‌ شده است.

آموزش و پرورش اعلام کرده است که همه مدارس اعم از دولتی و غیردولتی به این شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) بپیوندند اما هنوز این موضوع برای تعدادی زیادی از دانش‌آموزان محقق نشده است.

بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش، «شاد» می‌تواند 90 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد؛ حاجی‌میرزایی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «سامانه «شاد» قریب 90 درصد دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد؛ برای مابقی که یا دسترسی به اینترنت نداشته یا ابزار ندارند برنامه ویژه‌ای داریم.

مدیران و معلمان عزیز به‌صورت حضوری و با ارائه بسته‌های آموزشی حتی با تماس‌های تلفنی آموزش را پی می‌گیرند؛ اجازه نمی‌دهم دانش‌آموزی از آموزش جا بماند».

بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش، امکان استفاده 90 درصد دانش‌آموزان از «شاد» وجود دارد اما چرا هنوز این رقم 90 درصد برای حضور دانش‌آموزان در «شاد» تحقق نیافته است؛ در این خصوص گلایه‌هایی وجود دارد که آیا در تمام خانواده‌ها، تلفن همراه هوشمند وجود دارد؟ و چرا آموزش و پرورش این موضوع را اجبار کرده است؟

نکته حائز اهمیت این است که حتی به رغم وجود گوشی تلفن، برخی خانواده‌ها در نصب و ورود به این سیستم همچنان مشکل دارند؛ ضمن اینکه هنوز سامانه وب این نرم‌افزار مشکل دارد؛ از سوی دیگر هزینه اینترنت برای خانواده‌ها نیز موضوع دیگری است که موجب گلایه خانواده‌ها شده است.

البته در استفاده از این شبکه، گلایه‌هایی از سوی معلمان و دانش‌آموزان وجود دارد؛ ضمن اینکه کندی سامانه نیز از مشکلات دیگر آن است.

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «عدم راه‌اندازی سامانه شاد در بعضی مدارس غیردولتی»، «ضرورت نظارت بیشتر آموزش و پرورش بر اپلیکیشن شاد» و «چرا شاد آموزش وپرورش بهم ریخته است؟» و خواستار پیگیری شدند.

این موضوع امروز به صحن علنی مجلس رفت؛ محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: «چرا این وزارتخانه دانش‌آموزان را مجبور به استفاده از نرم‌افزار شاد می‌کند، مگر نمی‌دانید که مردم چقدر محروم هستند و همه مردم توان و امکان خرید تلفن همراه هوشمند ندارد. به فرض هم که داشته باشند، بهای اینترنت چه می‌شود؟ چه کسی اعلام کرده که باید دانش‌آموزان مجبور به استفاده از شبکه نرم‌افزار شاد باشند، در حالی که بسیاری از معلمان در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند».

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس هم در پاسخ به تذکر زاهدی گفت: «تذکر شما در مورد نرم‌افزار شاد، مسأله و سؤال نمایندگان است، لذا از حضرت عالی به عنوان رئیس کمیسیون آموزش مجلس خواست که وزیر آموزش و پرورش را به کمیسیون متبوعش دعوت کرده و اگر به این نتیجه رسیدید که مردم امکان استفاده و بهره‌برداری از این نرم‌افزار را ندارند، حداقل آنکه به دولت تکلیف شود که راهکار دومی تعیین کند. به طور مثال باقی‌‌مانده کتاب‌ها به عنوان پیش‌نیاز در سال تحصیلی جدید و قبل از مهرماه در طی 15 روز برای آموزش این دروس پیش‌نیاز تعیین شود». 

وی از کمیسیون آموزش خواست طرحی دو فوریتی در این باره به هیأت رئیسه بدهند تا تکلیف مردم مشخص شود. 

به گزارش فارس، با توجه به اینکه موضوع شبکه «شاد» به صحن علنی مجلس رفته است و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که کمیسیون تخصصی این موضوع است، گلایه‌مند از آن است باید دید که وزارت آموزش و پرورش، چه برنامه‌ای دارد تا مشکلات حضور همه دانش‌آموزان را در «شاد» فراهم کند و از سوی دیگر آیا موضوع اینترنت رایگان که در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده است، به مرحله اجرا می‌رسد یا خیر؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول