اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

روزگار کرونایی کارگران فصلی!

عجب روزهایی است، کار و بار کارگران فصلی این روزها حسابی کساد است، تنها چند نفر از کارگران امروز موفق می‌شوند، سرکار بروند و بقیه مثل هر روز شرمنده به نزد خانواده برمی‌گردندد این روزها اوضاع نا به سامان کارگران ساختمانی و فصلی بدجور کرونایی است و وضعیت کار آنها کساد کساد است.

روزگار کرونایی کارگران فصلی!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هم اکنون در بسیاری از جوامع کارگران از رفاه کافی برخوردار نیستند این در حالی است که پیشرفت بشری مدیون تلاش شبانه روزی کارگران است.

امسال مشکلات کارگران ساختمانی و فصلی دو چندان شده و علاوه بر مشکلاتی که سنوات گذشته گریبان‌گیر این قشر بود، امسال کرونا نیز مزید بر علت شده و فشارهای معیشتی را بیشتر و بیشتر کرده است.

از وضعیت کارگران مشغول در کارخانجات و شرکت‌ها که بگذریم، کارگران فصلی و ساختمانی در این روزهای کرونایی اصلا وضعیت مناسبی ندارند و با جیب خالی سال را آغاز کرده‌اند.

این کارگران در واقع کارگر «سرمیدان» هستند که در روزهای سرد و گرم، آفتابی و ابری و همه ایام سال برای پیدا کردن کار با تیشه، کلنگ یا بیل و سایر ابزار خود در انتظار صاحب کاری هستند تا به ازای یک روز کار دستمزدی به آنها بدهد تا معاش و زندگی انها بگذرد، معاشی که اگر یک روز کار تعطیل شود، نمی‌گذرد.

کارگران ساختمانی و فصلی در واقع افرادی هستند که کمترین حق و حقوق را دارند و اگر در هنگام کار اتفاقی برای آنان بیفتد هیچ نهاد و فردی مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

کارگران بیکار شده و روزمزد ساعت 6 صبح به میدان‌های کارگری شهر می‌روند و ساعت‌ها در انتظار کارفرما می‌نشینند، در این میدان‌ها خبری از رعایت فاصله اجتماعی هم نیست و می‌توان صدها کارگر بیکار را مشاهده کرد که برخی حتی حاضر به کار کردن با نصف یا یک‌سوم دستمزد روزانه هم هستند، اما خبری از کارفرما هم نیست و همه از ترس کرونا کار ساختمانی را تعطیل کرده‌اند.

«کارگران روزمزد» کسانی که در دسته‌های چند نفره گاها بدون هیچ پوشش محافظتی هم‌چون ماسک و دستکش کنار یکدیگر ایستاده و در حال رایزنی هستند. افرادی که با شیوع کرونا و فقدان تقاضای کار آنان در این ایام، بیکار شده‌اند و تعداد بسیار زیادی از آنان که دخل و خرجشان یکی بوده، گذران روزگار زندگی برایشان ناممکن شده است.

عجب روزهایی است، کار و بار کارگران فصلی این روزها حسابی کساد است، تنها چند نفر از کارگران امروز موفق می‌شوند، سرکار بروند و بقیه هر روز شرمنده خانواده به نزد آنها برمی‌گردند این روزها اوضاع نابسامانکارگران بدجور کرونایی است و وضعیت کار آنها کساد کساد است.

روزهایی کرونایی کارگران فصلی تمامی ندارد

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: اعضای  شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی کارگران 5 هزار نفر است که شرایط کاری آنها در طول سال خوب نیست و در حال حاضر نیز به خاطر کرونا دو ماه است که کلا سرکار نرفته‌اند.

ابوذر نجفی با اشاره به اینکه مشکلات کارگران ساختمانی و فصلی بسیار زیاد است، اضافه کرد: حتی برای بازگشایی مجموعه‌ای که کارگران در آن حضور داشتند به نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط کارگران فصلی و ساختمانی با کارگران شرکت‌ها و کارخانجات قابل مقایسه نیست، چرا که کارگران شرکت‌ها مزایای خود را دارند، بیان کرد: در مقایسه شرایط کارگران فصلی و ساختمانی اصلا مناسب نیست و علاوه بر درآمد مشکلات دیگری هم دارند.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان زنجان با بیان اینکه مشکلات ناشی از پلمب محل تجمع کارگران مشکلات را دوچندان کرده است، تصریح کرد: این در حالی است که ما از این محل برای بیمه یک روزه کارگران استفاده می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه استانداری، فرمانداری و شهرداری هیچ توجهی به پیگیری‌ها و درخواست‌های ما ندارند، بیان کرد: هدف ما از فعالیت این مجموعه کمک به کارگران بوده است.

نجفی تصریح کرد: سال گذشته با یک شرکت پیمان‌کاری قرارداد داشتیم که روزانه حدود 70 کارگر از ما نیرو می‌خواست که حق‌الزحمه پرداختی آن نیز خوب بود و روزانه 120 تا 130 هزار تومان پرداخت می‌کرد، در حالی که نرخ کارگر حدود 70 هزار تومان است.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان زنجان با اشاره به اینکه متوسط فعالیت کارگران در ماه مشخص نیست و از دو روز تا کل یک ماه متغیر است، افزود: با این شرایط کاری کارگران توان اداره زندگی خود را ندارند.

وی با اشاره به اینکه دستورات استاندار عملیاتی نمی‌شود و شهرداری به آن توجهی ندارد، بیان کرد: همین امر موجب شده است که قشر کارگر که از قشر ضعیف جامعه هستند، حتی مکانی برای رسیدگی به امور خود هم نداشته باشند.

کمک مومنانه سپاه به کارگران فصلی

نجفی ادامه داد: سامانه‌ای طراحی شده است که متقاضیان استفاده از نیروی کار کارگر می‌توانند با مراجعه به آن کارگر مورد نیاز خود را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه برنامه ما افتتاح سامانه در بهمن ماه بود، تصریح کرد: متاسفانه با پلمب محل تجمع و حضور کارگران، امور به هم ریخت و فعلا دنبال امور این محل هستیم.

رئیس شرکت تعاونی صنفی ساماندهی استادکاران و کارگران فصلی و ساختمانی استان زنجان با بیان اینکه سپاه پویش رزمایش مومنانه را راه‌اندازی کرده است، گفت: قرار است که در قالب این پویش بسته غذایی بین کارگران توزیع شود که ارزش هریک از آنها 300 هزار تومان است.

یکی از کارگران در تشریح شرایط به وجود آمده به خبرنگار فارس گفت: من با داشتن 6 سر عائله، کارگری ساختمان می‌کنم، اما میزان پیک کاری‌ام در طول سال کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.

این کارگر با اشاره به اینکه در دولت گذشته بیمه کارگران ساختمانی حل شد اما افزایش حق بیمه طوری است که برخی حتی توان پرداخت آن را هم ندارند، تصریح کرد: امیدوارم مسؤولین فکری به حال این قشر بکنند.

وی با اشاره به اینکه تنها درآمدم پول کمک معیشتی بوده است که پس از اصلاح قیمت بنزین به حساب خانوارها ریخته شده است؛ گفت: وضعیت بد ما قشر کارگر بعد از کرونا بدتر هم شده است.

کارگر دیگری که 65 سال سن دارد و برای گذران زندگی در میدان ارگ ایستاده است نیز ضمن تشریح وضعیت کارگران ساختمانی گفت: به خاطر گذران زندگی مجبورم که با این سن در میدان دنبال کار باشم چون حرفه‌ دیگری بلد نیستم.

وی با اشاره به اینکه میزان درآمد روزانه یک کارگر نهایتا 100 تا 140 هزار تومان است، افزود: برای همین میزان درآمد هم چندین بار از کارگر کار می‌خواهند.

وی تصریح کرد: با این وجود کارگران راضی به فعالیت با این شرایط هم هستند اما متاسفانه روزگار کرونایی موجب تشدید مشکلات کارگران شده است و برخی از کارگران از جمله خود بنده توان خرید مایحتاج اولیه را هم نداریم.

این کارگر ساختمانی با بیان اینکه خوش‌بینانه‌ترین شرایط برای کارگران ساختمانی این است که در نیمه اول سال فعالیت کنند، گفت: امسال با وجود کرونا وضعیت بدتر شده و همین نیمه اول سال را هم بیکاریم، چرا که کارفرما از کارگر و کارگر از کارفرما به خاطر ترس از ابتلا به کرونا می‌ترسند.

کارگر دیگری که در میدان امیرکبیر منتظر کارفرماست، نیز گفت: نباید شرایط کاری کارگران فصلی را به کرونا ربط دهیم، چون هر روز این کارگران کرونایی است.

وی با اشاره به اینکه پس از گذشت یک ماه از آغاز سال وضعیت کاری کمی بهتر شده و گاها کارفرمایان برای کارگر به میدان مراجعه می‌کنند، گفت: این مراجعه پراکنده مشکلی از مشکلات کارگران را حل نمی‌کند.

بیکاری و نبود کار برای کارگران فصلی و ساختمانی در حالی است که این روزها کرونا بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داده است و موجب بیکاری تعداد زیادی از شاغلان شده است.

 

4 هزار و 731 نفر در زنجان متقاضی استفاده از بیمه بیکاری شدند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: از اسفند سال گذشته تاکنون، 4 هزار و 731 نفر در این استان متقاضی بهره‌مندی از بیمه بیکاری شدند.
محمد رضا یوسفی در مورد این که چه میزان از این درخواست ها ناشی از بیکاری در اثر شیوع کرونا است، اظهار داشت: فعلا پایشی در این خصوص انجام نشده است ولی در مجموع به غیر از مهدهای کودک، مراکز آموزش خصوصی مثل آموزشگاه‌های زبان و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، گزارشی از بیکاری کارکنان و کارگران کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی در استان به دست ما نرسیده است.

وی با بیان اینکه سامانه https://bimebikari.mcls.gov.ir برای ثبت درخواست بیمه بیکاری طراحی شده است، افزود: متقاضیان نیازی به مراجعه حضوری به ادارات تعاون، کار و رفا اجتماعی ندارند و پاسخ درخواست‌ها نیز به صورت غیرحضوری از طریق همین سامانه به متقاضیان اعلام می‌شود.

مدیر  کلتعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه بر اساس اطلاعیه ستاد مبارزه با کرونا، واحدهای تولیدی و صنعتی ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی، از ۱۶ فروردین مجاز به تعطیلی نیستند، گفت: دولت برای واحدهایی که کاهش نیروی کار ندارند، مشوق هایی همچون ارائه تسهیلات با کارمزد پایین در نظر گرفته است.

یوسفی به اقدامات و تمهیدات انجام شده جهت مواجهه با آثار ناشی از کرونا در اشتغال و کسب و کارها اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش مهلت در فرآیند انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد، امهال سهم کارفرما برای کارگاه‌های مشمول بیمه تامین اجتماعی به مدت سه ماه و در نظر گرفتن غرامت دستمزد ایام بیماری برای مبتلایان به کرونا از جمله این تمهیدات است.

عضو شورای شهر زنجان هم در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: بیشترین تاثیرات منفی اقتصادی ناشی از کرونا متوجه اقشار ضعیف و کارگران فصلی است.

رزاق محمدی تصریح کرد: امروزه کشور در موقعیت حساسی به دلیل شیوع کرونا قرار گرفته و در نتیجه آن همه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تاثیرات سوء ناشی از این شرایط متوجه اقشار کم‌درآمد و ضعیف است، تصریح کرد: یکی از این اقشار کارگران فصلی هستند که پیش از این نیز وضعیت زندگی آنها تعریف چندانی نداشت، چرا که شاهد رکود در ساخت و ساز بودیم.

عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه به عنوان فعال صنفی کارگری از مسؤولین درخواست دارم که به خواسته‌ها و  نیازهای این قشر زحمت‌کش و آسیب‌پذیر توجه ویژه شود، افزود: انتظار می‌رود اولویت کمک به این قشر تسهیلات یا سبد معیشتی باشد.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم رسیدگی به موقع و کمک‌های دولت به این قشر خسارات و تبعات دامن‌گیری از این لحاظ را شاهد خواهیم بود، گفت: کارگران نیز دلخوش این بودند که در روزهای پایانی سال با کار طاقت فرسا و مزد اندک نانی سر سفره داشته باشند که به علت شیوع کرونا آن درآمد کم هم از دست رفت.

محمدی با اشاره به اینکه اغلب کارگران فصلی و ساختمانی یعنی بیش از ۹۰ درصد نیاز مالی شدید دارند، گفت: در شرایط کرونایی باید دولت حمایت لازم را از این قشر انجام دهد.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول