اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بهار تبریز با 3 رویداد حوزه کتاب/ کتاب بخوانیم، بشنویم و بنویسیم!

اهالی فرهنگ و هنر، مظلوم‌تر از همیشه در شرایطی هستند که به سادگی از اولویت‌ها حذف شده‌اند؛ در دسترس نیستند و امکان ارائه کارهای حضوری هم ندارند. با این وجود دیدیم که اهالی فرهنگ، صف‌شکنان خستگی ناپذیری بودند که روزهای سخت خانه‌نشینی و بیماری را برای مردم تسهیل کردند.‌

بهار تبریز با 3  رویداد حوزه کتاب/ کتاب بخوانیم، بشنویم و  بنویسیم!

به گزارش خبرگزاری فارس - فرینوش اکبرزاده:  سال گذشته در حالی به پایان رسید که دنیا گره عجیبی با بیماری ناشناخته‌ای داشت که هنوز هم خطرناک است و قربانی می‌گیرد. سختی تدوین فعالیت‌هایی جایگزین برای انجام کارها و مشاغلی که پیش از این به شکل حضوری انجام می‌شدند همچنین در حوزه فرهنگ که آستانه نوروز، فصل پرکار ایشان بود و اکنون نیست، اتفاق ساده‌ای نیست.

با این وجود تدوین برنامه‌هایی برای شرایط حاضر که به ضرورت بیماری، بیشتر شهروندان در خانه‌هایشان هستند و مابقی هم به ضرورت بیرون می آیند، برای حفظ و ماندگاری مشاغل مختلف ضروری می‌کند.

در این میان، فرهنگ و هنر مظلوم‌تر از همیشه در شرایطی هستند که به سادگی از اولویت‌ها حذف شده‌اند؛ در دسترس نیستند و امکان ارائه کارهای حضوری هم ندارند. با این وجود دیدیم که اهالی فرهنگ، صف‌شکنان خستگی‌ناپذیری بودند که روزهای سخت خانه‌نشینی و بیماری را برای مردم تسهیل کردند.‌

فعالان کتاب، نوشتند و خلاصه‌نویسی کردند و شهروندان را در کلمات سهیم کردند. اهالی موسیقی بی‌وقفه نوا تولید کردند و طراحان و کارتونیست‌ها، صدها کلیپ مختلف را برای دلگرمی مردم روانه بازار مجازی کردند.

در میان این اوضاع کرونایی، شهر تبریز اما روزهای بهاری‌اش را با حال و هوای کتاب آغاز کرده برگزاری سه پویش بزرگ و متفاوت کتابخوانی را به فال نیک می‌گیریم که در این شرایط هرکدام به فراخور نوع مخاطبان خاص خود را داشتند.
 

نخستین پویش کتاب از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در آستانه سال نو اعلام موجودیت کرد تا در شروع، گوی رقابت را از دیگر نهادها برباید.

پویش کتابخوانی «#در_خانه_بخوانیم» با هدف غنی‌سازی اوقات شهروندان در روزهایی که لازم است برای حفظ سلامت خود و جامعه، در خانه باشیم شروع به کارکرد و تا پایان فروردین‌ماه که زمان اولیه فعالیت پویش اعلام شده بود، توانست با ثبت بیش از 25 هزار آزمون، نشان دهد مردم هنوز هم کتاب را دوست دارند.

این پویش با معرفی بیست و پنج کتاب در چهار بخش، شامل گروه سنی کودک، گروه سنی نوجوان، گروه سنی بزرگسال و بخش ویژه کتاب‌های شهروندی شامل افراد 7 تا 18 سال شاهد هزاران بار دانلود هر کتاب از سوی مخاطبان بود. جوایز نقدی اعلام شده این جایزه هم سهم مهمی در جلب توجه مخاطبان را داشته است.

سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز با اختصاص 99 جایزه 700 هزار تومانی در بخش بزرگسالان، 99 جایزه 400 هزار تومانی در بخش نوجوان، 99 جایزه 250 هزار تومانی در بخش کودکان و 99 جایزه 300 هزار تومانی در بخش ویژه برای شرکت‌کنندگان پویشی پر و پیمان را برای طیف‌های مختلف شهروندان شکل دادند.

در نهایت و در پایان مهلت اولیه اعلام شده برای مطالعه کتاب‌ها و ثبت آزمون آنلاین، پویش #در_خانه_بخوانیم شاهد تمدید یک‌ماهه تا خاتمه اردیبهشت‌ماه بود. اتفاقی که به گفته رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز به جهت استمرار حضور مردم در خانه همچنین اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین فرارسیدن ماه مبارک رمضان رخ داده است.

در خانه بخوانیم، با افزوده شدن بخش ویژه رمضان با معرفی و ارائه فایل پی دی اف کتاب‌های مرتبط با حال و هوای ماه مبارک، یک‌ماه دیگر برای جلب مخاطب خود فرصت دارد.
 

گام دیگر تبریز در مطالعاتی کردن روزهای در خانه ماندن، برگزاری پویش «#بهار_همدلی» توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

اتفاقی که در هفته اول بهار اطلاع‌رسانی شد و از مردم دعوت شد به جهت ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی و پر کردن اوقات فراغت در این پویش مشارکت کنند.

علاقمندان به کتاب و کتابخوانی همراه با اهالی فرهنگ و ادب استان با مشارکت در این پویش که بر پایه نگارش خلاصه کتاب برگزار شده است، می‌توانند خلاصه‌نویسی خود از کتاب‌های محبوب‌شان را در ٢ صفحه به نشانی مجازی coronatbz@gmail.com ارسال کنند و جزو مشارکت‌کنندگان در این حرکت فرهنگی باشند.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همچنین با مدنظر قرار دادن موارد فنی و تخصصی، از شرکت‌کنندگان درخواست کرده تصویر روی جلد، شناسنامه کتاب، مشخصات  کامل شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، میزان تحصیلات و شماره تماس خود را هم به نشانی الکترونیکی یاد شده ارسال نموده و بر غنای این تلاش فرهنگی بیافریند.

برای جلب نظر و توجه شهروندان همچنین مقرر شده منتخب خلاصه‌های ‌کتاب ارسالی در صفحه نمایشگاه مجازی پویش هنرمندان آذربایجان‌شرقی با هدف مقابله با کرونا منتشر شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با اعلام جوایز در نظر گرفته شده برای این پویش فرهنگی، جذابیت آن را دو چندان کرده و تصریح کرد: نفر اول این مسابقه حواله خرید ۱۰ میلیون ریالی کتاب، نفر دوم هفت میلیون و ٥٠٠ هزار ریال، نفر سوم پنج میلیون ریال، نفرات چهارم تا ششم سه میلیون ریال و نفرات هفتم تا دهم ۲ میلیون ریال اهدا می‌شود. 

علاوه‌بر بررسی فنی، برای دیگر شهروندان هم امکان رای دادن به بهترین خلاصه‌نویسی‌ها مهیا شده و این مورد از اتفاقات خوب پویش بهار همدلی است. بر این اساس ۱۰ حواله کتاب دیگر به مبلغ ۲ ‌میلیون ریال برای خلاصه‌هایی که مورد پسند بازدید کنندگان مجازی قرار می‌گیرد، اهدا ‌می‌شود و در نهایت حوزه هنری استان با برگزاری پویش متفاوت از امکانات رسانه‌ها و وسایل ارتباطی نهایت بهره را گرفته است.
 

پویش استانی #در_خانه_کتاب_بشنویم محصول همکاری حوزه هنری آذربایجان‌شرقی و بسیج هنرمندان استان، همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی، اعلام فراخوان نمود و با در دسترس قرار دادن کتاب‌های صوتی متنوع در پایگاه اطلاع‌رسانی خود از شهروندان دعوت کرد اگر امکان و فرصت خواندن ندارند، کتاب بشنوند.

این طرح با توجه به شرایط ایجاد شده در رابطه با گسترش بیماری کرونا، با هدف ترغیب مردم به ماندن در خانه و بر طرف کردن بخشی از نیازهای فرهنگی مردم در حال برگزاری است و شامل بخش مسابقه نیز هست. مخاطبان کتاب‌های معرفی شده، در صورتی که پس از شنیدن آثار خلاصه آن را به ایمیل artabriz@yahoo.com و یا دایرکت اینستاگرام @hhtabriz ارسال نمایند امکان شرکت در بخش مسابقه پویش را یافته و در خاتمه و در پایان اردیبهشت‌ماه به ۱۰ نفر از نویسندگان بهترین خلاصه کتاب‌ها جوایزی نفیس دریافت خواهند کرد.

کتاب شهید مهدی باکری، کتاب شهید حسن باقری، کتاب شهید صادق عدالت اکبری، کتاب شهید نادر برپور، کتاب شهید حسن شفیع‌زاده و کتاب شهید حامد جوانی آثار معرفی شده در پویش #در_خانه_کتاب_بشنویم هستند.

باید، یک ماه دیگر منتظر بمانیم و ببینیم در نهایت یار که را خواهد و میلش به که باشد!

انتهای پیام/ ۶۰۰۱۲/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول