اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نقش رسانه در مواسات، همدلی و کمک مومنانه

مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی گفت: تبیین، تلطیف و تشویق کردن به کمک مومنانه توسط رسانه مهم بوده و در اجرایی شدن هر چه بیشتر مواسات و کمک به مستمندان موثر است.

نقش رسانه در مواسات، همدلی و کمک مومنانه

محسن نصرپور؛ مدیرکل صدا وسیمای خراسان رضوی در یادداشتی به نقش رسانه ها در طرح مواسات و همدلی پرداخته که در ادامه آمده است.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سالروز نیمه شعبان در بیاناتی ارزشمند می فرمایند :"عدّه‌ای هستند که در این شرایط و در این اوضاع حقیقتاً زندگی‌شان به سختی قابل گذران است و نمی توانند زندگی معمولیِ عادیِ خودشان را اداره کنند؛ مردمی که دستشان باز است و توانایی دارند بایستی در این زمینه فعّالیّت وسیعی را شروع کنند... "

با توجه به وضعیت کنونی جامعه و بحران کرونا و آسیب های مختلف آن به ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت و در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، ضرورت دارد تا در جهت کمک به بخش محروم و تحت فشار جامعه تلاش مضاعف شود.

با توجه به اینکه مردم انقلابی به ویژه بخش محروم و طبقه مستضعف جامعه در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در حفظ و استمرار انقلاب اسلامی نقش بسیار مهم و حیاتی دارا هستند سزاوار است در گام دوم انقلاب مجموعه های حاکمیتی و دولتی با هم افزایی و همکاری حداکثری در خدمت به این قشر و رفع مشکلات معیشتی آنان، اقدام انقلابی و جهادی کنند.

تبیین و تلطیف و تشویق کردن این موضوع توسط رسانه مهم بوده و در اجرایی شدن هر چه بیشتر مواسات و کمک به مستمندان موثر است.

از جمله مصادیقی که باید در رسانه به آنها پرداخت، می توان موارد ذیل را برشمرد :

1) با عنایت به اینکه در نظام جمهوری اسلامی عدالت اجتماعی مهم و اصل است باید مواسات و همیاری مردمی به عنوان یکی از مصادیق اصلی اجرای عدالت معرفی شود.

2) از طرفی جامعه مهدوی و منتظر ظهور منجی، محور برپایی عدل و رعایت حق و حقوق مردم به ویژه قشر مستضعف، شاخصه آن است، بنابراین باید تبیین شود که جامعه اسلامی مهدوی این موضوع را همیشه مد نظر داشته و به اجرای مواسات و کمک به همنوع پایبند باشد.

3) انواع کمک به همنوع باید معرفی و نسبت به آن تشویق شود از جمله وقف مال و اموال.

4) آثار کمک به همنوع و نتایج مواسات و همیاری در جامعه به ویژه در حفظ و قوام خانواده باید برجسته شود.

5) مصادیق مختلف مواسات و کمک به همنوع ، در کلام و رفتار پیامبر عظیم الشان(ص) و ائمه اطهار(ع) به عنوان الگوی عینی جهت افراد جامعه بیان شود.

6) کمک به همنوع و یاری به افراد جامعه به ویژه در شرایط سخت همچون بحران بیماری کرونا، به عنوان یکی از مصادیق ارزشمند سبک زندگی اسلامی و ایرانی باید برجسته شود.

7) ورود و حضور نخبگان و افراد دارای جایگاه اجتماعی، در نهادینه سازی و اجرای این صفت حسنه بسیار مهم و تاثیرگذار است. 

8)  با توجه به تاکید و اهتمام حکومت اسلامی و ولی فقیه به موضوع مواسات و کمک مومنانه، انجام این موضوع باید به عنوان حرکتی ارزشی و ولایتمدارانه برجسته باشد.

9) در جهت تشویق مردم به تلاش مضاعف در کمک به همنوع و مواسات، آثار منفی و تبعات مشکلات معیشتی و اقتصادی و آسیب های اجتماعی که گریبانگیر خانواده و جامعه می شود، برای آگاهی هر چه بیشتر مردم بیان شود.

10)  معرفی و قدردانی از افراد خیر و مجموعه های خیریه در این موضوع، مهم است.

11) در این شرایط خاص جامعه، تبیین و تبلیغ رعایت صرفه جویی و قناعت و پرهیز از اسراف و تبذیر مورد تاکید باشد.

12) انعکاس دستاوردها از یک سو  و از سوی دیگر، بیان آرامش خاطر و کسب فیض معنوی و باقیات صالحات برای افرادی که مقید به کمک به همنوع و مواسات است، مهم بوده  و برای فرهنگ سازی و تشویق جامعه به این کار و به عنوان ارج نهادن به این نیت خیر و اقدام ایثارگرانه، باید قابل توجه رسانه ها باشد.

13) با توجه به شرایط اقتصادی و فشار مضاعف معیشتی بر قشر محروم و آسیب پذیر جامعه ، ضرورت دارد در جهت آرامش بخشی و ایجاد امید و شور و نشاط در جامعه از ظرفیت های اجتماعی و فرهنگی و رسانه ای بهره برداری شود.

14) مجموعه های محوری و فعال در این بخش از جمله؛ مرکز رسیدگی به امور مساجد، بسیج وسپاه،  کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، آستان قدس رضوی به ویژه معاونت امداد مستضعفین آستان قدس و سایر مجموعه های فعال، می بایست در چارچوب قرارگاه مواسات و همکاری رسانه ها از جمله  صدا و سیما، با هم افزایی و بهره مندی از ظرفیت ها و تجربیات یکدیگر به تحقق اهداف تعیین شده در اجرای این اقدام مهم و ارزشی و کمک به رفع مشکلات معیشتی مردم مستضعف اقدام کنند.

15) ایام ماه مبارک رمضان،  فضای معنوی و فرصت بسیار ارزشمندی برای رسانه ها، در اجرای این صفت حسنه اسلامی به ویژه در حوزه فرهنگ سازی، جهت دهی افکار و باورها و ایجاد انگیزه، با هدف اجرای گسترده و موثر مواسات و کمک مومنانه به افراد مستمند و ضعیف جامعه است.

16) راه اندازی پویش های مجازی در خصوص مواسات وکمک به همنوع.

 17)  صدا و سیمای خراسان رضوی در ماه مبارک رمضان توجه خاص به تبیین و تشویق و آگاهی بخشی و بیان جلوه های زیبای نوعدوستی و کمک مومنانه به مستمندان و نیازمندان و مواسات و با تاکید بر آرامش بخشی معنوی و امید افزایی، با ایجاد شور و شوق در افراد جامعه، به اهمیت، ضرورت، جایگاه و برکات ارزشمند این اقدام مهم خواهد پرداخت.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول