اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

تلاش رسانه های بیگانه برای تنزل جایگاه بانوان در خانواده

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه ای به برنامه رسانه های بیگانه در جهت تنزل جایگاه بانوان در فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره و اظهار کرد: متأسفانه از بین رفتن نقش زنان در شاکله خانواده در حال رخ دادن است.

تلاش رسانه های بیگانه برای تنزل جایگاه بانوان در خانواده

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، معصومه نصیری عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه ای، در برنامه اکسیر رادیو گفت و گو با محوریت رسانه های بیگانه و ترویج سبک زندگی غربی، بر ضرورت آموزش سبک زندگی از دوران کودکی تأکید کرد و گفت : چندی پیش شبکه بی بی سی بخش کودک خود را افتتاح کرد تا آموزش سبک زندگی مورد نظر غرب از سنین کم آغاز شود.

وی به تغییر استراتژی رسانه ای از سال 2003 اشاره کرد و گفت: تا قبل از این تاریخ تمرکز رسانه ها بر اخبار و جهت دهی سیاسی بود، اما در حال حاضر در حوزه سرگرمی فعال شده اند، به طوری که ساخت برنامه های سرگرم کننده از تمام حوزه ها مانند مستند، سریال و ... مورد توجه قرار گرفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه دلایل گرایش رسانه ها به حوزه سرگرمی را تشریح کرد و گفت: مدیران رسانه به درستی می دانند بیشترین تغییرات سبک زندگی انسان ها در بخش سرگرمی رخ می دهد؛ چراکه در این حالت مخاطب دروازه بانی ذهنی ندارد و خود را در برابر رسانه رها کرده است. 

نصیری به برنامه رسانه های بیگانه در جهت تنزل جایگاه بانوان در فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره و اظهار کرد: متأسفانه از بین رفتن نقش زنان در شاکله خانواده در حال رخ دادن است و این حادثه آنقدر خزنده و به نرمی صورت می گیرد که تغییرات آن کاملا روشن نیست و در طولانی مدت آثار این سبک القائات در سبک زندگی، پوشش و مراودات ما نمایان خواهد شد.

وی، چگونگی تغییر سبک زندگی توسط رسانه ها را تشریح کرد و گفت: روش هایی در رسانه ای وجود دارند که باعث می شوند باور ما دستخوش تغییر گردد، درونی و به رفتار ما تبدیل شود که حتی پس از گذشت زمان از آن دفاع کنیم یعنی از آنچه که تا دیروز از نظر ما قبیح بود ، اکنون جانانه دفاع می کنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ادامه داد: روش «عقاید اکثریت» در بسیاری از رسانه ها استفاده می شود. در این روش مخاطب به این نتیجه می رسد که همه مردم در حال انجام این کار هستند، یعنی رسانه به مخاطب القا می کند که همه این کار را انجام می دهند و نادرست نیست.

وی یادآور شد: ترفند «تکرار» یکی دیگر از روش هایی است که رسانه ها برای از بین بردن قبح یک موضوع نادرست و عادی سازی آن به کار می گیرند . این روان سازی تا جایی پیش می رود که مخاطب از نقش منفی داستان یک قهرمان می سازد و کار او را تحسین می کند.

نصیری در پایان با اشاره به تأکید رهبری به موضوع رسانه در گام دوم انقلاب عنوان کرد: مقام معظم رهبری، شکستن محاصره رسانه ای و تبلیغاتی را ریشه ای ترین اقدام برای حفظ سبک زندگی ایرانی اسلامی دانسته اند و حرکت جهادگونه برای مبارزه با تهاجمات فرهنگی این حوزه را بر عهده رسانه می دانند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول