اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«کرونا» آیین‌های سنتی رمضان در خراسان‌جنوبی را لغو کرد

مسؤول حوزه پژوهش اداره‌‌کل میراث فرهنگی خراسان‌‌جنوبی گفت: هر ساله ایام ماه مبارک رمضان با آداب و رسوم خاصی در استان برگزار می‌شد که امسال با شیوع ویروس کرونا، سنت‌های استقبال از مه رمضان در این خطه متوقف شد.

«کرونا» آیین‌های سنتی رمضان در خراسان‌جنوبی را لغو کرد

سید احمد برآبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، اظهار داشت: اهالی خراسان‌جنوبی هم مانند سایر اقوام در ماه مبارک رمضان آیین‌ها و رسوم ویژه‌ای دارند که هر ساله طبق سنت دیرینه با برگزاری آیین‌های خاص به استقبال و ضیافت آفریدگار می‌روند.

وی "رمضوخوانی" را یکی آیین‌های شب‌های ماه مبارک رمضان در استان ذکر کرد و بیان داشت: از زمان‌های قدیم شب‌های رمضان بعد افطار ۱۲ تا ۱۵ نفر از پسران نوجوان محله دور هم جمع می‌شدند و یک نفر هم سرگروه می‌شد تا برای مردم رمضوخوانی کند. 

مسؤول حوزه پژوهش اداره‌‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی‌ عنوان کرد: این نوجوانان و جوانان بر در خانه‌های مردم به‌خصوص توانگران رفته و به امید گرفتن انعام (تنقلات و یا وجه نقد) اشعار خاصی می‌خواندند که در اصطلاح محلی به آن رمضانی می‌گفتند.

برآبادی اضافه کرد: ابتدا استاد یک مقدمه و دعایی می‌خواند و شاگردان بعد از هر جمله او آمین می‌گفتند و یادی از حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) می‌کردند و رباعی‌هایی در مرثیه ائمه اطهار(ع) می‌خواند.

وی با اشاره به اینکه مراسم رمضان‌خوانی به شماره ۸۱۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، یادآور شد: امسال به‌دلیل اهمیت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا این آیین سنتی در استان برگزار نمی‌شود. 

مسؤول حوزه پژوهش اداره‌‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی‌ در خصوص یکی دیگر از آیین‌های سنتی مردم استان، بیان داشت: طبل‌زنی در سحر ماه مبارک رمضان یکی از راه‌هایی بود که مردمان شهرستان‌های بشرویه و طبس برای بیدار کردن مردم در سحرگاهان استفاده می‌کردند.

برآبادی افزود: هرچند در روزگاری که زنگ انواع ساعت‌ها، تلفن‌های همراه و زمان‌سنج تلویزیون‌ها برای بیدارکردن مردم با هم رقابت می‌کنند، این سنت در بشرویه به فراموشی سپرده شده اما در طبس همچنان طبل‌نوازان منادی سحرخیزان هستند.

وی با اشاره به اینکه طبل‌زنی طبس بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته و همه ساله تا پایان ماه مبارک رمضان اجرا می‌شد، تصریح کرد: در طول ماه رمضان هر شب در سه نوبت و به فاصله هر یک ساعت از نیمه شب طبل نواخته می‌شود که طبل آخر یک ساعت مانده به اذان صبح خاتمه می‌یابد. 

مسؤول حوزه پژوهش اداره‌‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی‌ بیان داشت: مناجات و شب‌خوانی و یا به اصطلاح «شوخوانی» از دیگر رسوم کهن مردمان این خطه است که هر چند امروزه هنوز در برخی از روستاها اجرا می‌شود اما در شهرها رنگ باخته و تکنولوژی‌ها روز همچون موبایل و تلویزیون جایگزین آن شده است.

برآبادی کفچلزی را یکی دیگر از آیین‌های کهن در استان ذکر کرد و گفت: هر سال شب ۲۷ رمضان دو نفر از زنان محل به صورت ناشناس چادر سر کرده، صورت خود را می‌پوشاندند و با یک سینی که روی آن آینه، شانه، سرمه‌دان و یک کاسه آب و ملاقه بود درکوب خانه‌های مردم را می‌زدند. 

وی بیان داشت: طبق این مراسم، زنان در ایام رمضان به در خانه اهالی می‌روند و با ملاقه به در می‌کوبند و بانوی خانه پول یا مواد غذایی مانند خرما یا آرد داخل سبد آن‌ها می‌گذاردو آن‌ها با آن مبالغ برای خود پارچه تهیه و لباسی می‌دوزند تا در جشن روز بیست و هفتم بپوشند.

مسؤول حوزه پژوهش اداره‌‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی‌ با بیان اینکه روز بعد هم با آردی که از منازل جمع کرده بودند کماچ و کاچی پخته و بین مردم محله به نیت تبرک توزیع می‌کردند، اعلام کرد: این آیین نیز به‌دلیل اهمیت رعایت بهداشت در شرایط فعلی اجرا نخواهد شد.

برآبادی در پایان سلامتی شهروندان را از موضوعات مهم دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت مقوله سلامتی در هیچ نقطه‌ای از استان آیین‌های سنتی رمضان امسال برگزار نمی‌شود.

انتهای پیام/69039/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول