اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

درخواست از قوه قضائیه برای جلوگیری از انحلال پژوهشکده آبخیزداری

انجمن علمی سیستم‌های سطوح آبگیر باران ایران از قوه قضائیه خواست تا از انحلال پژوهشکده آبخیزداری جلوگیری کند.

درخواست از قوه قضائیه برای جلوگیری از انحلال پژوهشکده آبخیزداری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از انتصاب کاظم خاوازی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ادغام شد. بسیاری بر این باورند که در شرایط بحران سیل که چند سالی است در کشور شاهد هستیم، این تصمیم درست نبوده و وجود پژوهشکده آبخیزداری به صورت مستقل بسیار ضروری است.

انتقادات زیادی در این زمینه مطرح بوده و امروز نیز انجمن علمی سیستم‌های سطوح آبگیر باران ایران طی نامه‌ای از قوه قضائیه درخواست کرده تا جلوی انحلال پژوهشکده آبخیزداری را بگیرد.

متن این  نامه به این شرح است:

بسمه تعالی

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای ابراهیم رئیسی ریاست محترم قوه قضائیه

با سلام و اهدا تحیات

 به استحضار می‌رسد در حالی که در ابتدای سال جهش تولید و در شرایط سخت ویروس فراگیر کرونا قرار گرفته ایم، خبر مصوبه شورای عالی اداری کشور مبنی بر انحلال پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و ادغام در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع منتشر شده است. با وجود وقوع پدیده‌های متعدد سیل، گرد و غبار، خشکسالی، تخریب و فرسایش خاک و اراضی، کاهش منابع آب زیرزمینی آبخوان‌ها در جای جای این کشور و یکی پس از دیگری و نیز وضعیت به هم ریخته مدیریت سرزمین در کشور این تصمیم نشان دهنده عدم توجه به اهمیت و جایگاه موضوع بسیار حیاتی آبخیزداری و آبخوانداری در کشور است.

پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تنها مجموعة پژوهشی تخصصی در این زمینه است که امروزه با اجرای طرح‌های تحقیقاتی و اجرای الگوهای متعدد آبخیزداری و آبخوانداری، تهیه نقشه‌های ملی متعدد در زمینه سیل خیر حوزه‌های آبخیز، ظرفیت‌های آبی کشور، خطر و اطلس سیل، شدت فرسایش و تخریب خاک اقدامات شگفت انگیزی را به منصه ظهور رسانده است.

 آبخوانداری با نگاه تبدیل نغمت سیل به نعمت بزرگ منابع آب، ظرفیتهای استفاده نشده در حوزه‌های آبخیز، تبدیل اراضی مولد گرد و غبار به واحدهای اراضی مفید و مولد محصول همراه با اشتغالزایی محلی، توسعه فناوری و مهار شدت سیل‌خیزی، توسعه سدهای زیر زمینی برای مهار آبهایی که از دسترس خارج می‌شوند، تنها بخشی از دستاوردهای دوره عمر کوتاه این پژوهشکده می‌باشند.

در چنین شرایطی اقدامات چشمگیر یاد شده بارقه امیدی برای احیای منابع پایه تولید و منبع زیستی و احیای حوزه‌های آبخیز و آبخوان‌ها بوده و راهنمای بخش‌های اجرایی و تولیدی و حفاظتی کشور می‌باشد. لذا حذف تنها مجموعه پژوهشی که از افتخارات آن صف شکنی در مسائل پیچیده منابع پایه زیستی و طبیعی و مدیریت اصولی آبخیزها در قالب آبخیزداری و آبخوانداری است، ضربه جبران ناپذیری را به زیرساخت‌های طبیعی تولید و حفاظت، پایداری و سلامت حوزه های آبخیز وارد می‌نمایند.

گفتنی است که در مجموعه گسترده دولت و موسسات آموزشی و پژوهشی متعدد در سطح کشور، حتى انحلال این مجموعه که در سطح ملی و استانی حداکثر دارای ۲۰۰ نفر متخصص عضو هیئت علمی و متخصص می‌باشد در اصلاح ساختار اداری و کوچک سازی تأثیری جز از دست دادن یک نهاد پژوهشی فعال نخواهد داشت. این در حالی است که در گزارش گروه منتخب رئیس جمهور نیز برای بررسی سیل به تشکیل پژوهشکده سیل و حفاظت خاک تاکید گردیده است.

انجمن علمی سیستم‌های سطوح آبگیر باران ایران انتظار دارد نه تنها از این اتفاق نامیمون جلوگیری شود بلکه این پژوهشکده برای انجام هر چه بهتر مأموریت‌های خود که از وظایف حاکمیتی و ملی است مورد حمایت بیشتر و گسترده تری قرار گیرد.

باتشکر
سیدمحمد تاج بخش
رئیس هیئت مدیره

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول