اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

افزایش 800 هزار تنی محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی/ کاهش ۸۰ درصدی محصول کلزا با آفت سنک

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای افزایش 800 هزار تنی انواع محصولات دام و طیور، زراعت، باغبانی برای بخش کشاورزی استان در سال 99 خبر داد.

افزایش 800 هزار تنی محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی/ کاهش ۸۰ درصدی محصول کلزا با  آفت سنک

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز اکبر فتحی امروز در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان جهادکشاورزی استان، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای تمام مومنین روزه دار در ماه ضیافت الله اظهار داشت: خانواده بزرگ بخش کشاورزی استان با وجود مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و استان، با تلاش مضاعف و بی‌دریغ خود می‌کوشد تا کوچک‌ترین خللی در تهیه و تامین مایحتاج غذایی مردم بوجود نیاید.

وی، افزود: با توجه به قرار داشتن مزارع در فصل داشت و لزوم رصد و پایش تولیدات گیاهی به لحاظ تغذیه گیاهی، آبیاری و مبارزه با انواع آفات و بیماری‌ها باید گفت که مراحل داشت به مراتب سخت‌تر و مهم‌تر از مرحله کاشت است.  

فتحی با اشاره به آفت سنک در مزارع کلزا، گفت: این آفت موجب کاهش 80 درصدی محصول تولیدی می‌شود و رصد و پایش مزارع کلزا از نظر میزان آلودگی به آفت مذکور باید بموقع توسط کارشناسان و متخصصان کشاورزی انجام و راهنمایی‌های لازم در خصوص نحوه مبارزه با این بیماری به کشاورزان ارائه شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با تاکید بر رعایت دقت و بازرسی مناسب و بهینه مزارع توسط کارشناسان، و خاطرنشان ساختن این موضوع که علف‌های هرز در بعضی از مواقع می توانند 100 درصد مزارع را از بین ببرند، تصریح کرد: کارشناسان کشاورزی در بازدید از مزارع باید دقت لازم و کافی را داشته باشند تا بموقع بتوانند انواع آفات و بیمارهای مزارع را شناسایی و تمهیدات مناسب در راستای مبارزه و پیشگیری از این موارد را بکار گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت جهش تولید در بخش کشاورزی، ادامه داد: نامگذاری سال 99 از طرف مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید نشانگر ضرورت و اهمیت تحقق این امر در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و علی‌الخصوص کشاورزی می باشد اگر بتوانیم تولیدات دیم محصولات کشاورزی استان را با تغذیه به موقع، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و آبیاری به موقع بارانی از یک هزار و 200 کیلوگرم به یک هزار و 300 کیلوگرم در هکتار ارتقاء دهیم یعنی فقط 100 کیلوگرم افزایش تولید داشته باشیم در این صورت جهش تولید در واحد سطح با شیب ملایم اتفاق خواهد افتاد.

فتحی با بیان مجدد این موضوع که 800 هزار تن افزایش تولید در زیربخش‌های مختلف از جمله دام و طیور، زراعت، باغبانی و ... برای بخش کشاورزی استان در سال 99 تعریف شده است، گفت: برای تحقق و عینیت بخشیدن به این کار، واحدهای مختلف شیوه‌نامه و نحوه انجام اقدامات حوزه کاری خود در راستای افزایش تولید را تهیه و در اسرع وقت اعلام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خرسندی از انتخاب  دو  نفر از مجموع 9 نفر از برگزیدگان برتر مروجین سامانه پهنه بندی کشوری از استان آذربایجان شرقی، تصریح کرد: این مهم امری مبارک و امیدبخش است و باید از این عزیزان در استان نیز به نحو شایسته تقدیر و تجلیل بعمل آید.

فتحی با اشاره به مشکل بوجود آمده در خصوص عدم تحویل نهاده‌های دامی توسط وارد کنندگان این نهاده ها به دامداران و مرغداران استان، گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر معاونت بهبود تولیدات دامی استان ، نهاده‌های مذکور از طریق شرکت پشتیبانی دام تامین و در حال حاضر مشکل حادی در این خصوص وجود ندارد.

فتحی در خصوص بند الف تبصره 18 نیز، اظهار کرد: نهضت توسعه و افزایش گلخانه ها در سطح استان با اتکاء به این منابع شکل گرفته است، لذا یارانه پروژه های گلخانه‌ای باید بموقع تامین و پرداخت گردد تا اجرا و عملیاتی ساختن این طرحها با موانع خاصی برخورد نکند.

انتهای پیام/۶۰۰۰۲

 

 

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول