اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

موزه مطبوعات آذربایجان موزه‌ای در شان مطبوعات خواهد بود

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی بر ایجاد موزه ای در شأن و منزلت مطبوعات استان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد حمزه زاده امروز در دیدار با اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان با تاکید به نقش مهم مطبوعات در انعکاس مطالبات مردمی و همچنین مسائل مهم استان در خصوص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: تلاش‌های اصحاب رسانه و مطبوعات استان در راستای انتشار مطالبات مردمی و همچنین پیگیری مسائل همواره قابل توجه و تاثیرگذار بوده و همراهی این قشر تلاشگر در مطالبات به حق در زمینه‌های  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منجر به نتایج ارزنده‌ای شده است.

وی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش‌های هیئت مدیره و اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان، بر لزوم راه‌اندازی موزه مطبوعات تاکید کرد و گفت: این حقیقت آشکار است که تبریز و آذربایجان از پیشگامان حوزه چاپ و مطبوعات بوده است، از این رو تاسیس موزه تخصصی این حوزه از جمله مهم ترین اهدافی است که باید تحقق یابد، در این راستا این اداره کل در تلاش خواهد بود تا با انتخاب مکانی مناسب برای این موزه تخصصی، زمینه لازم را جهت افتتاح این موزه و معرفی ظرفیت های بزرگ و تاثیر گذار مطبوعات و رسانه استان را فراهم سازد.

حمزه‌زاده بر لزوم تهیه محتوایی جامع و تخصصی برای این موزه تاکید کرد و افزود: یکی از مهم ترین اقداماتی که می‌بایست در راه‌اندازی این موزه در نظر گرفت تهیه محتوایی جامع و البته مطابق با اصول محتوایی موزه است لذا از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان انتظار داریم که در تهیه محتوای این موزه نهایت تلاش خود را بکار گیرند تا به یاری خداوند شاهد افتتاح این موزه باشیم.

 

سخاوت خیرخواه  نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان‌شرقی نیز با بیان ضرورت راه‌اندازی موزه مطبوعات گفت: در حال حاضر با وجود دارا بودن ظرفیت‌های فراوان در استان مکان ارزشمندی که میزبان اهل قلم و روزنامه‌نگاران استان باشد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: انتشار اولین روزنامه در تبریز، راه‌اندازی اولین چاپخانه و موارد بسیار دیگر دست به دست هم داده اند تا تبریز میزبان اولین موزه مطبوعات کشور شود.

فرینوش اکبرزاده عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: تاریخ پر فروغ آذربایجان در حوزه مطبوعات ایجاد موزه مطبوعات را می‌طلبد و قطعا اثرگذاری این موزه در رشد مطبوعات قابل مشاهده خواهد بود.

وی افزود: آشنایی با گذشته اولین قدم برای ساختن آینده است و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان گامی عملی در ایجاد زمینه آشنایی با مسیری است که مطبوعات و رسانه های استان برای تعالی و بالندگی طی کرده اند.

اکبرزاده با اشاره به علاقه‌مندی اهالی فرهنگ‌دوست شهر در استواری پایه‌های این موزه افزود: افراد مختلفی برای همراهی در هر چه غنی تر شدن موزه اعلام آمادگی کرده اند و از آن میان استاد رضا سرابی اقدم بخشی از گنجینه تاریخی خود را در اختیار ما قرار داده اند؛ و این امر نشانگر اهمیتی است که مردم شهر و استان برای تاریخ و فرهنگ خود قائل هستند.

سیدمرتضی مرتضوی بازرس انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های مردمی برای تنوع بخشی به محتوای موزه مطبوعات، افزود: همکاری سازمان های دولتی در ارائه اسناد تاریخی مربوط به مطبوعات زمینه ساز همکاری های مردمی خواهد بود.

 

وحید زینالی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی  در ادامه داین نشست ضمن اشاره به گذشته پرافتخار مطبوعات در این خطه گفت: هم‌اکنون بسیاری از اسناد و روزنامه‌های قدیمی به ویژه در عصر مشروطه در زیرزمین‌های نهادها و اشخاص مختلف خاک می‌خورد.

وی یادآور شد: قطعا جمع‌آوری مطبوعات یک و نیم قرن گذشته کشور و آذربایجان در چنین موزه‌ای ضمن حفظ و نگهداری این اسناد مکتوب برای آیندگان، محل مناسبی برای انجام تحقیقات و پروژه‌های مختلف در خصوص تاریخ مطبوعات خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبریز اظهار داشت:‌ پیشینه تاریخی آذربایجان در حوزه نشر و مطبوعات و اسناد تاریخی موجود در این زمینه لزوم راه‌اندازی این موزه را دو چندان می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تاسیس موزه مطبوعات در تبریز گفت: تبریز به عنوان مهد انتشار مطبوعات اثرگذار در کشور دارای منابع غنی از روزنامه‌های مطرح کشور است که بخش اعظمی از آن در کتابخانه مرکزی تبریز قرار دارد.

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبریز فوریت دارد و به عبارتی دیگر زمان تاسیس موزه را از دست داده‌ایم به همین دلیل هر کمکی که بتوانیم برای راه اندازی موزه مطبوعات در تبریز انجام می‌دهیم.

زینالی گفت: ایجاد و راه اندازی نخستین موزه مطبوعات ایران در تبریز در روز خبرنگار هدیه‌ای ارزشمند برای اصحاب رسانه استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

گزارش فارس حاکی است، آذربایجان شرقی به ویژه کلانشهر تبریز از خاستگاه های اصلی روزنامه و روزنامه نگاری در ایران است و بسیاری از چهره های تابناک نشریه و روزنامه نگاران کشور از این خطه زرخیز برخاسته اند. 

کهن شهر تبریز همچنین تنها شهر ایران است که تعداد روزنامه های منتشره در آن دور گرماگرم انقلاب مشروطه و در طول نزدیک به دو قرن تاریخ مطبوعه نویسی در کشور، برای اولین و آخرین بار، از تعداد مطبوعات پایتخت پیشی گرفته است.

مجموعه این ویژگی ها همراه با وجود مجموعه های غنی از نشریات تاریخی ایران زمین و آذربایجان در جنگ های خصوصی و کتابخانه های دولتی، ضرورت ایجاد موزه مطبوعات در کهن شهر تبریز را دوچندان ساخته است.

انتهای پیام/60001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول