اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

اتفاق خارق‌العاده‌ای در پساکرونا نمی‌افتد اما خسارت سنگینی بر اقتصاد دنیا وارد می‌شود

عضو ارشد حزب اعتماد ملی گفت: اینکه تصور کنیم در پسا کرونا اتفاق خارق‌العاده‌ای بیفتد و شرایط جهان به‌هم بخورد، گمانه‌زنی بیش نیست، اما خسارت سنگینی بر اقتصاد دنیا وارد می‌شود.

اتفاق خارق‌العاده‌ای در پساکرونا نمی‌افتد اما خسارت سنگینی بر اقتصاد دنیا وارد می‌شود

حوزه احزاب خبرگزاری فارس: بیش از سه ماه از ورود رسمی کووید-۱۹ یا همان کرونا ویروس  در جهان می گذرد و اکنون بیش از سه میلیون و سیصد هزارنفر مبتلا در دنیا وجود دارد که از این بین بیش از ۲۰۰ هزار نفر جان باخته اند و آمریکا با نزدیک به یک میلیون و صد هزار مبتلا بیشترین آمار شیوع و گسترش این ویروس را در خاک کشورش ثبت کرده است.

کرونا ویروس از ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کشور را به خود درگیر کرده و آمریکا اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه، ترکیه، ایران، روسیه، برزیل و چین بیشترین آمار مبتلایان به این ویروس را دارا هستند و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در اکثر کشورهای جهان به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده است.

تاثیری که کروناویروس بر فعالیت روزمره انسانها در زندگی فردی و اجتماعی گذاشته سبب شده که بسیاری از فلاسفه،جامعه شناسان و نظریه‌پردازان  از جهان پسا کرونا که بسیار متفاوت تر از جهان فعلی است سخن بگویند.

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید که «اتفاقاتی که در دنیا تحت عنوان پدیده کرونا افتاده،  اگرچه ما در تاریخ و در ظرف سال گذشته جنگ های مهم جهانی اول و دوم داشت که میلیون ها نفر کشته شدند ولی این جنگ ها همه کره زمین را به خود درگیر نکرده، از این حیث پدیده کرونا یک پدیده اتفاقی استثنایی است.»

او به شیوع و گسترش آنفولانزای اسپانیایی در سال آنفولانزای اسپانیایی که مارس ۱۹۱۹ تا ژوئن ۱۹۲۰ اتفاق افتاد و سبب ابتلای بیش از ۵۰۰ میلیون و مرگ بیش از ده‌ها میلیون انسان شد، اشاره اما گستردگی آنفولانزای اسپانیایی را در مقایسه با کووید-۱۹ کمتر عنوان می‌کند و تاکید دارد: کرونا دارای گستردگی است که اکنون بیش از ۲۰۰ کشور دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند.

خباز نظریه‌هایی از قبیل اینکه در پساکرونا برای دنیا اتفاق عجیب می‌افتد و سبک زندگی نسبت به اکنون تغییرات زیادی خواهد داشت را «منطقی» نمی‌داند اما تاثیر شیوع و گسترش کووید-۱۹ بر اتحادیه اروپا و روابط بین این کشورها را «چشم‌گیر» ارزیابی می‌کند.

عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتماد ملی می‌گوید: «احتمالا اتحادیه اروپا آن انسجام گذشته را نخواهد داشت و از هماهنگی برخوردار نباشد و پول واحد و رایج از سکه می‌افتد و  کشورهای اروپایی دیدند که در مخاطرات ویروسی خیلی بدرد هم نمی‌خورند.»

او البته به ادعاهای ایالات متحده آمریکا در دنیا هم اشاره و تصریح کرد: آمریکا که ادعا داشت ابرقدرت عالم هستند هم مشخص شد فقط رجز خوانی می‌کرد و اکنون به شکل شدیدتری نسبت به سایر کشورها با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

خباز بر سخن قبلی خود مجددا تاکید کرد و گفت: اینکه فکر کنیم اتفاق خارق‌العاده‌ای بیفتد و شرایط جهان به هم بخورد گمانه‌زنی بیش نیست. بعد از کرونا اما خسارت اقتصادی سنگینی بر دنیا حاکم خواهد شد؛ این رکودی که اکنون بر دنیا حاکم شده بی‌سابقه است و البته در ایران «قوز بالاقوز» نیز خواهد بود چرا که ما هم کرونا داریم هم رکود تحریم‌های غیر‌انسانی از سوی آمریکا.

استاندار سابق سمنان در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها می گویند پس از کرونا کشورهای بزرگ برای جبران رکود اقتصادی به سمت جنگ می‌آورند، گفت: بعید است جنگ شود؛ قدرت ها آن وضعیت گذشته را نخواهند داشت. شرایط شاید به سمتی برود که دیگری کشوری نتواند فاعل این جریان (جنگ) باشد و بخواهد در دنیا توقع و برتری از خود نشان بده چرا که این مسئله علاوه بر آثار منفی اقتصادی ضعف کشورها را نمایان ساخت، یعنی همه قدرت ها در برابر کرونا زانو زدند.

او افزود: البته کشورهایی مثل آمریکا و اروپا خدمات خود را دیگر به افراد سالخورده هم ارائه نمی‌کنند و خدمات خود را منحصر به افراد جوان اهل تولید کردند و خیلی از محل نگهداری سالمندان را رها کردند و آنها نیز از دنیا رفتند. نظام غرب بر پایه مادیات است و مسلما برپایه الهی، عاطفی و خانوادگی نیست و همین امر سبب مرگ افراد مسن در غرب بر اثر ابتلاء به کرونا شد؛ آنها حتی معتقدند که مرگ سالخوردگان به نفع کشورشان نیز هست چون هزینه بر بودند و تولیدی هم نداشتند و سودی هم به اقتصاد کشورها نمی رساند.

به گزارش فارس، تا زمان نگارش این خبر مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ در ایران ۹۴ هزار نبفر بوده که از این بین بیش از ۶ هزار نفر جان باخته و بالاتر از ۷۵ هزار نفر هم با تلاش کادر درمان و پزشکی ایران بهبود یافته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول