اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

ردپای یقه‌سفیدها در پشت‌پرده «سکه ثامن»/ «فارس من» برای دانشجویان شهریه‌پرداز چه کرد؟

نگاهی به بهترین پیگیری‌های «فارس من» برای مطالبات شما؛ از پشت‌ پرده‌های پرونده سکه ثامن گرفته تا عاقبت پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی تعزیرات حکومتی.

ردپای یقه‌سفیدها در پشت‌پرده «سکه ثامن»/ «فارس من» برای دانشجویان شهریه‌پرداز چه کرد؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ کمپین مالباخته‌های «سکه ثامن» از آن قدیمی‌ها است؛ یکی از نخستین پویش‌هایی که در «فارس من» به ثبت رسید. همکاران من در گروه قضائی خبرگزاری از همان ۹۷ تا امروز پیگیر ماجرا هستند؛ پیگیری‌هایی که به نتایج امیدوارکننده‌ای رسید و البته هم‌چنان ادامه دارد. هفته گذشته ابعاد مختلف این ماجرا را در گفت‌وگو با قاضی پرونده بررسی کردیم. بعلاوه برخی دیگر از سوژه‌های شما پیگیری شدند. این گزارش مروری است بر آن‌ها.

 

۱| هزار و یک شب مالباخته‌های «سکه ثامن»؛ قاضی پرونده از پشت‌پرده‌ها می‌گوید

پرونده «سکه‌ثامن» همیشه روی میز پیگیری‌های ما است. از همان دی‌ماه ۹۷ وقتی که در «فارس من» به‌ثبت رسید. ممارست مالباخته‌ها و مداومت خبرنگاران فارس پرونده را از بن‌بست نجات داد. بخشی از اموال مسروقه‌ را زنده کرد و پای متهمان این سایت کلاهبردار را به دادگاه گشود. حالا غیر از متهم اصلی، پرونده همدستان جُرم هم در مجتمع ویژه اقتصادی درحال رسیدگی است. بعلاوه روند شناسایی اموال و استرداد آن به شاکیان ادامه دارد.

گروه اجتماعی فارس برای همین به‌سراغ قاضی پرونده رفت؛ «علیرضا قاسمی ساغند» قاضی کهنه‌کاری که حالا در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی عهده‌دار رسیدگی به این پرونده است. پرونده‌ای با بیش‌تر از ۴۰۰۰ مالباخته. خانواده‌هایی که هست‌ونیست زندگی‌شان را پای اعتماد به یک درگاه مجازی از دست دادند. آقای قاضی در گفت‌وگو با خبرنگار ما از تجربه‌ها و علاقمندی‌هایش گفت و از سختی‌ها و گرفتاری‌های قضاوت.

 

از تهدیداتی که پای رسیدگی به پرونده‌های کلان می‌شود و از راه‌حل‌هایی که برای تسریع در روند رسیدگی قضایی باید انجام داد. وی هم‌چنین درباره آخرین اوضاع رسیدگی به شکایت مالباخته‌های سکه‌ی ثامن هم توضیحاتی ارائه کرد. قاضی قاسمی ساغند: «علاوه بر متهمان ردیف دوم و سوم پرونده، برای متهمان ردیف ۴و۵ هم اخیراً از سوی دادسرا اقدام قانونی صورت گرفته و پرونده در شرف ارسال به دادگاه است. به‌محض وصول جلسه رسیدگی برگزار خواهد شد.»

وی هم‌چنین درباره روند شناسایی اموال متهمین هم می‌گوید اقدامات همه‌جانبه‌ای صورت‌ گرفته که چون محرمانه است، امکان تشریح کامل آن نیست. اما به‌محض آن‌که دادنامه‌ی متهم ردیف اول قطعی شود، پیگری‌ها برای بازگرداندن اموال مردم در داخل و خارج از کشور انجام خواهد شد. آقای قاسمی هم‌چنین اطمینان خاطر می‌دهد که «عین» اموال مالباختگان یعنی «سکه» بازگردانده می‌شود. این یعنی تورم و افزایش بهای طلا در این سال‌ها لحاظ می‌گردد.

 

وی ادامه داد: «در حال حاضر ۷۰۰میلیارد ریال رد مال اولیه انجام شده است. هم‌چنین اموالی که از متهم کشف شده، در دادسرای تهران تحت مدیریت و فروش به نفع شکات است. تقریباً بیش از ۲۵۰۰میلیارد ریال دیگر از اموال متهم باید شناسایی شود تا رد مال کامل و جبران خسارت دقیق صورت پذیرد. ضمن این که برای استیفای حقوق دولتی هم متهم به بیش از ۱۸۰۰میلیارد ریال محکومیت بدوی محکوم شده که باید پرداخت شود.»

آقای قاسمی هم‌چنین گمانه‌زنی‌ها درباره نقش یقه‌سفیدها در پشت‌پرده‌ی ماجرا را رد نمی‌کند؛ اما بهرحال ترجیح می‌دهد بدلیل جایگاهی که در پرونده دارد کاملاً محتاطانه سخن بگوید: «در شرایط ایجادشده یا غفلت مسئولین مربوطه وجود دارد یا خدای ناکرده ردپای افرادی که حامی این جریانات مالی مشکوک هستند. به‌طور کلی دادگاه بر تحقیق و بررسی نقش همه عوامل در معرض اتهام تأکید دارد. هیچ فردی نباید مصون از تحقیق و اظهار نظر قضایی بماند.»

 

تفصیل گفت‌وگوی قاضی قاسمی را از این‌جا بخوانید. بینش و اقدامات مؤثر دستگاه قضا برای برخورد با کلاهبرداران، مالباخته‌ها و افکار عمومی را امیدوار کرد. قلب ما که روشن است؛ به‌زودی به‌یاری خدا این پرونده هم حل‌وفصل خواهد شد. «فارس من» تا انتها در کنار شما است.

 

۲| پیگیری «فارس من» برای داوطلبان استخدام در تعزیرات حکومتی

پویش آن‌ها در «فارس من» بیشتر از ۱۰۰ حامی داشت؛ «پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی تعزیرات حکومتی». آزمونی که در سال ۹۷ برگزار و نزدیک به ۲۵۰ نفر هم قبولی داشت. افرادی که طبعاً بعد از مراحل جذب و گزینش می‌باید استخدام می‌شدند. در کمپین آن‌ها آمده است: «علیرغم وعده‌های مسؤلین، هیچ اقدامی در به‌کار گیری ما صورت نگرفته است. مستدعی است پیگیر شوید تا عده‌ای جوان و خانواده را از بلاتکیفی و یک بام و دو هوا نجات یابند.»

اطاعت امر شد؛ موضوع را از سید یاسر رایگانی سخنگوی تعزیرات پیگیری کردیم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما وعده کرد تا اواخر اردیبهشت یا حداکثر خرداد روند به‌کارگیری این افراد تکمیل شود. رایگانی ادامه داد: «برای استخدام این افراد روند اداری باید طی می‌شد، هم‌چنین بحث مسائل ردیف استخدامی آنها مطرح بود که رفع شده است. تا پایان همین ماه قطعاً شروع به کار آن‌ها آغاز خواهد شد.»

 

به‌امید خدا؛ امیدواریم هرچه سریع‌تر تکلیف این جوان‌ها هم روشن شود. باور کنید ثواب دارد در این ماه مبارک؛ «فارس من» بهرحال پیگیر ماجرا است.

 

۳| بلاتکلیفی دانشجویان شهریه‌پرداز؛ چرا باید شهریه پرداخت کنیم؟

کرونا امورات خیلی‌ها را مختل کرد. چاره‌ای نبود؛ برای قطع زنجیره‌ی بیماری باید جلوی خیلی از اجتماعات گرفته می‌شد. از جمله مدارس و دانشگاه‌ها. همین البته اوضاع تحصیلات بچه‌ها را حسابی دچار اشکال کرد. بیشتر البته دانشجویان شهریه‌پرداز دانشگاه‌ها. کسانی که مجبور بودند بابت ترمی که اغلب تعطیل بود هم شهریه پرداخت کنند! گلایه‌ داشتند؛ کاملاً هم به‌جا.

مثلاً گروهی از آن‌ها با تأسیس کمپینی باعنوان «دانشگاه‌ها دریافت شهریه را تعویق کنند» به این موضوع اعتراض کردند. حامیان این پویش معتقدند حالا که سربند کرونا روند کاری مؤسسات آموزش عالی تعطیل شده، دریافت شهریه توسط آن‌ها بلاوجه است. مؤسس کمپین نوشته: «در این وانفسای کرونا و تعطیلی مشاغل و مشکلات اقتصادی، دانشگاه حتی چند وقت به من مهلت نمی‌دهد تا چک شهریه‌ام را کمی دیرتر پاس کنم! آیا این عدالت است؟»

 

همکاران من در گروه دانشگاه خبرگزاری پیگیر ماجرا شدند. خاکی صدیق معاون وزیر علوم می‌گوید وزارت‌خانه به دانشگاه‌ها توصیه کرده برای دریافت شهریه از دانشجویان مساعدت کنند. وی با این حال به خبرنگار ما گفت: «اما هرگونه تخفیف و تغییر در پرداخت شهریه دانشجویان، نیازمند مصوبه هیأت امنای دانشگاه‌ است. پیشنهاد تخفیف شهریه هم باید در هیأت امنای دانشگاه تصویب شود. بنابراین در این‌باره اختیار به مجموعه سپرده شده است.»

البته پیگیری‌های همکاران من حاکی از آن بود که دست‌کم برخی دانشگاه‌های مطرح تهران، تسهیلات مناسبی را برای دانشجوهای شهریه‌پرداز در نظر گرفته‌اند. مثلاً دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علم‌وصنعت، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه علامه طباطبایی. اگرچه این مساعدت‌ها درباره دانشجویان دوره‌های مجازی دانشگاه‌ها طبعاً صادق نیستند.

 

برای اطلاعات بیش‌تر درباره‌ی جزئیات تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای دانشجویان شهریه‌پرداز گزارش خوب همکاران گروه علمی-دانشگاهی با این عنوان خواندنی است: مساعدت دانشگاه‌ها با دانشجویان شهریه‌پرداز

 

۴| رکوردشکنی شاخص‌ها در بورس تهران؛ تهدید یا فرصت؟

حالا در نسخه تازه فارس من شما غیر از «مطالبه»، می‌توانید اخبار، تصاویر و تحلیل‌های خود را هم ارسال کنید. یعنی مطالبی که صرفاً با انگیزه‌ی «انتشار» در بزرگ‌ترین خبرگزاری کشور ثبت می‌شوند. بدیهی است جایگاه انتشار و چیدمان هرکدام از این مطالب هم مستقیماً به آرا و نظرات مخاطبان وابسته است. هرچه تعداد حامیان و امضاهای هر محتوا بیش‌تر باشد، با ضریب بالاتری در خروجی‌های خبرگزاری منتشر خواهد شد.

این یکی از همان تحلیل‌ها است؛ تحلیلی که به قلم یکی از مخاطبان درباره رشد تماشایی نماد بورس تهران نوشته شده است. نویسنده با اشاره به افزایش شاخص در ۵ ماه گذشته، از ورود بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به این بازار خبر می‌دهد. ولی البته این رشد شاخص را هم‌ردیف با رشد تولید و صنایع کشور نمی‌داند. بلکه معتقد است برخی سفته‌بازان و سوداگران پشت‌پرده ماجرا هستند.

 

شاهد مدعای نویسنده مثلاً شرکتی است که ۶ ماه است تعطیل و با قیمت ۲۰ میلیارد تومان به‌فروش رفته. حالا ارزش سهام همان شرکت در بازار سرمایه به ۳۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است! یا مجموعه‌ دیگری که علیرغم ورشکستی در حسابرسی‌ ۳ سال گذشته، سهم آن ۶۰۰هزار تومان ارزش دارد! نویسنده معتقد است: «اگر این گردش پول نصیب شرکت‌ها و ارتقای صنعت می‌شد، جای خوشحالی بود. ولی متأسفانه بورس به محل رقابت قماربازان و سفته‌بازان بدل شده است.»

 

نویسنده در پایان وظیفه نظارت و تنظیم‌گری بازار را متوجه سازمان بورس می‌داند و از مسؤلین آن ارگان بدلیل غفلت در مراقبت از دارایی‌های مردم انتقاد می‌کند. امیدواریم؛ حتماً اهتمام هرچه بیشتر مسؤلین و مراقبت‌های بیش‌تر آن‌ها شفافیت بالاتر بازار و امنیت بیشتر سرمایه‌های مردم را به‌دنبال خواهد داشت.

 

این روزها احوالات خیلی‌ها تماشایی است؛ همان‌ها که سحرهای ماه مبارک را فرصت راز و نیاز و بندگی می‌دانند. زهی توفیق و افتخار؛ خوشا به احوالات‌تان! برای ما هم دعا کنید؛ برای همه مردم ایران؛ برای دوستان کوچک‌تان در «فارس من». محتاج آرزوهای خیرتان هستیم.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول