اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

صنعاء: ادامه جنگ دیگر به نفع کشورهای متجاوز نیست

رئیس شورای عالی سیاسی یمن، جنگ کشورش را برای مهاجمان، «باتلاق» توصیف و از سویی سکوت کشورهایی مثل روسیه را نقد کرد و گفت، ادامه جنگ دیگر به نفع کشورهای متجاوز نیست.

صنعاء: ادامه جنگ دیگر به نفع کشورهای متجاوز نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن در گفت‌و‌گویی مشروح با روزنامه یمنی «الثوره» در ارتباط با جنگ جاری علیه کشورش تصریح کرد که بهترین گزینه صلح است و ادامه جنگ دیگر به نفع کشورهای متجاوز نیست و برخی کشورها مثل روسیه نباید سکوت کنند.

باتلاقی به نام یمن برای متجاوزان

رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت: «جهان دیگر می‌داند که کشورهای متجاوز در باتلاق یمن گیر افتادند و در آن غرق شده‌اند. آنها بایستی حوادث و روند مواجهه را طی این پنج سال بازخوانی می‌کردند تا متوجه می‌شدند که تحقق اهدافشان محال است زیرا مردم یمن جانفشانی عظیمی داشتند و اثبات کردند که قادرند به سمت تحقق استقلال حرکت کنند و حاکمیت وطنشان را مصون بدارند».

صنعاء برای صلح تلاش کرده اما طرف مقابل آماده پایان جنگ نیست

مهدی المشاط در ادامه گفت که طبیعی آن است که متجاوزان مسائل یادشده را بدانند و وارد روند صلح شوند. وی همچنین تأکید کرد: «با همکاری مشترک همه ما می‌توانیم به صلح دست‌یابیم».

المشاط ادامه داد که طرف یمنی اقدامات بسیاری برای تحقق صلح انجام داد که این مسئله خود تمایل یمنیان به دست‌یابی به صلح را نشان می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که «عُقلای» طرف مقابل، اقدامات یمنیان و تمایل آنها در بستن صفحه جنگ را مغتنم بشمارند و صفحه‌ جدیدی  باز کنند که با توقف نهایی جنگ در تمامی ابعاد آن، سیاسی، امنیتی، نظامی، اقتصادی، آغاز می‌شود. المشاط ادامه در ادامه خواستار از بین بردن تمام آثار جنگ و آغاز روابطی طبیعی شد که مبتنی بر اصل حسن همجواری، احترام متقابل، منافع مشترک و عدم دخالت در امور یکدیگر باشد.

رئیس شورای سیاسی یمن خاطر نشان کرد، اقدامی که در تاریخ بیست و یکم سبتامبر آن را اعلام کرد، همچنان پابرجاست و آن را از آن رو که حق ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در واکنش به هر گونه تجاوز محفوظ می‌دارد، واضح قلمداد کرد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در سپتامبر سال گذشته (۲۰۱۹) طرح صلحی به ائتلاف پیشنهاد کرد اما حملات ائتلاف همچنان ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه سخنان خود در این خصوص گفت که اقدام صلح بیانگر تمایل طرف یمنی در دست‌یابی به صلح بود با آنکه این کشور در وضعیت دفاع از خود در برابر تجاوز ظالمانه قرار دارد. او همچنین تأکید کرد که این اقدام به معنای دادن امتیاز به طرف مقابل نبود زیرا اساسا یمن در مقابل این اقدام، امتیازاتی دریافت می‌کرد از جمله متوقف کردن حملات هوایی آن هم بطور فراگیر ضمن حفظ حق واکنش در برابر هر گونه تجاوز.

الشماط عنوان کرد که این اقدام به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فرصت انجام حق طبیعیشان در واکنش به واکنش‌های دشمن را داد؛ میزان این واکنش‌ها متناسب با کارشکنی‌های طرف مقابل بود؛ المشاط  همچنین در این خصوص گفت:«همانطور که درباره حملات هوایی متجاوزان می‌شوید،‌ در مقابل، صدای عملیات موشکی و هوایی ما نیز به گوش می‌رسد».

مهدی المشاط افزود که طرف یمنی طی این سال‌ها امتیازات بسیاری در مذاکراتی که با نظارت سازمان ملل برگزار شد، ارائه کرد تا صلح عادلانه و همه‌جانبه برقرار شود؛ آن هم در مقام ناظر که ملت یمن خواهان و مستحق آن هستند. 

المشاط تأکید کرد که یمن به هیچ عنوان به طرف مقابل امتیازی نمی‌دهد که به حاکمیت و استقلال این کشور لطمه وارد کند زیرا این اقدام در آن صورت تفریط خواهد بود نه امتیاز مثبت.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در ارتباط با اخبار منتشره پیرامون دیدار طرف یمنی با سعودی‌ها گفت که این دیدارها با طرف مقابل و مسئولان بین‌المللی ادامه دارد؛ و افزود که این دیدارها گاهی فشرده می‌شود و گاهی نیز کمرنگ می‌گردد؛ اما با این حال ارتباط با مسئولان بین‌المللی ادامه دارد.

مهدی الشماط در ادامه سخنانش گفت: «برخی ارتباطات با سعودی‌ها و همچنین تبادل نقطه‌نظرات پس از اعلام اقدام صلح آغاز شد که این ارتباطات گاهی قوی و گاهی ضعیف می‌شود و با توجه به ماهیت اتفاقات و تحولات در تلاطم است».

المشاط تأکید که طرف یمنی هیچ گاه هیچ دری را به روی صلح نمی‌بندد. در عین حال،‌ یمن بر لزوم توقف تجاوز و لغو محاصره تأکید دارد.

المشاط عنوان کرد که طرف مقابل در مسئله آتش‌بس به یقین «راسخ» و «آشکار» نرسیده است و تأکید کرد که همچنان در این مسئله از جانب متجاوزان فریب،‌ کندی و ابهام وجود دارد.

رئیس دفتر سیاسی یمن گفت، زمانی که تمایل و اراده کافی طرف مقابل وجود داشته باشد در آن صورت فرایند صلح امکان پذیر خواهد بود.

سکوت برخی کشورها سبب پایمال شدن قوانین توسط پترودلارها می‌شود

رئیس شورای سیاسی یمن در ارتباط با ارتباط یمن با روسیه چین گفت که از روس‌ها و دیگر کشورها خواسته شده که نقشی را بر عهده بگیرند آن هم نه به خاطر راه حل سیاسی در یمن بلکه به خاطر پاسداری از میثاق‌ها و معاهدات بین‌المللی باشد تا با این اقدام، این میثاق‌ها و معاهدات به آسانی زیر پای پول‌ها و دلارهای نفت کشورهای حوزه خلیج فارس و عصای آمریکا لگدمال نشود.

مهدی الشماط تأکید کرد که تساهل در ارتباط با مسئله قوانین و معاهدات بین‌المللی  ممکن است باعث شود هر کشور دیگری هدف قرار گرفته شود.

الشماط ادامه داد: «سکوت روس‌ها یا دیگر کشورها باعث می‌شود طرف‌‌های طمع‌کار و مستکبر دیگر موضوعات را نیز زیر پا بگذارند تا حدی خود روسیه نیز متضرر شود از این رو ما موافق این هستیم که طرف روس نقش از موضع مسئولیت ایفا کند».

المشاط در ارتباط با «سند فراگیر راه‌حل سیاسی» که طرف یمنی آن را به «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل داد گفت که این سند تمام پرونده‌های جنگ را پوشش می‌هد.

مهدی المشاط در ادامه با اشاره به این موضوع که جنگ یمن تنها نظامی نیست، تأکید کرد که میان اقدام صلح و سند راه‌حل فراگیر از نظر عملی و نظری تناقضی وجود ندارد با توجه به اینکه هر دو مورد مسائل ابعاد مختلفی را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه دادن امتیازات مثبت باعث می‌شود تجاوزات علیه مردم یمن متوقف شود، گفت که این مسئله امتیازات نباید تنها به اصول و استراتژی‌ها محدود شود بلکه باید امور جزئی و اجرایی را پوشش دهد.

آمریکا مانع حل بحران و در رأس متجاوزان است

المشاط تأکید کرد که این کشورهای متجاوز و در رأس آنها آمریکا هستند که دست‌یابی به مذاکرات ایجاد راه‌حل سیاسی فراگیر را با مشکل مواجه می‌کنند.

المشاط با اشاره به مذاکرات پیشین گفت، متجاوزان بودند که دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی فراگیر را با مشکل مواجه کردند.

مهدی المشاط همچنین با اشاره به مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل گفت که طرف یمنی به او خوشبین است با توجه به اینکه او برای رسیدن به صلح پافشاری می‌کند.

المشاط ادامه داد: «اما زمانی که او [گریفیتس] می‌بیند کشورهای متجاوز بویژه آمریکا و بریتانیا ایده صلح فراگیر را نمی‌پذیرند، هدفش به مشاورات جزئی تنزل پیدا می‌کند».

ائتلاف به تجاوز ادامه دهد، یمن از خود دفاع خواهد کرد

وی در این خصوص تأکید کرد که اگر ائتلاف بر تجاوزهای خود اصرار بورزد در آن صورت ملت یمن چاره‌ای جز دفاع از خود و مقابله با متجاوزان نخواهد داشت.

«ترکی المالکی» سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف سعودی در یمن، روز جمعه اعلام کرد که ائتلاف از روز پنج‌شنبه (۲۳ آوریل)  به مدت یک ماه آتش‌بس خود را تمدید می‌کند.

این در حالی اعلام می‌شود که ائتلاف سعودی در دو هفته گذشته که آتش‌بس دو هفته‌ای اعلام کرده بود، حملات گسترده‌ای به مناطق مختلف یمن داشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول