اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

تشکیل کارگروه مشترک علمی و پژوهشی میان قوه قضائیه و ناجا

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه از تشکیل کارگروه علمی و پژوهشی مشترک بین قوه قضائیه و ناجا خبر داد.

تشکیل کارگروه مشترک علمی و پژوهشی میان قوه قضائیه و ناجا

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدحجت‌اله علم‌الهدی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سردار احمدرضا رادان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی با بیان اینکه مطالعات در پژوهشگاه قوه‌قضاییه به صورت بنیادین، راهبردی و کاربردی و متناسب با نیازهای دستگاه قضا و بخش‌های مختلف قوه قضائیه در دستور کار قرار می‌گیرد اظهار کرد: پژوهشگاه ظرفیت‌های بسیار بوده و در این راستا از اساتید دانشگاه، کارکنان قضائی و پژوهشگران برای حل مسائل قضائی بهره می‌برد.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه رویکرد کلی این نهاد علمی را تحول محوری و ایجاد تحول در دستگاه قضا عنوان کرد و گفت: برای اجرای شدن تحول در دستگاه قضائی، پژوهش‌های مطالعاتی و پشتیبانی علمی را در دستور کار داریم.

وی بر همکاری‌های مشترک و اندیشه محور با مرکز مطالعات راهبردی ناجا تأکید کرد و افزود: موضوع و مساله مهمی که در مطالعات پژوهشی در دستور کار قرار دارد، انجام این برنامه‌ها و مطالعات با پشتوانه‌های علمی است و در همین راستا رئیس قوه قضائیه بر مذاکره و ارتباط و هم‌افزایی با مراکز علمی مختلف کشور تأکید کرده که خوشبختانه در این راستا گام‌های خوبی برداشته شده است.

نگاه در پژوهشگاه قوه‌قضاییه، انقلابی است

علم الهدی با تاکید بر اینکه باید از جزیره‌ای عمل کردن فاصله گرفت، افزود: با سازمان زندان‌ها، دادستانی کل کشور و سازمان قضائی نیروهای مسلح و سایر نهادها وارد مذاکره و تعامل شدیم و علاوه بر آن کارگروه‌های مشترکی با بخش‌های بیرون از دستگاه قضائی در راستای حل مسائل قضائی ایجاد و گام‌های مثبتی برداشته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه پژوهشگاه قوه قضائیه به دنبال ترسیم الگوی ایرانی – اسلامی مبتنی بر مبانی دینی و بر اساس واقعیات موجود در دستگاه قضائی است ابراز امیدواری کرد با تشکیل کارگروه مشترک با مرکز مطالعات راهبردی ناجا، دستاورد ارزشمندی در این زمینه حاصل شود.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان اینکه نگاه در پژوهشگاه، انقلابی و براساس تأکیدات رئیس قوه قضائیه، مبتنی بر مسائل علمی است، گفت: امیدواریم با همکاری مشترک، ناجا و قوه‌قضاییه تراز انقلاب اسلامی در کشور به صورت ۱۰۰ درصد محقق شود.

سردار رادان: اعطای مرخصی‌های اخیر به زندانیان، کار بزرگ و شجاعانه‌ای بود

در ادامه این نشست، سردار احمدرضا رادان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا با بیان اینکه پژوهشگاه قوه‌قضاییه به دلیل بهره‌مندی از جوانان، بسیار با نشاط است، اظهار کرد: بخشی از اقدامات قوه‌قضاییه، ارتباط نزدیکی با اقدامات ناجا دارد به این شکل که مأموریت نیروی انتظامی با وظایف و مأموریت قوه‌قضاییه همسوست.

وی با بیان اینکه در موضوعاتی مانند برخورد با مجرمان و آسیب‌های اجتماعی در نیروی انتظامی کارهای بسیاری شده است که می‌توان در پژوهش‌های علمی از آنها بهره‌مند شد، افزود: حدود ۳ سال است که نقشه راه آینده ناجا تدوین و تصویب شده است و در این زمینه چهار ورودی برای آن در نظر گرفته شده تا معماری ناجای آینده شکل گیرد.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا ادامه داد: همچنین نقشه روابط و تعاملات درونی و بیرونی نیروی انتظامی در دست تدوین است که تا کنون ۷۰ درصد آن انجام شده است و تا پایان امسال به اتمام می‌رسد.

به دنبال تدوین مکتب نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هستیم

سردار رادان با اشاره به اینکه برای نخستین بار به دنبال تدوین مکتب نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران هستیم زیرا برای تحول، به مکتب احتیاج است، گفت: مکتب به معنای سبک و سیاقی است که نیروی انتظامی باید آن را دنبال کند.

این مقام مسئول در نیروی انتظامی بر آمادگی ناجا برای همکاری مشترک با پژوهشگاه قوه قضائیه در راستای آسیب شناسی جرایم تأکید کرد و افزود: در حوزه تحول، چابکی و انعطاف موضوعی مهم است و اگر چابکی نباشد سازمانی پرهزینه می‌شود. تعامل ما با یکدیگر می‌تواند منجر به اقدامی مهم شود و می‌توان کارگروهی مشترک را ایجاد کرد.

وی در ادامه با اشاره به اقدام اخیر رئیس قوه‌قضاییه در راستای اعطای مرخصی‌های گسترده به زندانیان همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، بیان کرد: این اقدام رئیس قوه‌قضاییه بسیار بزرگ و شجاعانه بود.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا تأکید کرد: اگر این مرخصی‌ها داده نمی‌شد، ممکن بود فاجعه شکل گیرد. در جایی مطرح شد که با این مرخصی‌ها سرقت‌ها افزایش یافت که در اینجا باید بگویم ممکن است برخی زندانیان آزاد شده مرتکب اقداماتی هم شوند اما دستاورد این اقدام بسیار مثبت بود.

وی گفت: اعطای مرخصی‌های اخیر به زندانیان با بخشنامه رئیس قوه قضائیه نشان داد می‌توانیم برای مقابله با بحران‌های دیگر هم آماده باشیم و در حقیقت این امر یک مانور و تمرین بود.

در ادامه این جلسه  شاطری‌پور، رئیس پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه هم افزایی بین نیروهای انقلابی وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از همکاری و تعامل مشترک بین قوه قضائیه و ناجا می‌تواند در زمینه استرداد دارایی از فسادهای اقتصادی باشد و با تشکیل کارگروه مشترک، ناجا در کنار دستگاه قضائی، مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه شعار قوه‌قضاییه، دستگاه قضای هوشمند، فعال و مشارکت محور است و در این ارتباط با نیز اقدامات خوبی انجام شده گفت: همچنین در بحث آسیب‌های اجتماعی به ویژه در مبحث کشف جرم و برخورد با آن، ناجا می‌تواند در کنار قوه قضائیه مؤثر واقع شود.

مرتضی خمسه رئیس اداره قوانین و مقررات پژوهشگاه قوه قضائیه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ایده را باید به محصول تبدیل کنیم افزود: باید در بحث پژوهش با همکاری ناجا گام مؤثری برداریم و اقدامات را عملیاتی کنیم. همچنین در راستای حقوق عامه که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تأکید کردند، می‌توانیم با همکاری ناجا موفق عمل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول