اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

گلایه مجمع جوانان سازمان‌های مردم نهاد از ثبت بی قاعده سمن‌ها/ فتاحی: ادعای ثبت فله‌ای سمن‌ها را قبول ندارم

در حالی که مسوول روابط عمومی مجمع جوانان مردم نهاد خراسان رضوی از ثبت فله‌ای و بی قاعده سمن‌ها گله مند است، مدیر کل ورزش و جوانان استان این این موضوع را رد کرد و با اشاره به آمار ۸۶ سمن مردم نهاد ثبت شده و فعال در خراسان رضوی گفت: اگر پروسه ثبت سمن‌ها به سادگی بود ما باید هم‌اکنون ۲۰۰۰ سمن ثبت شده می‌داشتیم.

گلایه مجمع جوانان سازمان‌های مردم نهاد از ثبت بی قاعده سمن‌ها/ فتاحی: ادعای ثبت فله‌ای سمن‌ها را قبول ندارم

مسوول روابط عمومی مجمع جوانان مردم نهاد خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در مشهد، با بیان اینکه ثبت سمن‌ها توسط دولت به صورت بی قاعده و بدون بررسی صرفا جهت رزومه‌سازی انجام می‌شود، اظهار کرد: رویکرد اشتباهی در مورد افزایش کمی تعدد سازمان‌های مردم نهاد در دولت‌های اخیر وجود دارد.

پارسا علوی با بیان اینکه نهادی که وظیفه سروسامان دادن به وضعیت جوانان را دارد همین سمن‌های مردم نهاد هستند، افزود: این سازمان‌های مردم نهاد مجوز خود را از وزارت ورزش و جوانان کشور می‌گیرند اما متاسفانه در این وزارت‌خانه و ادارات استانی آن در خصوص صدور مجوزها به نیت افرادی که به دنبال ثبت این سمن‌ها هستند توجهی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در مواردی یک تعداد از این افراد با این نیت که صرفا یک قرار‌داد بسته باشند، در این حوزه ورود می‌کنند در حالی که عملا برای این مجوز صادر شده هیچ سازمان مردم نهادی وجود ندارد!

لزوم بررسی‌های بیشتر در صدور مجوز سمن‌های مردم نهاد

مسوول روابط عمومی مجمع جوانان مردم نهاد خراسان رضوی با اشاره به پیشنهاد مجمع جوانان مردم نهاد خراسان رضوی در خصوص جلوگیری از ثبت مجوزهای بی‌قائده بیان کرد:‌ باید در پروسه صدور مجوز‌ها مصاحبه حضوری متقاضی مد نظر قرار گیرد‌ زیرا در شرایط فعلی در بحث مدیریت و سامان‌دهی در این حوزه یک سری افرادی در حال ورود هستند که ممکن است برای جوانان ما حاشیه‌ساز شوند چون در صدور مجوزها صرفا به یک تایید حراست بسنده کرده‌ایم.

علوی با بیان اینکه بحث مصاحبه حضوری افراد متقاضی تاسیس سمن‌‌های مردم نهاد می‌تواند در اختیار مجمع جوانان قرار گیرد، اظهار کرد:  این امر قانونی است و با این اقدام ما می‌توانیم به نحو دقیق‌تری هدف فرد از ورود به این حوزه را بررسی کنیم .

وی در ادامه سخنانش به آسیب‌های پیش آمده از جانب ثبت بی‌قاعده سمن‌ها گفت: متاسفانه تعداد سازمان‌های مردم نهادی که غیر فعال و منزوی هستند در حال افزایش است و علت این امر به همان موضوعی باز می‌گردد که گفته شد ما از قصد و نیت این افراد در ابتدای درخواست مجوز سوالی نپرسیدیم.

بعضی با مجوز سمن‌های مردم نهاد کار تجاری کردند

مسوول روابط عمومی مجمع جوانان مردم نهاد خراسان رضوی در ادامه سخنانش به آسیب دیگر در این خصوص اشاره کرد و گفت: متاسفانه تعداد اندکی با اخذ مجوز سازمان‌های مردم نهاد مشغول انجام کار تجاری بودند در حالی که این سری اقدامات با نیت کار تجاری برای سازمان ‌های مردم نهاد کاملا منع شده است.

علوی با اشاره به منع این سازمان‌ها از انجام کار تجاری از سوی هیات نظارت مجمع جوانان سازمان‌های مردم نهاد یادآور شد: ما تعدد سازمان‌های مردم نهاد را بیان کردیم و بیشتر این سمن‌ها فعال هستند و تعداد اندکی از آنها فعالیت کمتری دارند و امیدواریم آنها دوباره به این چرخه فعالیت باز گردند.

رشد ۷ برابری سازمانهای مردم نهاد طی ۲ سال!

وی با اشاره به ثبت و حضور ۱۰۰ سازمان مردم نهاد در خراسان رضوی ادامه داد: در اولین دوره مجمع سازمان‌های مردم نهاد ۱۷ سازمان فعال بود اما در دومین دوره مجمع این سازمان تعداد شرکت کنندگان حدود ۷۰ شرکت کننده بود که شاهد رشد هفت برابری آن در فاصله دو ساله هستیم!

مسوول روابط عمومی مجمع جوانان مردم نهاد خراسان رضوی با بیان اینکه باید در انتخاب و بررسی افرادی که در این حوزه قصد ورود دارند، دقت و توجه بیشتری انجام شود، تصریح کرد: وقتی فردی را تایید کردیم در حوزه جوانان فعالیت کند باید از لحاظ فرهنگی و اجتماعی به این فرد مطمئن باشیم زیرا متاسفانه افرادی را داشتیم که در این خصوص برای سازمان‌های مردم نهاد حاشیه‌ساز شده‌اند.

علوی تاکید کرد: بسیار مناسب است قبل از ورود افراد به این عرصه، آنها را مورد پایش و نظارت دقیق‌تری قرار دهیم تا شاهد بروز مشکلات بعدی در این حوزه نباشیم.

وی بیان کرد: مجمع سازمان‌های مردم نهاد از عدم توجه اداره کل ورزش و جوانان به این مجمع گلایه‌مند است، زیرا از ظرفیت‌هایی که قانون به ما داده تخطی شده است.

مسوول روابط عمومی مجمع جوانان مردم نهاد خراسان رضوی ادامه داد: مجمع جوانان سازمان‌های مردم نهاد خراسان رضوی علی‌رغم بی‌مهری‌هایی که از طرف اداره کل ورزش و جوانان در مورد آن شده اما نزدیک به ۱۰۰ هزار ماسک را در بین مردم توزیع کرده است و پای کار مردم، انقلاب و کشورش بوده است.

علوی در خصوص فعالیت دیگر این مجمع گفت: در حوزه ثبت شناسه ملی سازمان‌های مردم نهاد که توسط وزارت ورزش و جوانان مطرح شد، مبنی بر اینکه اگر بخواهیم در مجمع فعالیت و اعتبار دولتی دریافت کنیم باید حتما قبل از آن شناسه ملی را اخذ کرده باشیم، که البته فرآیند سخت و دشواری است، تا کنون تعداد ۶۰ مجمع سازمان‌های مردم نهاد را توانستیم برای دریافت شناسه ملی ثبت کنیم اما متاسفانه علی‌رغم تمام این موارد یکسری بی‌مهری‌ها از سوی اداره کل ورزش و جوانان به مجمع انجام‌ شده است.

وی تاکید کرد: انتظار ما این است که حداقل ظرفیت‌های قانونی که توسط قانون گذار به ما داده شده است را به ما بدهند تا بتوانیم خدمات شایسته و بهتری برای سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشیم.

فتاحی: ادعای ثبت فله‌ای سمن‌ها را قبول ندارم

مدیر کل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص ادعای ثبت فله‌‌ای سمن‌های مردم نهاد به خبرنگار فارس در مشهد، گفت: در رابطه با اخذ مجوز سمن‌های مردم نهاد یک سری مکانیزم‌های پیچیده‌ای حاکم است و کسی نمی‌تواند به سادگی نسبت به اخذ این مجوز اقدام کند و حتما باید از یکسری شرایط ویژه برخوردار باشند.

فرزاد فتاحی با اشاره به آمار ۸۶ سمن مردم نهاد ثبت شده و فعال در خراسان رضوی تصریح کرد: اگر پروسه ثبت سمن‌ها به سادگی بود ما باید هم‌اکنون ۲۰۰۰ سمن ثبت شده می‌داشتیم، از همین رو من ادعای ثبت فله‌ای سمن‌ها را قبول ندارم چرا که بر اساس اهداف پیش‌بینی شده تا پایان برنامه ششم توسعه تعداد سمن‌های ثبت شده ما در استان باید به ۵۳۲ سمن برسد اما ما هم‌اکنون به علت پروسه دشوار ثبت سمن‌ها تا رسیدن به عدد ۵۳۲ سمن ثبت شده خیلی فاصله داریم .

وی ادامه داد: در قانون برای تشکیل سمن‌های مردم نهاد تکالیف و دستوراتی نوشته شده است که هر فردی که تمایل به حضور در این حوزه دارد باید این قوانین و مقررات را رعایت کند و یک سری مدارک و مستندات هم به وزارت ورزش و جوانان در تهران فرستاده شود و بعد از تایید آن وزارت خانه مجوز صادر و اجازه فعالیت به آن سمن داده می‌شود.

مدیر کل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه تمام تکالیف به مجمع جوانان مردم نهاد واگذار شده است، بیان کرد: سوای از وجود سازمان‌های مردم نهاد یک مجمع جوانان داریم که اعضای این مجمع از منتخبین خود سمن‌ها هستند.

فتاحی با بیان اینکه تمام تکالیف قانونی در خصوص سمن‌ها و مجمع جوانان رعایت می‌شود تاکید کرد: اداره کل ورزش و جوانان این آمادگی را دارد هر تکالیفی که قانون‌گذار برای مجمع جوانان تعیین کرده است را به مجمع جوانان تفویض کند و از نظر ما در این خصوص هیچ مشکلی ندارد و باعث خوشحالی ما نیز هست زیرا مجمع جوانان استان خراسان رضوی یک مجمع توانمند و پویا است از همین رو هر اختیاری که قانون برای آن مجمع تعیین کرده است ما این آمادگی را داریم اعضای مجمع جوانان به ما بگویند که کدام اختیار به آنها تفویض نشده است تا ما نسبت به واگذاری آن اختیار و تکلیف به مجمع جوانان اقدام کنیم .

انتهای پیام/ 70068

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول