اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ضربه کرونا بر صنعت زیتون/دپوی بی‌سابقه زیتون در انبارهای کشاورزان

رئیس شورای ملی زیتون ایران از باقی ماندن۶۰ درصد از محصولات زیتون در انبارها به صورت اضافه محصول به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: محصولات دپو شده شامل روغن زیتون و کنسرو زیتون است.

ضربه کرونا بر صنعت زیتون/دپوی بی‌سابقه زیتون در انبارهای کشاورزان

مهدی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد:کل دنیا در شرایط بحرانی احتیاط بیشتری در مورد واردات و صادرات می‌شود.

رئیس شورای ملی زیتون ایران از باقی ماندن۶۰ درصد از محصولات زیتون در انبارها به  صورت اضافه محصول به دلیل شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داد و  گفت: محصولات دپو شده شامل روغن زیتون و کنسرو زیتون است.

وی با بیان اینکه در این شرایط زمزمه‌هایی در مورد واردات روغن زیتون به گوش می‌رسد، عنوان کرد: از استان‌های مختلف با شورای ملی زیتون تماس گرفته شده و اعلام می‌شود که محصولات کشاورزی در بسیاری از استان‌ها دپو شده است.

عباسی با اشاره به اینکه دپوی محصول زیتون در انبارها برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد، گفت: شاید زیاد بودن محصول موجب کاهش قیمت زیتون شده باشد، ولی این حجم از باقی ماندن محصول در دست کشاورزان بی‌سابقه بوده است.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه احتمال وارد شدن ضرر بر اثر شیوع ویروس کرونا به بخش کشاورزی (زیتون) وجود دارد، تاکید کرد: واردات ضربه دیگری به این صنعت است و هر مسؤولی که اعلام کند محصولات زیتون و فرآورده‌های آن در کشور کم است نامه رسمی به شورای ملی زیتون ایران بزند، تا ما چند برابر نیاز اعلامی زیتون و محصولات آن را در اختیار وی قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه روغن زیتون وارداتی چند ایراد نسبت به محصولات داخلی دارد، گفت: یکی از این ایرادات قیمت محصول وارداتی است که  ۵۲ هزار تومان تمام می‌شود در حالی که محصول داخلی ۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسد و این نشان می‌دهد که محصولات وارداتی برای به صرفه بودن از محصولات بی کیفیت بوده و محصولات وارداتی به کشور کیفیت لازم را ندارند و نظارتی نیز بر کیفیت زیتون‌های وارداتی به کشور وجود ندارد.

عباسی افزود: زیتون‌های که از طریق واردات داخل کشور می‌شود، فاقد استاندارد بوده و برای مصارف انسانی مناسب نیست.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با اشاره به اینکه عدم نظارت بر واردات می‌تواند آسیب جدی به بحث کشاورزی در حوزه زیتون وارد کند، خاطر نشان کرد: پیچیدگی‌های بازار، تحریم و کروناویروس سه نوع آسیبی است که می‌تواند این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه هنوز پیش‌بینی از میزان محصول برداشتی از باغات زیتون کشور در سال‌جاری وجود ندارد، تصریح کرد: سرمای اول سال موجب سرمازدگی خفیف در باغات زیتون کشور شد که تاثیر جزئی در میزان برداشت خواهد داشت.

انتهای پیام/۷۳۰۰۹/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول