اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

تولید علوفه در کشور سالانه ۵ درصد افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه داریم تا تولید علوفه در کشور را سالانه ۵ تا ۶ درصد و متعاقب آن، تولید شیر را سالانه ۳ تا ۴ درصد افزایش دهیم.

تولید علوفه در کشور سالانه ۵ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فرامک عزیز کریمی مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه «روز مزرعه انواع محصولات علوفه ای پاییزه» با اشاره به اینکه تولید علوفه برای امنیت غذایی در کشور بسیار حائز اهمیت است، گفت: تامین گوشت، شیر و مایحتاج مردم در گرو تولید علوفه است.

وی ادامه داد: سالانه در حدود ۲۰ میلیون تن محصولات علوفه ای در کشور تولید می‌شود که بیش از ۸۵ درصد این تولیدات شامل دو محصول یونجه و ذرت علوفه ای است.

کریمی با بیان اینکه فصل رشد این محصول در فصل گرم و تابستان است، تصریح کرد: برای تولید این محصول آب زیادی مصرف می شود و این در حالی است که کشور ما شرایط خوبی به لحاظ منابع آب ندارد و ما موظف هستیم به دنبال محصولاتی باشیم که به لحاظ بهره‌وری شاخص‌های بالاتری داشته باشند و بتوانیم از بارندگی های فصل پاییز و زمستان استفاده کنیم.

وی ادامه داد:  گیاهان گرامینه (گراس ها) پتانسیل تولید در پاییز را دارد؛ در حال حاضر این تولید به صورت نمونه  در کرت های حدود ۱۰ و ۱۵  متری تولید شده و امروز تعدادی از همکاران، کشاورزان و دامداران پیشرو از نزدیک آنها را مشاهده کنند؛ یقین می‌یابند که علوفه تنها در فصل تابستان رویش ندارد و می توانیم با توجه به بارش باران این مزارع را رشد دهیم و تنها و یک تا دو بار آن را آبیاری کنیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی یادآور شد: این گیاهان با بهره‌وری بالا و کمترین آب مصرفی، تولید خوبی دارند، هر کدام از این رقم‌ها برای اقلیم و منطقه خاصی قابل رشد هستند.

وی ادامه داد: هدف ما در طرح علوفه آن است که فشار تولید علوفه را به فصل پاییز و زمستان منتقل کنیم تا از آب باران و کم بودن تبخیر در فصل پاییز و زمستان بهره مند شویم.

وی با تاکید بر اینکه این ارقام می‌تواند جایگزین خوبی برای سال هایی با تابستان گرم باشند، ادامه داد: انشاالله این ارقام را به عرصه ببریم و در توسط کشاورزان توسعه دهیم و بخشی از نیاز را مرتفع کنیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی گفت: برنامه داریم تا تولید علوفه در کشور را سالانه ۵ تا ۶ درصد و متعاقب آن، تولید شیر را سالانه ۳ تا ۴ درصد افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به علوفه کیفی و کم آب بری که در یک برنامه ۵ ساله تولید می شود، پیش بینی می کنیم جهش خوبی را در تولید شیر و علوفه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی در پایان خطاب به کشاورزان و دامداران گفت: تفکر تولید علوفه نباید محدود به تابستان باشد و در پاییز می‌توانید با بهترین شرایط و کمترین آب، تولیدات خوب و کیفی داشته باشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول