اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

گزارش سیاست‌های کلی جمعیت چه شد؟

چرا در ششمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، دولت تدبیر و امید حتی یک گزارش با موضوع اجرای سیاست‎های کلی جمعیت نداده است و مواد جمعیتی قانون برنامه ششم توسعه کشور در دولت نادیده انگاشته می‌شود؟

گزارش سیاست‌های کلی جمعیت چه شد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس- پایان ماه جاری و 30 اردیبهشت ماه، مقارن است با روز ملی جمعیت و ششمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت به قوای سه گانه و مجمع تشخیص، و اما پرسش‌های بی پاسخی که همچنان باقی است.

چرا هیچ یک از مخاطبان نامه ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت که موظف شده‌اند به طور مستمر گزارش عملکرد خود از اجرای این سیاست‌ها را ارائه دهند، هنوز هیچ گزارش عملکردی نداده‌اند؟

آیا با گذشت بیش از هشت سال از مطالبات کارشناسانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه جمعیت، هیچ یک از قوای سه گانه هیچ عملکردی نداشته‌اند؟

چرا در ششمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، دولت تدبیر و امید حتی یک گزارش با موضوع اجرای سیاست‎های کلی جمعیت نداده است؟ و چرا مواد جمعیتی قانون برنامه ششم توسعه کشور در دولت نادیده انگاشته می‌شود؟

آیا مجمع تشخیص مصلحت به عنوان مسئول قانونی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، عملکرد جمعیتی قوای سه گانه و به ویژه دولت را رصد کرده و گزارش اقداماتش را منتشر کرده است؟
آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی که هشت سال پیش نخستین مصوبه ارتقای نرخ باروری را گذرانده است و هم اینک در طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده به عنوان متولی تشکیل ستاد ملی جمعیت پیش بینی شده است، عملکرد و یا گزارش عملکردی در باب سیاست‌های کلی جمعیت ارائه نمی کند؟

با گذشت هشت سال از نگرانی‌های مستمر رهبر معظم انقلاب درباره کاهش میزان فرزندآوری در خانواده ایرانی، آیا سازمان صدا و سیما در جایگاه اصلی ترین تریبون رسانه‌ای موثر در سبک زندگی خانواده‌های ایرانی، رویکرد محتوایی تولیدات خود را به سمت ارزش گذاری فرزندآوری و ارتقای نرخ باروری تغییر داده است؟

حدود هشت سال کار کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی برای تصویب تنها قانون مشوق‌های جمعیتی مجلس تحت عنوان طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده کافی نیست؟ آیا مجلس یازدهم در یک اقدام کارشناسانه طلسم هشت ساله تصویب این طرح را خواهد شکست؟

آیا مراجع عظام تقلید و حوزه‌های معظم علمیه دیدگاه دقیق شارع مقدس درباره تحولات جمعیت و الگوی فرزندآوری را تبیین کرده است و آیا کرسی‌های نظریه پردازی و خارج فقه جمعیت و فرزندآوری در مجامع حوزوی موجود است؟

ستاد کل نیروهای مسلح، تاثیرات تحولات ساختار جمعیتی کشور را بر شاخص‌های قدرت دفاعی و نظامی واکاوی کرده و راهبردهای نوین نظامی بر پایه نظریه امنیت جمعیتی و تحولات میانه سنی کشور را طراحی و تدوین کرده است؟

شورای عالی امنیت ملی ابعاد روابط متقابل شاخص‌های جمعیت اعم از؛ حجم جمعیت، ترکیب جمعیت و توزیع جغرافیایی جمعیت کشور بر ضریب امنیت ملی کشور را مطالعه کرده و برای مدیریت پیامدهای سونامی سالمندی جمعیت کشور در سه دهه آینده راهبردنگاری و سیاست گذاری خواهد کرد؟

آیا جمعیت شناسان و جمعیت پژوهان کشور به رسالت ذاتی و علمی خویش در دادن اطلاعات درست و اعلام هشدارهای بهنگام به مردم و مسئولین درباره وضعیت بسیار نگران کننده تحولات شاخص‌های جمعیتی کشور عمل کرده اند؟

جامعه خیرین و نیکوکاران کشور اهمیت ملی و دینی تحولات جمعیت کشور را درک کرده و در راه اندازی پویش‌های عمومی برای حمایت مادی و معنوی از فرزندآوری و رفع موانع خانواده‌های مسلمان ایرانی پیش قدم شده اند؟

آیا پژوهشگران، نویسندگان و شعرا و ادیبان در حوزه نشر آثار و محتواهای علمی، داستانی و شعر تولیدات فاخر قابل توجه و موثری داشته اند؟

و در پایان آیا کسی می‌داند، بنا بر تحلیل پدیده‌های اجتماعی و بررسی الگوی فرزندآوری موجود در کشور، پیش بینی می‌شود میزان موالید در سال جاری برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی به کمتر از یک میلیون تولد کاهش خواهد یافت؟

صالح قاسمی، کارشناس جمعیت

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول