مدیریت ارتباط با مشتری یا همان CRM بر اساس ارزش ارتباط بین مشتری و سازمان بنا شده و بر آن تأکید ویژه دارد . بنابراین سازمانها در تلاشند تا با ایجاد ارزش در روابط دو جانبه با هر بیشتری به روابط بلند مدت دست بیابند .
اگر کسب و کار نتواند تجربه ی مطلوبی برای مشتری فراهم بیاورد ، با مشکلات جدی مواجه میشود . در بهترین حالت سازمان باید محصولی به مشتری ارائه دهد که فراتر از نیاز وی باشد . به این صورت میتواند هم رضایت مشتری را به همراه داشته باشد و هم جایگاه کلی سازمان را در میان رقبا ارتقا دهد .
در همه سازمان ها ، اعضا گرد هم جمع شده اند تا به سود آوری برساند . و این سود آوری ممکن نخواهد بود مگر در نتیجه رضایت مشتری . CRM که جزئی از یک سازمان است در جهت بهبود و تسریع در امور و جلب به هر چه بیشتر رضایت مشتری کار می کند . هرچقدر یک نرم افزار CRM پیشرفته تر و دارای امکانات بیشتری باشد ، بهتر خواهد توانست سازمان را همراهی کند . پس به طور کلی رضایت مشتری معیاری است که صاحبین مشاغل از آن برای مدیریت بهتر و گسترش کسب و کار خود استفاده میکنند .
حال اصلاً چرا رضایت مشتری انقدر پر اهمیت است ؟
■ رضایت مشتری معیار اصلی تمایل به خرید مجدد و وفاداری مشتری است .
■ رضایت مشتری ، طول عمر مشتری را افزایش میدهد .
■ تبدیل مشتری به مشتری وفادار بسیار ارزان تر از مشتریهای جدید است .
■ با افزایش تعداد مشتریان راضی و افزایش نرخ رضایت مشتریان ، میزان جذب مشتریان جدید نیز افزایش میابد .
■ میزان نیاز به کار کنان واحد های پشتیبانی و خدمات پس از فروش کاهش میابد .
■ انگیزه ی تیم های کاری برای انجام کار مفید بیشتر میشود .
اکنون میخواهیم بررسی کنیم که CRM چگونه میتواند در راستای رضایت مشتری به سازمان کمک کند ؟
یک نرمافزار CRM میتواند اطلاعات مشتری را ذخیره نماید و در مواقع لازم را در اختیار سازمان قرار دهد . به این صورت سازمان می تواند با داشتن اطلاعات لازم از هر مشتری بهترین ارتباط را با وی برقرار نماید . این امر قطعاً به رضایت بیشتر مشتری کمک می کند .
از طرفی دیگر نرم افزار CRM با ذخیره اطلاعات تماس هر مشتری از ابتدا و زمان و تاریخچه تماس های مشتری و سازمان می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار سازمان قرار دهد . به این طریق سازمان می تواند رفتار مشتری را بهتر ارزیابی نماید و محصول مناسب تری به مشتری ارائه دهد .
علاوه بر همه اینها می دانیم که CRM موجب تسریع در انجام همه امور میشود . این مورد نیز در رضایت مندی مشتریان بی اثر نخواهد بود .
CRM کمک میکند تا سازمان با مشتری روابط طولانی مدت و دو جانبه برقرار کند و خریدار به یک مصرف کننده وفادار تبدیل شود . در این ارتباط هر دو طرف سود خواهند کرد .
نارضایتی یک مشتری میتواند موجب از دست رفتن مشتری های دیگر شود . یک مشتری ناراضی میتواند اطلاعات مخربی از محصول یا برخورد نادرست سازمان را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد . بنابراین برخورد مناسب و درست با مشتری ضروری است .
به طور کلی CRM بخشی از استراتژی کسب و کار است که هدف آن تنها سود رسانی به سازمان نیست . بلکه CRM کمک می کند با شناخت درست از نیازهای مشتری ها ، با آنها روابط بلند مدت برقرار و در طی این مدت رضایتمندی آنها را به همراه داشت .
رسالت مدیریت ارتباط با مشتری ، حفظ و توسعه ارتباط با مشتری از طریق سود آورترین روش ، حول گستره وسیعی از تماس ها با مشتری است .
همه ما به میزان اهمیت CRM در رسیدن به رضایتمندی مشتری و سازمان واقف شده ایم . اما باید یک CRM مناسب انتخاب کنیم تا بتوانند ما را در راه رشد و سود آوری هرچه بیشتر یاری کند . COMMA CRM محصول تیم نرم افزاری صنوبر با ارائه ویژگی های منحصر به فرد و قابل توسعه بودن می تواند کسب و کار شما را تا رسیدن به سود دهی همراهی نماید. برای مشاهده همه ویژگی های comma CRM می توانید به وب سایت صنوبر مراجعه کنید و یا با شماره 02157953 با کارشناسان صنوبر تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید . COMMA CRM بی اغراق از معدود نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری و حسابداری فروش است که قابلیت توسعه دارد و همواره در حال به روز رسانی می باشد. نرم افزار با گزارشگری های گروه و فرصتهای فروش را به آسانی برای شما پیدا میکند .
سخن آخر:
یک سیستم CRM باید آنچه که مشتری نیاز دارد به او بدهد و آنچه که سازمان می تواند تولید کند . همچنین باید کل تمرکز سازمان را به مشتری و جلب رضایت وی معطوف نماید . یک سیستم CRM صحیح نه تنها خدمات ارائه شده به مشتریان را بهبود می بخشد . بلکه استقرار یک سیستم موفق CRM منجر به کاهش هزینه ، ضایعات و شکایات مشتریان می گردد .