اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

مصوبه‌های شوراهای اسلامی روستاها ضمانت اجرایی ندارد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: نبود ضمانت اجرایی برای مصوبه‌های شوراهای اسلامی روستاها از مشکلات پیش‌رو است که باید سازوکاری برای رفع آن تعریف شود.

مصوبه‌های شوراهای اسلامی روستاها ضمانت اجرایی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان،‌ مهدی صمیمیان بعدازظهر امروز در نشست شورای اسلامی استان سمنان اظهار کرد: ۹۳ درصد از مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان در سال گذشته اجرایی شد؛ سال گذشته شورای اسلامی روستاهای استان سمنان ۹۰۲ جلسه برگزار کردند که نتیجه این جلسات، تصویب چهار هزار و 59 مصوبه بود و ۹۳ درصد مصوبات اجرایی شد.

وی تصریح کر: هفت درصد مصوبات جلسات شورای اسلامی روستاهای استان سمنان مغایر با قانون بود؛ طبق ماده ۸۹ قانون شوراها، در صورت عدم رعایت موارد قانونی از سوی شوراها و اعتراض نسبت به عملکرد این نهاد، اقدامات شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر این اساس، سال گذشته پنج جلسه برای رسیدگی به اعتراض‌ها و تخلف شوراها در استان سمنان تشکیل و به ۱۹ پرونده رسیدگی شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان اضافه کرد: ۹۵۸ نفر اعضای شورای اسلامی روستاهای استان سمنان را تشکیل می‌دهند که سه درصد اعضای شوراها، خانم و ۹۷ درصد مرد هستند.

صمیمیان بیان کرد: از مجموع ۵۴۹ روستا و آبادی استان سمنان، ۳۰۸ روستا دارای شورای اسلامی روستا هستند و فراوانی میانگین سنی اعضای شورای اسلامی روستاهای استان، ۴۰ تا ۶۰ سال است.

وی گفت: ۲۴ نفر از اعضای شورای اسلامی روستاهای استان سمنان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد، ۱۳۴ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۵۴ نفر مدرک کاردانی، ۲۶۴ نفر مدرک دیپلم و بقیه زیر دیپلم هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان کرد: ایجاد انگیزه برای شورای اسلامی روستاها نقشی مهم در پیشبرد اهداف و ایجاد عمران و آبادانی در توسعه روستاها دارد و انتظار می‌رود در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود.

صمیمیان گفت: نبود ضمانت اجرایی برای مصوبه‌های شورای اسلامی روستاها از دیگر مشکلات پیش‌رو است که باید سازوکاری تعریف شود تا دستگاه‌های اجرایی برای اجرای مصوبه‌های شورای اسلامی روستاها بیش از پیش همکاری کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس ضوابط و قوانین تعیین‌شده، دهیار روستاهای بالای یک هزار و 500 نفر جمعیت باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باشند؛ اما برای اعضای شورای اسلامی صرف سواد خواندن و نوشتن و حداکثر دیپلم کافی است و این تناقض در ضوابط مانع از تحقق توسعه و آبادانی در روستاها می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: شورای عالی استان‌ها قابلیت اعطای طرح به مجلس و لایحه به دولت را دارد و باید از این ظرفیت برای رفع نواقص استفاده شود و برای اعضای شورا نیز میزان سواد مانند دهیاری‌ها ملاک و معیار انتخاب باشد.

صمیمیان تصریح کرد: آموزش اعضای شورای اسلامی روستاها نکته مهمی است که نباید فراموش شود و در سال گذشته سه دوره آموزشی برای اعضای این نهاد برگزار شد و انتظار می‌رود ارائه دوره‌های آموزشی با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط افزایش یابد.

وی افزود: ۴۶ هزار خانوار با جمعیت ۱۴۲ هزار تن در بیش از ۵۴۹ روستای استان سمنان زندگی می‌کنند؛ استان سمنان دارای ۳۰۸ روستای برخوردار از شورای اسلامی است و ۲۵۷ روستای استان هم دهیاری دارد.

انتهای پیام/2568/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول