اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

کرونای دلتا ۱۵ جهش و تغییر نسبت به واریانت اصلی داشته است

دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در کرونای دلتا حدود ۱۵ جهش و تغییر نسبت به واریانت اصلی رخ داده که باعث قابلیت انتقال بسیار بالا در آن شده است

کرونای دلتا ۱۵ جهش و تغییر نسبت به واریانت اصلی داشته است

بهزاد خوانساری نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در خصوص وضعیت واکسن‌های کرونا اظهار کرد:‌واکسن‌ها انواع مختلفی دارند که به هر کدام از آن‌ها پلتفرم گفته می‌شود که بین پلتفرم‌های موجود می‌توان به واکسن‌های فایزر و مدرنا، واکسن‌هایی که بر مبنای تکنولوژی وایرال وکتور ساخته می‌شوند(اسپوتنیک و آسترازنکا)، واکسن‌های غیرفعال و کشته شده(برکت و سینوفارم) و واکسن‌های ساب یونیت که تنها پروتئین s ویروس است، اشاره کرد که تمامی آن‌ها مفید بوده و کارایی خود را نشان داده‌اند.

وی افزود: خوش‌بین یا بدبین بودن به اثرات واکسن یک عقیده‌ اشتباه و غلط می‌باشد چراکه واکسن‌هایی که تاکنون برای کووید ۱۹ ساخته شده، واکسن کلاسیکی نیستند و ایمنی ۱۰۰ درصد ایجاد نمی‌کنند و تنها هدف در آن‌ها کاهش مرگ و میر است.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با وجود اینکه در انگلستان حدود ۷۰ درصد مردم دُز اول و ۶۰ درصد آن‌ها هر دو نوبت را دریافت کرده‌اند، در حال حاضر در روز حدود ۵۰ هزار نفر مبتلا می‌شوند اما به دلیل این حجم از پوشش‌دهی واکسیناسیون، موارد مرگ و میر در آن منطقه کاهش یافته است.

خوانساری‌نژاد ادامه داد: آنزیم‌هایی که کار تکثیر ویروس را بر عهده دارند، به دلیل دقت کم باعث ایجاد جهش می‌شوند که این جهش‌ها در اکثریت مواقع به ضرر ویروس بوده و حذف می‌شوند اما گاهی اوقات بر اساس انتخاب طبیعی انتخاب می‌شوند که باید ویروس را با فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک و واکسیناسیون محدود کرد و هر چه به ویروس فرصت بیشتری برای تکثیر داده شود، احتمال جهش آن بیشتر است.

وی اضافه کرد: جهش جدید ویروس کرونا و انتشار سریع آن و کاهش مقاومت و تاب‌آوری مردم در برابر شیوه‌نامه‌های بهداشتی باعث ایجاد موج پنجم کرونا شده است.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: کلیه افراد بر اساس ژنتیک و برخی ریسک فاکتورهای ژنتیکی و محیطی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند از این‌رو برخی از آنها مستعدتر می‌باشند و همچنین بدن در شرایط مختلف محیطی پاسخ‌های متفاوتی را می‌دهد.

خوانساری‌نژاد با بیان اینکه در کرونای دلتا حدود ۱۵ جهش و تغییر نسبت به واریانت اصلی رخ داده که باعث قابلیت انتقال بسیار بالا در آن شده است و به علت تغییرات و جهش‌های ایجاد شده در ژن (S)، ویروس از پاسخ‌های آنتی‌بادی ایجاد شده توسط واکسن راحت‌تر از باقی واریانت‌ها فرار می‌کند ادامه داد: از این‌رو شاهد ابتلای درصدی از افراد واکسینه شده هم هستیم اما خوشبختانه واکسن توانسته است شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش دهد.

وی افزود: شاخص ct به صورت غیرمستقیم با تعداد ویروس مرتبط می‌باشد و هر چه عدد این شاخص کمتر باشد تعداد ویروس بیشتر است به طوری که با افزایش ۳ تایی آن، ویروس ۱۰ برابر کمتر می‌شود اما این شاخص شدت بیماری را تعیین نمی‌کند.

دانشیار ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه این عقیده که تست pcr، کرونای دلتا را نمی‌تواند تشخیص دهد یک شایعه است تأکید کرد: تمامی کیت‌های تشخیصی pcr عامل کووید ۱۹ را می‌توانند تشخیص دهند اما برای تمایز آن‌ها از روش‌های آزمایشی دیگر استفاده می‌کنند‌.

خوانساری‌نژاد اظهار کرد: قاعده عفونت‌زایی ویروس به‌گونه‌ای است که زمانی که ویروس ابتدا وارد بدن می‌شود ۷۲_۴۸ ساعت طول می‌کشد تا pcr مثبت شود و در آن ساعات اولیه عدد ct بالا و ویروس کم است و پس از آن این عدد به صورت انفجاری پایین آمده و تعداد ویروس زیاد می‌شود از این‌رو عدد ct به زمان مراجعه به آزمایشگاه بستگی دارد و آسیب ریه شدت بیماری را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول