اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احتمال شیوع عوامل خسارت‌زای گیاهی در سال جاری

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت|: بارندگی‌های اخیر موجب شده است تا احتمال شیوع عوامل خسارت‌زای گیاهی در سال جاری افزایش یابد

احتمال شیوع عوامل خسارت‌زای گیاهی در سال جاری

مرتضی امید، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از کرج، گفت: شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی مستقر در ستاد سازمان و مدیریت‌های شهرستان و همچنین بخش خصوصی مستقر در شهرستان‌های استان (شامل کلینیک‌های گیاهپزشکی تحت نظارت مدیریت حفظ نباتات) بازدیدها و پایش‌های منظم از مزارع، باغات و گلخانه‌ها را در سطح استان انجام داده اند.

وی با بیان اینکه رصد آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به صورت مستمر صورت گرفته و اطلاع رسانی مناسب در جهت کنترل به موقع آن‌ها توسط این گروه‌ها انجام شده، اظهار کرد: با بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد آب و هوایی بویژه دما و رطوبت، احتمال شیوع عوامل خسارت زای گیاهی در سال زراعی جاری بالا رفته که لزوم بازدید های متعدد توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات  و توصیه‌های کارشناسی لازم برای جلوگیری از شیوع و گسترش عوامل خسارتزا به مدیریت شهرستان‌ها و کشاورزان استان از طرق مختلف ارایه شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرزدر خصوص مهمترین اقدامات انجام شده، گفت: در مزارع گندم ،کل سطح سمپاشی شده علیه علف‌های هرز گندم در سطح هفت هزار و 881 هکتار انجام شده که در سطح 6 هزار و 656 هکتار علف‌های هرز نازک برگ و در سطح هفت هزار و 6 هکتار مبارزه علیه علف‍‌های هرز پهن برگ صورت گرفته است.

در مزارع جو،کل سطح سمپاشی شده علیه علف‌های هرز جو در سطح ۴۵۶۰ هکتار بوده که در سطح ۱۸۸۰ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز نازک برگ و در سطح ۲۸۵۵ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ انجام شده است.

وی افزود: برای کنترل آفت سن مادری در مزارع گندم در سطح ۱۴۵۰ هکتار و در مزارع جو در سطح ۵۵۰ هکتار سمپاشی صورت گرفته و این عملیات همچنان ادامه دارد.

همچنین با توجه به ظهور نشانه‌های بیماری خسارتزای زنگ زرد در مزارع گندم استان پایش‌ها و توصیه‌های لازم انجام شده و در سطح ۲۲ هکتار کانون کوبی از طریق مبارزه شمیایی صورت گرفته است.

امیدبخش در خصوص محصول کلزا نیز گفت: کل سطح سمپاشی شده علیه علف‌های هرز کلزا در سطح ۷۹۲ هکتار می‌باشد که در سطح ۷۰۹ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز نازک برگ و در سطح ۲۱۳ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ صورت گرفته است.همچنین در سطح ۶۱۵ هکتار علیه شته مومی کلزا مبارزه شیمیایی صورت گرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان استان توصیه کرد: با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی سالجاری بسیار مناسب برای استقرار عوامل بیماریزای گیاهی می‌باشد و اخیراً بیماری زنگ زرد بعنوان یکی از مهمترین عوامل خسارتزای گندم و جو در بعضی از مناطق استان مشاهده شده، لذا مزارع روزانه نیاز به بازدید مستمر داشته و در صورت مشاهده علایم بصورت جوش‌های زرد رنگ بویژه روی برگ‌های جدید، کشاورزان سریعاً با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به کانون کوبی از طریق سمپاشی کنند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر ریزش آفت سن غلات در مزارع گندم و جو استان انجام شده، این عامل خسارتزا نیز نیاز به بازدیدهای مستمر داشته تا در صورت رسیدن به نرم مبارزه (۲-۳ عدد آفت سن در متر مربع) سریعاً اقدام به سمپاشی مزارع با سموم توصیه شده، شود.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول