اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

حقوق شهرداری در حوزه ساخت و ساز طی سال های گذشته تغییر چندانی نکرده است

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به عدم تغییر حقوق شهرداری در حوزه ساخت و ساز طی سال های گذشته، گفت: پیشنهاد می دهم حساب کنید که کل حقوق شهرداری چند درصد قیمت مسکن است.

حقوق شهرداری در حوزه ساخت و ساز طی سال های گذشته تغییر چندانی نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، احمد نوروزی با بیان اینکه عمده هزینه‌ اداره شهر از محل جرائم و عوارض ساختمانی تامین می‌شود، اظهار کرد: از زمانی که قیمت فروش مسکن در مناطق برخوردار شهر مشهد، هر مترمربع 80 میلیون ریال بود، سهم حقوق شهرداری از این محل تا امروز که هر مترمربع 250 میلیون ریال و بیشتر هم، فروخته می‌شود، تغییرات زیادی نداشته است.

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: سال گذشته بدون تغییر در حقوق شهرداری، قیمت مسکن یکباره جهش زیادی پیدا کرد، پیشنهاد می دهم حساب کنید که کل حقوق شهرداری چند درصد قیمت مسکن است.

وی گفت: در یک مجموعه ساختمانی، در بدبینانه ترین حالت، میزان عوارض ساختمانی برای تراکم پایه ملک کمتر از دو درصد و در صورت خرید تراکم مازاد، سرجمع حقوق شهرداری حداکثر حدود 6 درصد است.

نوروزی با بیان اینکه افزایش این عدد چه تاثیری در افزایش قیمت مسکن خواهد داشت، اضافه کرد: نکته مهم دیگری که به آن اشاره می کنم، ارزش سهم العرصه هر متر مربع بنا در این مناطق حدود هشت میلیون تومان است، ولی شهرداری خیلی کمتر از این عدد را دریافت می کند که حتی به ۴۰ درصد هم نمی رسد.

رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت های شورای اسلامی شهر مشهد ابراز کرد: از سوی دیگر شهرداری باید هزینه‌های شهر را تامین کند که متاسفانه عمده درآمد شهرداری از محل ساخت و ساز و جرایم ساختمانی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1396 که پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر مشهد آغاز به کار کرد، هزینه اداره شهر مشهد روزانه 30 میلیارد ریال بود، اما این هزینه ها در پایان سال گذشته به روزی 50 میلیارد ریال رسید و در سال ۹۹ هم به شدت افزایش خواهد داشت.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همه از شهرداری انتظار ارائه خدمات دارند، اینکه حمل و نقل عمومی را فراوان کند، ساخت قطار شهری را به پایان برساند پارک های متعدد ایجاد کند، در حالیکه هزینه ساخت هر کیلومتر مسیر قطار شهری از 2 هزار و 500 میلیارد ریال در چند سال قبل به هفت هزار میلیارد ریال رسیده است، بنابراین شهرداری باید متناسب با این هزینه‌ها، درآمد داشته باشد.

نوروزی افزود: از سوی دیگر هزینه‌هایی که شهرداری باید برای تامین خدماتی که قرار است در آینده برای ساکنین تراکم مازاد ساختمانی ارائه دهد، در نظر گرفته نمی شود، زیرا سرانه‌هایی که ساکنین این خانه‌ها نیاز دارند باید توسط شهرداری تامین شود که البته رقم قابل توجهی و شاید بیشتر از قیمت فروش تراکم باشد.

وی گفت: از شهرداری درخواست کردم از هزینه‌های مازادی که باید برای تامین سرانه ها داشته باشد، برآورد دقیقی ارائه دهد زیرا چنانچه این خدمات را ارائه نکنیم، عملا شهر کیفیت زندگی خود را از دست می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: افزایش نرخ عوارض ساختمانی که از سوی شهرداری اعمال شده، خیلی کمتر از هزینه‌های مشابه آن و درصد افزایش قیمت مسکن است.

نوروزی خاطرنشان کرد: سال گذشته قرار بود افزایش نرخ عوارض ساختمانی در مشهد اعمال شود که سازندگان در نشست هایی که با اعضای شورای اسلامی شهر داشتند، درخواست کردند که این افزایش نرخ فعلا اعمال نشود، بنابراین تاریخ این اعمال به 15 اسفند و سپس به 25 اسفندماه موکول شد.

وی بیان کرد: سازندگان از شهرداری انتظار شهری خوب، تمیز، سرسبز با هوای پاک و حمل و نقل روان دارند، اما زمان پرداخت حقوق شهرداری که می‌رسد، فریاد اعتراضشان بلند می‌شود، ما از پیشنهادات آنان در خصوص منابع جایگزین به شورای شهر در این خصوص استقبال می‌کنیم، چراکه نماینده مردم هستیم و باید از منافع عموم مردم دفاع کنیم نه یک قشر خاص، در این مورد هم فکر می کنم که منافع جمع را در اولویت قرار داده ایم. 

انتهای پیام/70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول