اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

حضور 60 درصد دانش‌آموزان در «شاد»/ راضی نیستیم خانواده‌ای به مشقت بیفتد

وزیر آموزش و پرورش از حضور 60 درصد دانش‌آموزان در شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) خبر داد و گفت: در بحث شبکه شاد، راضی نیستیم که خانواده‌ای به مشقت بیفتد.

حضور 60 درصد دانش‌آموزان در «شاد»/ راضی نیستیم خانواده‌ای به مشقت بیفتد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در ویژه برنامه مدرسه تلویزیونی ایران به مناسبت روز معلم با عنوان «صبحی دیگر»، ضمن تبریک هفته معلم، اظهار کرد: بعد از ورود کرونا، حضور دانش‌آموزان در مدرسه تعطیل شد اما مأموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست؛ بلاخره مجموعه‌ای که برای صد سال آموخته است که از طریق حضور در مدرسه کار کند، اکنون این امکان وجود ندارد و این موضوع، غافلگیری است و نه تنها برای ما و بلکه برای همه دنیاست.

وی با بیان اینکه کرونا 1.5 میلیارد دانش‌آموز و دانشجو را در سطح جهان تحت تأثیر قرار داد و بزرگترین وقفه آموزشی ایجاد شد، گفت: برخی کشورها پایان سال تحصیلی را اعلام کردند اما ما تصور می‌کنیم زمان دانش‌آموزان و عمر آنها مهم است و باید مراقبت کرده و محتوای در نظر گرفته شده به آنها منتقل شود.

حاجی‌میرزایی توضیح داد: در همین راستا از روش‌های مختلف استفاده کردیم که اولین جایی که به ما کمک کرد، شبکه آموزش بود و کمتر از یک هفته محقق شد که اتفاق خیلی خوبی بود و آمار و ارقام شاهد این است که از استقبال خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه معلمان در برنامه زنده آموزشی شرکت کردند و الحمدالله همه کارها به خوبی پیش رفت، اظهار کرد: امروز مشاهده بارگیری‌ها بعد از پخش برنامه حاکی از استقبال برنامه‌های آموزشی تلویزیونی است که نشان می‌دهد 27 میلیون دانلود از سایت‌های مختلف داشته است و این جدا از کسانی است که مستقیم از تلویزیون برنامه‌ها را مشاهده کردند؛ این مسیر خوبی است و نیازمند آن هستیم که ادامه یابد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات آموزش تلویزیونی افزود: برنامه تلویزیونی یکطرفه است و امکان تعامل بین دانش‌آموز و معلمان نیست و امکان تکلیف دادن و تکلیف گرفتن موثر نیست، البته شبکه آموزش در برنامه هفت تمهیدی را انجام داد ولی نیازمند بستر دقیق‌تر و کامل‌تر بود.

وی ادامه داد: در این راستا به معلمان فراخوان دادیم و آنها به میدان آمدند و با احساس مسؤولیت و حداقل امکانات کار کردند؛ وزارت آموزش و پرورش یک هرم از رأس به پایین است که در تمام کشور حضور دارد و در این راستا همه مدیران درصدد شناسایی معلمان خلاق بودند و البته برخی معلمان خیلی اتفاقی شناسایی شدند مانند معلمی که روی تخت بیمارستان درس می‌داد که تصویرش منتشر شد.

* به احترام آن معلم قیام کردم

 حاجی‌میرزایی به موضوع مطرح شدن آیلاند توسط یک معلم گفت: وقتی سوابق این معلم را بررسی کردم، به احترام ایشان قیام کردم؛ ایشان یک نمونه ارزنده از مقام معلمی است؛ کسی که 17 سال بود از مقام بازنشستگی‌اش می‌گذشت و طبیعی بود که با این ابزارها آشنا نباشد ولی تمام تلاشش را می‌کرد که با دانش آموزانش ارتباط برقرار کند. 

وی افزود: چون «کرونا عالم‌گیر» است، امکان مقایسه کشورها وجود دارد؛ معلمان ما در معرض آزمایش بودند و سرافراز شدند؛ آنها مسؤولانه بار را به دوش کشیدند و خلاقانه حرکت کردند و بنده به معلان ادای احترام می‌کنم و امیدوام توفیق خدمتگزاری داشته باشم.

* چه کاری به جای ایجاد «شاد» باید انجام می‌دادیم؟ 

وزیر آموزش و پرورش درباره دلیل ایجاد شبکه «شاد»، اظهار کرد: با احترام به همه عزیزان که نکاتی را درباره شاد مطرح می‌کنند و می دانم با صدق نیت در این میدان وارد شدند، چند نکته را عرض کنم؛ ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ یک راه این است که مدارس را تعطیل کنیم و اگر این تعطیلی، یک هفته تا 10 روز باشد قابل اغماض است ولی دو ماه را نمی‌توانیم از دست بدهیم.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم آموزش تلویزیونی انجام شد و معلمان هم وارد کار شدند اما ما به عنوان مسؤول باید اطمینان حاصل کنیم چه تعداد دانش‌آموز برنامه‌ها را می‌بیند و چقدر محتوا را آموزش دیدند پس نیازمند برنامه‌ای بودیم که اطلاع کامل داشته باشیم.

* نگفتیم کسی خود را به زحمت بیندازد

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: به دنبال ایجاد محیطی در فضای مجازی بودیم که همان محیط واقعی مدرسه را در آن داشته باشد؛ و البته همان موقع که این ایده را داشتیم، می‌دانستیم که نمی‌تواند همه دانش‌آموزان را پوشش دهد.

وی درباره مشکلات برخی خانواده‌ها در دسترسی به تلفن همراه، گفت: نگفتیم آن فردی که در توان اقتصادی‌اش نیست، خود را به زحمت بیندازد بلکه گفتیم هر کسی می تواند انجام دهد و تاکنون 60 درصد دانش‌آموزان و بیش از 96 تا 97 درصد معلمان وارد سامانه «شاد» شدند و همچنین 70 درصد کلاس‌های درس شکل گرفته است.

* آموزش حضوری با فاصله‌گذاری اجتماعی در مناطق عشایری و روستایی 11 استان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش کردیم، مشکلات «شاد» کم شود به عنوان مثال روی تلفن همراه‌‌ها نصب شود، افزود: برای آن دسته از دانش‌آموزانی که نمی‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند، به مدیران گفتیم از مسیرهای دیگر تداوم آموزش داشته باشند و مسیر جایگزین را پیش‌بینی کردیم؛ همین برنامه آموزش تلویزیون، تلویزیون محلی، آموزش رادیویی، تولید بسته های آموزشی(خودآموز شامل سؤالات و تکالیف) از جمله بود؛ خود را نسبت به همه دانش‌آموزان مسؤول می‌دانیم و راضی نیستیم که خانواده‌ای خود را به مشقت بیندازد.

وی به آموزش حضوری به دانش‌آموزان نیز اشاره کرد و گفت: دیروز گزارشی گرفتم که معلمان 11 استان در مناطقی که عشایری و روستایی است، حضوراً با فاصله‌گذاری اجتماعی به دانش‌آموزان درس می‌دهند و حدود 10 هزار تا 15 هزار دانش‌آموز از این طریق آموزش می‌بینند.

* تهیه تلفن همراه برای دانش‌آموزان توسط برخی نهادهای خیریه و تشکل‌های مردمی

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: کرونا به رغم تهدیدات، ظرفیت هایی را آشکار کرد که یکی از ظرفیت‌ها، آموزش تلویزیون و آموزش مجازی است و این حادثه موجب شد که این ظرفیت‌ها فعال شود.

وی با اشاره به آموزش در فضای مجازی، ادامه داد: اگر مجددا با این پدیده کرونا در پاییز مواجه شویم باید آماده باشیم و برای اینکه غافلگیر نشویم باید تست کنیم و برنامه‌ریزی و اقدام کنیم مثلا برای آن دسته از دانش‌آموزانی که گوشی ندارند، کاری کنیم؛ در این راستا برخی نهادهای خیریه به میدان آمدند و تشکل‌های مردمی، کارهای بزرگی را انجام می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزش و پرورش بزرگترین عائله را دارد؛ این وزارتخانه با یک میلیون فرهنگی و معلم، 15 میلیون دانش‌آموز و خانواده آنها در ارتباط است و دائم در منظر ارزیابی آنها قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول