اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

سیاسی‌کاری در انتخاب مدیران آموزش و پرورش استان زنجان باید کنار گذاشته شود

انجمن اسلامی معلمان استان زنجان از وزیر محترم آموزش و پرورش می‌خواهد سریعاً رویه‌های تنگ نظرانه، باندی و محفلی و سیاسی‌کاری در انتخاب مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان کنار گذاشته شود و با تدبیر و انتخاب نیروهای کارآمد، فعال، شایسته، انقلابی، متدین و پاک دست در راستای بهبود نظام تعلیم و تربیت استان گام‌های مؤثری برداشته شود.

سیاسی‌کاری در انتخاب مدیران آموزش و پرورش استان زنجان باید کنار گذاشته شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان،انجمن اسلامی معلمان استان زنجان با انتشار بیانیه‌ای آورده است: اردیبهشت نوبهار تعلیم و تربیت و یادگار قشر فرهیخته و انسان ساز معلم است، ماهی که با خون شهید مطهری آبیاری شد تا در تاریخ جمهوری اسلامی این روز و هفته با یاد و نام معلم جاودان بماند.

انجمن اسلامی معلمان استان زنجان هفته گرامیداشت مقام معلم را به یکایک تلاشگران عرصه علم و معرفت و فرهنگ تبریک و تهنیت عرض کرده و در این فرصت مغتنم نکات ذیل را یادآور می‌شود:  

1-در ایام سخت کرونا و در گیر و دار بیماری مرموز کرونا چند اداره و دستگاه دولتی هم  وجودشان بیش از پیش درک شد، در خاکریز اول بهداشت و درمان، مدافعان بی سنگر عرصه سلامت، که غیرت را اعتباری ویژه بخشیدند. و در خاکریزهای بعدی بحث آموزش و پرورش است که تعطیلی نمی‌شناسد و‌ هر جا که آموزش و پرورش برقرار باشد، آرامش روانی جامعه هم بر دوام است و این معلمان فداکار و شریف هستند که آموزش را بر بستری متفاوت و در گستره‌ای وسیع صبورانه انجام می‌دهند. معلمانی که با وجود، دغدغه‌های مالی با تحمل هزینه روزانه اینترنت و گذاشتن وقتی بیشتر از گذشته، دانش‌آموزان را در کلاس‌های مجازی آموزش می‌دهند و این چراغ را با جان، روشن نگاه داشته‌اند.  

2-در خصوص برنامه شاد هم سوالات و نکات فراوانی است که چرا زیرساخت‌های این برنامه از قبل مهیا نشد و تصمیمی خردمندانه برای این که همه دانش‌آموزان در اقصا نقاط کشور بتوانند از آن استفاده کنند اخذ نگردید این مسئله در حالی است که آموزش و پرورش سال‌هاست در بودجه سنواتی خود از دولت‌های هشتم تا یازدهم بحث هوشمند سازی را دنبال می‌کرد و هزینه فراوانی را در این خصوص انجام داده است. 

تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش‌آموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتاب‌های درسی بر اساس برنامه درسی ملی (با تاکید بر استفاده از ظرفیت چند رسانه‌ای) تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور می‌بایست انجام می‌پذیرفت که در پایان برنامه ششم این امر محقق نیافته است که اگر به موقع انجام می پذیرفت کمک فراوانی را در این شرایط حساس برای نظام آموزشی کشور داشت. 

3- اوضاع اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، رکود و تورم، همه اقشار جامعه را در تنگنا قرار داده و دامنه آن روز به روز افزون‌تر و تمام بخشها و ابعاد گوناگون جامعه را در فرهنگ و اخلاق و سیاست تحت تاثیر قرار داده و بدون تردید نظام آموزش و پرورش به لحاظ گستردگی و جمعیت و ارتباط با خانواده‌ها و دانش‌آموزان آسیب بیشتری می‌بیند و شرایط دشوارتری برای معلمان رقم می‌خورد. 

آنچه می‌بایست مسؤولین از دیرباز بر آن متمرکز می‌شدند و در اندیشه فردا می‌بودند همانا توجه و عزم جدی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اما متاسفانه با سوءمدیریت‌ها و سهل‌انگاری و خطا و برداشت‌های ناصحیح و در بعضی موارد لجاجت و بغض و حسد بر زمین مانده و ضروری است، مسؤولین نظام و مدیران آموزش و پرورش در احیای آن بکوشند تا در رسیدگی به شرایط اقتصادی و رفاهی و رفع تنگناهای معیشتی معلمان گام موثری برداشته شود و قانون مدیریت خدمات کشوری که افزایش حقوق سالیانه کارمندان دولت را حداقل برابر با نرخ تورم سالیانه کرده است بطور واقعی مطابق باشد. 

4- عنصر مهم توسعه، توسعه انسانی است، درک استفاده بهینه و توسعه سرمایه انسانی در آموزش و پرورش استان نیازمند برخورداری از مدیریت صاحب بینش و دانش است و بر این اعتقاد است مدیران ناکارآمد، غیر منعطف و اقتدارگرا نمی‌توانند محور توسعه باشند برای خروج از این وضعیت و برای انتخاب مدیران می‌بایست شاخص‌هایی را تعیین و بر اساس آن اقدام شود نه اینکه بر مبنای عضویت در ستاد انتخاباتی یا گروه و باند، چرا که این گونه تغییر و تحول ره به جایی نمی‌برد و ما دچار سیاست زدگی در آموزش و پرورش استان می‌شویم که سم مهلکی برای نظام تعلیم و تربیت است. 

تدبیر برای تعالی و پیشرفت به مدیرانی نیازمند است که از همه ظرفیت‌های انسانی استفاده کند، تمایلات و انتظارات جامعه فرهنگیان شکافی جدی با توان موجود مدیریت حاکم دارد.  

5- در دنیای امروز این باور وجود دارد که بالندگی آموزش و پرورش تا حد زیادی مرهون نیروی انسانی ورزیده و خلاق است، اما با کمال تاسف بی توجهی شدید به وضعیت معلمان شاغل و بازنشسته در دهه‌های متوالی، شرایط نابسامان و تلخی را فراهم کرده است، تاسف‌بارتر آنکه واژه « مطالبات فرهنگیان» برای برخی از مسؤولین دستاویزی شده  تا به اصل موضوع که همان ناچیز بودن حقوق و مزایا و امکانات رفاهی فرهنگیان کشور است پرداخته نشود. تاخیر طولانی در پرداخت حق‌التدریس معلمان ( که بخش عمده مطالبات فرهنگیان به شمار می‌آید ) ستمی نابخشودنی است، اما ظلم  بزرگتر از آن، پایین بودن دستمزد این عزیزان و مزایای حرفه‌ای و شغلی است ما از تلاش‌های دولت و وزارت و ادارات  آموزش و پرورش  به دلیل مدیریت شرایط سخت کنونی و ساماندهی نسبی تا موفق نیروی انسانی موجود غافل نیستیم و این تلاش‌ها را قدر می‌نهیم  اما به این نکته ظریف هم اشاره کنیم که بدون فداکاری و ایثارگری همکاران شاغل و بازنشسته، گذر از تنگنای فعلی مقدور نخواهد بود و بی‌اعتنایی به این قشر شریف کمالِ قدرناشناسی است. 

6-  تشکل‌های صنفی و سیاسی، بخش دیگری از ظرفیت‌های آموزش و پرورش هستند و نباید هراسی از فعالیت این گونه تشکل‌ها داشت این تشکل‌ها می‌توانند همراهان منتقد اما صادق، بی‌ادعا و موثر، نقش خود را به خوبی ایفا کنند که متاسفانه مدیریت آموزش و پرورش استان زنجان تشکل‌های معلمی را بر خلاف نظر سیاست‌های دولت ، برای خود تهدید می‌داند. 

7- معتقدیم نمی‌توان از مقام و منزلت معلمان سخن گفت اما در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها کوچک‌ترین توجهی‌ به رای و نظر کارشناسانه آن‌ها نکرد، معلمان به عنوان کارشناسان واقعی عرصه تعلیم و تربیت جایگاه تعریف شده‌ای در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها استان ندارند و این جای تأمل  بسیار دارد چرا که معلمان در صف و خط مقدم تعلیم و تربیت قرار گرفته و مستقیماً مشکلات و مسائل آموزش و پرورش را درک و لمس می‌کنند، فلذا ضروری است مکانیسمی موثر برای مشارکت حداکثری معلمان در فعالیت‌های اجتماعی و تصمیم‌گیری‌ها اندیشیده شود. 

8- موضوع پیگیری مطالبات بازنشستگان عزیز خصوصا اجرای لایحه خدمات کشوری در اجرای رتبه بندی برای شاغلین مورد درخواست جدی انجمن استان است. 

9- متاسفانه بی‌تدبیری، ناکارآمدی، رفتارهای سلیقه‌ای، قبیله‌ای، غیر پاسخگو بودن، نارضایتی معلمان و کارکنان اداری و کنار گذاشتن نیروهای متعهد و با تجربه و کارآمد بخشی از مسائل آموزش و پرورش استان بوده که با رویکرد دولت و شاخصه‌های نظام جمهوری اسلامی مغایرت دارد.

لذا انجمن اسلامی معلمان استان از وزیر محترم آموزش و پرورش می‌خواهد سریعاً رویه‌های تنگ نظرانه، باندی و محفلی و سیاسی‌کاری در انتخاب مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان کنار گذاشته شود و با تدبیر و انتخاب نیروهای کارآمد، فعال، شایسته، انقلابی، متدین و پاک دست در راستای بهبود نظام تعلیم و تربیت استان گام‌های مؤثری برداشته شود. 

در پایان ضمن تبریک مجدد تاکید می‌کنیم انجمن اسلامی معلمان استان خود را در پاسداری از اصول انقلاب و آرمان‌های شهداء بخصوص شهدای فرهنگی ملزم، پابرجا و خدشه ناپذیر می‌داند. 

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول