اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

افزایش 433 هکتار به سطح باغات مریوان در سال گذشته/انگور سیاه مریوان دارای برند کیفیت کشوری

مدیر جهاد کشاورزی مریوان گفت: سال گذشته 433 هکتار باغ شامل 281 هکتار باغ دیم، 59 هکتار باغ آبی و 91 هکتار هم باغ کشت گیاهان دارویی به سطح باغات این شهرستان اضافه شد.

افزایش 433 هکتار به سطح باغات مریوان در سال گذشته/انگور سیاه مریوان دارای برند کیفیت کشوری

سیدعزیز هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: در مریوان حدود 5 هزار و 550 هکتار باغ وجود دارد که در سال 98 مجموعا 433 هکتار باغ به سطح باغات این شهرستان اضافه شد که از این مقدار 281 هکتار باغ دیم، 59 هکتار باغ آبی و 91 هکتار هم باغ کشت گیاهان دارویی است.

وی افزود: باغات دیم به دو شیوه اجرا می‌شوند یا بخشی از آن اراضی ملی غیرجنگلی است که بصورت اجاره به افراد واگذار می‌شود و یا بخشی از آن اراضی شخصی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان ادامه داد: انگور سیاه یکی از محصولات تولیدی شهرستان مریوان است که در حال حاضر به دلیل کیفیت بالایی که دارد به عنوان برندی در کشور مطرح است.

70 میلیارد تومان درآمد ناخالص از کشت  انگور سیاه

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی قلمه ریشه‌دار انگور را برای بهره‌برداران این بخش بصورت رایگان تامین می‌کند، گفت: سال گذشته حدود 17 هزار تن انگور سیاه در مریوان تولید شد که بطور میانگین حدود 70 میلیارد تومان درآمد ناخالص برای کشاورزان منطقه مریوان دربرداشت و امیدواریم امسال این میزان تولید بیشتر شود.

کاشت توت‌فرنگی در 450 هکتار از باغات مریوان

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: توت‌فرنگی یکی دیگر از محصولات تولید شده در شهرستان مریوان است که سال گذشته در 450 هکتار از باغات این شهرستان کشت شد و از این میزان سطح حدود 9 هزار تن برداشت شد.

وی گفت: مریوان یکی از شهرستان‌هایی است که در راستای طرح پیشران توسعه 50 هزار هکتاری باغات که برای استان کردستان تعریف شده است اقداماتی انجام داده است در واقع اجرای این طرح یکی از برنامه‌های اولویت‌دار جهاد کشاورزی مریوان است که در قالب آن هم در اراضی ملی قابل واگذاری برابر نظرات کمیته فنی و کمیته استعدادیابی و با هماهنگی اداره منابع طبیعی و هم در اراضی شخصی مخصوصا دیم اقدام به توسعه باغات شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان با اشاره به توسعه کشت گلخانه‌ای در این شهرستان، گفت: در حال حاضر 10 واحد گلخانه با مساحت 2.2 هکتار شامل گلخانه کشت خیار، گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی زیر بار تولید هستند که در مجموع سالانه حدود 300 تن محصول از آنها برداشت می‌شود.

کشت گلخانه در مریوان به 3 هکتار می‌رسد

وی اذعان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال‌جاری حدود 8 دهم هکتار دیگر به این مساحت اضافه می‌شود یعنی در پاییز سال‌جاری کشت گلخانه در مریوان به  3 هکتار می‌رسد.

تقاضای ایجاد باغ در زون جنگلی تایید نمی‌شود

هاشمی در جواب این سوال که آیا طرح توسعه باغات در مریوان باعث تخریب جنگل‌های این شهرستان نمی‌شود، گفت: از کل مساحت شهرستان مریوان دو سوم آن به عنوان زون جنگلی تعریف شده است که مطمئنا در زون جنگلی هیچ تقاضا و درخواستی به منظور ایجاد باغ از سوی جهاد کشاورزی تایید نمی‌شود و هر تقاضایی در این ارتباط رد می‌شود.

وی افزود: اولویت ما در طرح توسعه باغات مریوان بیشتر دو دهستان گلچیدر که متصل به سارال دیواندره و کوماسی که متصل به منطقه کلاترزان سنندج است و در حال حاضر واگذاری اراضی ملی در این دو دهستان انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان ادامه داد: البته اجرای طرح توسعه باغات در این دو دهستان قبلا در کمیسیون استعدادیابی و ستاد طرح توسعه باغات استان با حضور همه اعضای آن تایید شده است.

وی تصریح کرد: مطمئنا طرح توسعه باغات جهاد کشاورزی به هیچ وجه باعث تخریب جنگل‌های مریوان نشده است چرا که ما خود را یکی از حافظان جنگل می‌دانیم و در زون‌های جنگلی مجوز ایجاد باغ صادر نمی‌کنیم.

هاشمی ادامه داد: البته احتمال دارد کسانی بدون اینکه از ما درخواست نقشه کنند، بدون اینکه تقاضایی برای ما بیاورند، بدون اینکه از ما قلمه ریشه‌دار تقاضا کنند، بدون اینکه خدمات کارشناسی از ما بخواهند خودشان سرخود اقدام به احداث باغ و تخریب جنگل و اراضی ملی کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه چنین افرادی اقدام به تخریب اراضی ملی کردند پس شناسایی و برخورد با آنها وظیفه یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان است و ما هم از این حرکت حمایت می‌کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان یادآور شد: مطمئنا تخریب اراضی ملی و جنگل‌ها در شهرستان مریوان به انواع و اقسام منظورها صورت می‌گیرد که ممکن است یکی از آنها تخریب به منظور احداث باغ باشد اما قطعا تمام تخریب‌ جنگل‌های مریوان به منظور ایجاد باغ نیست.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر طرح توسعه 50 هزار هکتاری باغات استان فقط خاص مریوان نیست بلکه در شهرستان‌های کامیاران، سنندج، سروآباد، سقز و بانه با توجه به توپوگرافی که این مناطق دارند و مستعد احداث باغ هستند اجرا می‌شود که بخشی از این شهرستان‌ها هم جنگل دارند.

هاشمی عنوان کرد: قطعا انگیزه‌های دیگری غیر از طرح توسعه باغات برای تخریب، تصرف و زمین‌خواری در مریوان وجود دارد و اداره منابع طبیعی هم تکلیف دارد که بدون توجه به اینکه هرگونه تخریب و تصرفی به چه نیت و منظوری انجام می شود برخورد کند و از این بابت ما هم برای حفظ و حراست از جنگل‌ها و مراتع به شدت از این برخوردها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/2330/83

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول