اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

واکسیناسیون کودکان خود را به تعویق نیندازید

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: والدین به ‌خاطر ترس از ویروس کرونا نباید واکسیناسیون کودکان خود را به تاخیر بیندازند‌.

واکسیناسیون کودکان خود را به تعویق نیندازید

ابراهیم قادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: عدم مراجعه والدین برای واکسیناسیون کودکان در این روزهای شیوع کرونا و به تعویق انداختن این امر خطر جدی برای کودکان را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه افزایش آگاهی مردم در خصوص اهمیت حیاتی ایمن‌سازی کامل و بموقع ضروری است، افزود: واکسیناسیون، کودکان را در مقابل بیماری‌های خطرناک و مختلف محافظت می‌کند، لذا از مردم درخواست می‌شود به ‌خاطر ترس از کرونا به هیچ‌عنوان واکسیناسیون فرزندانشان را به تاخیر نیندازند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: والدین برای دریافت واکسن‌های مقرر کودکان به فکر باشند و کاری نکنند که افت پوشش واکسن رخ دهد در این صورت سیستم ایمنی کودکان ضعیف و بیماری‌های دیگر از جمله سل، فلج اطفال و  عفونت‌های تنفسی افزایش می‌یابد.

قادری ادامه داد: در پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی درمانی تمامی دستورالعمل‌های پیشگیرانه اجرا می‌شود و خانواده‌ها نباید این نگرانی را داشته باشند که با مراجعه به مراکز برای دریافت واکسن‌های ضروری، خطر ابتلای به ویروس را متحمل می‌شوند البته استفاده از  حفاظت شخصی و رعایت فاصله‌گذاری هوشمند توسط والدین و کودکان امری ضروری است.

کاهش باروری و موالید در سال ۹۸ 
 
وی به کاهش موالید سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ حدود ۲۷ هزار تولد در استان صورت گرفته که این میزان در سال ۹۸، به ۲۴ هزار مورد کاهش یافته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عمده علت کاهش باروری و موالید در استان را مشکلات اجتماعی از جمله اقتصاد ضعیف خانواده‌ها، بیکاری جوانان و کاهش ازدواج و درآمد بیان کرد.

قادری وضعیت ایمنی کودکان در کردستان را رضایت‌بخش عنوان کرد و گفت: قبل از بحران کرونا بیش از ۹۹ درصد کودکان  واکسینه شده‌اند اما عدم مراجعه والدین در این شرایط کرونایی برای واکسیناسیون کودکان نگران‌کننده است.

 وی بیشترین علت مرگ‌و‌میرها در کودکان را بر اثر سوانح و حوادث رانندگی، ناهنجاری‌های مادرزادی و بیماری‌های ژنتیکی عنوان کرد و گفت: غرق‌شدگی در استخر باغ‌ها و آب‌های سطحی، خفگی بر اثر گیرکردن اشیاء و یا مواد خوراکی در گلو و سقوط از بلندی از دیگر علت‌های مرگ کودکان و آسیب به آنها است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کودکان را در این شرایط کرونایی یکی از گروه‌های پرخطر برشمرد و خطاب به والدین هشدار داد: در این وضعیت عدم حفاظت فردی کودکان و نوجوانان، خرید میوه‌های فصلی از دستفروشان و مصرف آن در خیابان به دلیل عدم ضدعفونی شدن دست‌های کودکان و اقلام خوراکی خطرناک است. 

قادری افزایش دفعات تغذیه با شیر مادر، مراقبت از کودک بیمار، رعایت بهداشت تغذیه، افزایش تعداد وعده‌های غذایی کودکان با حجم کم، مقوی و مغذی و مصرف مکمل‌هایی از جمله قطره آهن و مولتی ویتامین را در تقویت سیستم ایمنی کودکان ضروری بیان کرد و افزود: به هیچ‌وجه داروهای شیمیایی کودکان را با داروی گیاهی به دلیل تداخل دارویی، مصرف نکنید. 

وی با بیان اینکه 8.9 دهم درصد جمعیت استان کردستان را کودکان زیر پنج تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: در استان  تعداد ۱۳۷ هزار و ۹۰۹ کودک در این رده سنی هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: حدود 20.2 درصد جمعیت استان را نوجوانان تشکیل می‌دهند، افزود: جمعیت جوان استان ۱۸ درصد است.

قادری تعداد میانسالان استان را ۶۶۳ هزار و ۶۰ نفر عنوان کرد و گفت: 42.4 درصد جمعیت استان میانسال هستند.

وی تعداد سالمندان کردستانی را ۱۵۹ هزار و ۱۱۸ نفر اعلام کرد و افزود: ۱۰ درصد جمعیت استان سالمند هستند.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول